• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestand met sportuitslagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

SanderExcel

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2013
Om even een heerlijk oud topic uit de sloot te halen...

Ik heb een bestand met sportuitslagen. Rijen zijn posities in wedstrijden, kolommen zijn verschillende wedstrijden. De velden binnenin de matrix zijn dus gevuld met namen.

Ik wil nu in een ander tabblad alle voorkomende (unieke) namen onder elkaar zetten om middels een simpele verticaal-zoeken actie de resultaten per persoon in een rij te laten komen. Ik krijg het echter met een draaitabel niet voor elkaar, een filter werkt niet. Ik stuitte op deze thread bij mijn zoekacties, maar kreeg de macro niet werkend. Wie kan me helpen?

Bij voorbaat dank!

PS: Misschien maakt het niet uit, maar ik gebruik Google Spreadsheets, geen MS Excel.

Het topic was gedateert, m.a.w. de op Helpmij geldende THT (Tenminste Houdbaar Tot) regel is overschreden. Die regel luid: topics
ouder dan drie maanden mogen met rust gelaten mag worden. Heb daarom je vraag een eigen plek gegeven. Bovendien "pik" je iemand zijn vraag in, hetgeen ook niet is toegestaan.

ik gebruik Google Spreadsheets, geen MS Excel.

Dan zou ik op forum voor google spreadsheets de vraag stellen.

Ik verwees naar dit topic, in ditzelfde forumdeel. Verder kan ik hier geen apart forum voor Google docs vinden, dus leek de MS Excel-afdeling me logisch.

Laatst bewerkt door een moderator:
Rijen zijn posities in wedstrijden, kolommen zijn verschillende wedstrijden. De velden binnenin de matrix zijn dus gevuld met namen.
Een voorbeeldje hiervan kan veel duidelijk maken.

Ik zou het trouwens andersom aanpakken. Maak eerst een tabel met de personen, en geef iedere persoon een Id of Code. In je uitslagentabel gebruik je die Ids of codes.

Dat kan met een collection of dictionary. Maar als je toch een conversie doet kun je overwegen om een tabel van drie kolommen te maken: Naam, WC, Waarde en dan mbv een draaitabel het gewenste overzicht te maken.
Een item in die tabel is bijv Artur Was; WC 1; 80
Of Artur Nogal; WC 2; 0
De combinatie Aleksandr; WC 1 komt dan helemaal niet voor.

EDIT: Ik geloof dat een mod de topics al samengevoegd heeft.

@Pixcel: Voor mij praat je in raadselen.

EDIT 2: Als het nodig is heb ik ook de beschikking over MS Excel, dan moet ik alleen 'even' mijn iets te oude PC opstarten.

Laatst bewerkt:
Die oplossing met 3 kolommen in het tabblad "uitslagen" is vanuit het perspectief van data-invoer (copy-paste uit officiële uitslagen) bepaald onpraktisch helaas, omdat je steeds met andere aantallen deelnemers zit en de kolom met punten daardoor steeds per race custom aangemaakt zou moeten worden. Ik begrijp echter je redenering wel.

Die oplossing met 3 kolommen in het tabblad "uitslagen"
Nee, dat zeg ik niet. Je invoerblad uitslagen blijft zoals die is. Een vba procedure converteert die invoer naar een drie kolommen tabel, in een formaat waarmee draaitabellen goed overweg kunnen.
Je zult toch een script moeten maken om je lijst met unieken te maken, het is dan een kleine moeite om er die tabel van te maken.

Nee, dat zeg ik niet. Je invoerblad uitslagen blijft zoals die is.

In dat geval is die 3 kolommen optie inderdaad niet zo'n slecht idee. dan is er echter nog steeds een vba-code nodig, begrijp ik.

In het andere topic stond al een vba-code, gemaakt door user snb (zie onder), maar daar word ik nog niet wijs uit; geen idee waar ik dit in moet voeren en hoe ik dit aan moet passen aan mijn bestand: ik spreek ook geen vba.

Code:
Sub Overzicht()
    With CreateObject("Scripting.Dictionary")
       sn=Sheets("Blad1").Cells(1).CurrentRegion.Offset(1, 1).SpecialCells(2)
       for each it in sn
          x0=.items(it)
       Next

Sheets("Blad2").Columns(1).ClearContents
      Sheets("Blad2").Cells(1).Resize(.Count) = Application.Transpose(.keys)
    End With
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan