Formulier beveiligen maar besturingselementen niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cor81

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2013
Goedemorgen,
voor mijn werk heb ik een invulformulier gemaakt.
Deels tekst, deels formulierelementen als aanvinkhokjes en deels besturingselementen als uitklapveldjes.

Nu wil ik dit formulier beveiligen zodat gebruikers alleen de formulier- en besturingselementen kunnen wijzigen.
Door op de gebruikelijke manier te beveiligen en te kiezen voor “Formulieren invullen” bij “Bewerkingsbeperkingen” kunnen de uitklapveldjes niet meer gebruikt worden. Ik weet dat er gradaties aan te brengen zijn in de beveiliging. Is het niet mogelijk om het document te beveiligen zonder dat de formulieronderdelen en de besturingselementen ook mee beveiligd worden?

Alvast dank voor het meedenken!
Cor

Ben ik benieuwd naar dat document, want ik heb dat probleem nog nooit gehad. Ik zou zeggen: post 'm er eens bij.

bijlage

Bekijk bijlage voorbeeld_document.docx

Hierbij een ingekorte versie van het document.
Anders wordt het geheel te groot.
Dit is dus een stuk tekst met daartussen vragen. De antwoorden worden ingevoerdin de besturingselementen.
Ik wil dat ze wel de uitklapveldjes en het kalendertje kunnen gebruiken, maar niet de gewone platte tekst kunnen aanpassen.

Weet u raad?

Groet Cor

Ik kan het document niet goed openen op het werk (Word 2003) maar ik gebruik zelf liever de simpele formulieropties. Die werken namelijk altijd :)

Bijlagen

toch de oude versie

Hoi,
voor mensen zoals u die geen Office 2010 hebben, had ik ook al een dergelijke .doc-versie gemaakt.

En inderdaad werkt daar de beveiliging wel. Het ziet er alleen een stukje minder blits uit.

Dan gaan we toch maar die .doc versie gebruiken.
Bedankt voor de reactie!!

Gr Cor

Dat komt omdat de beveiliging niet werkt op de nieuwe elementen. Overigens kun je ook in Word 2003 strakke formulieren maken, met keuzelijsten. Kijk maar eens naar dit voorbeeld.

Bijlagen

Overigens doet je eigen document het prima als je het beveiligt. Ik zeg 'prima', maar dat moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen; het slaat meer op wat je zelf schrijft in je vraag:
Door op de gebruikelijke manier te beveiligen en te kiezen voor “Formulieren invullen” bij “Bewerkingsbeperkingen” kunnen de uitklapveldjes niet meer gebruikt worden.
Dat is namelijk niet het geval: als je het document beveiligt met de optie <Formulieren invullen>, dan kun je de bestaande vaste tekst niet wijzigen, maar de keuzelijsten doen het, en je kunt in de losse tekstvakken tekst typen. Vraag niet hoe, want ik vind het een gruwel. Met name de tekstvakken; die werken totaal niet logisch, en ik zou het formulier zelf na 2 minuten het raam uit slingeren. Maar het werkt wèl. Eigenlijk past het formulier zo in mijn algemene opvatting over de Office: 'Style over Content'. Alsof ze bij het ontwerpen gedacht hebben: het maakt niet uit Of het werkt, Als het er maar mooi uit ziet. Wat overigens ook beslist discutabel is....
Maar om een lang verhaal kort te maken: ga zo door met je formulier, want hij doet exact wat je wilt. Dus hoef je ook niks te veranderen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan