PC gaat aan en sluit weer af voor BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

RemcoJ

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2009
Berichten
20
Hallo,

Mijn PC draait nu ongeveer 2 maand als een zonnetje, maar sinds gisteren heb ik problemen. Gisteren heb ik windows 8.1 geïnstalleerd. Op dat moment kwam er een watermerk in beeld (secure boot incorrectly installed) dus ik op zoek naar de oplossing. Uiteindelijk kwam ik bij: "in de BIOS de secure boot van standard naar custom zetten.) en iets met toetsen automatisch instellen.

Daarna heb ik mijn videokaart drivers opnieuw geïnstalleerd. Op een gegeven moment heb ik de computer opnieuw opgestart, alleen hij deed het niet meer. Hij gaat aan en voordat je bij de bios kan sluit hij af. (fans draaien wel, geen piepjes)

Natuurlijk heb ik op internet een heleboel opgezocht en geprobeerd:
- Batterij van moederbord er een minuut uitlaten
- Voeding controleren d.m.v. de groene draad en zwarte draad verbinden met een paperclip (de fan van de voeding ging draaien)
- geprobeerd op 1 videokaart te draaien
- HDD (zonder windows afgekoppeld)
- DVD speler afgekoppeld
- Geheugen in andere slots zetten
- Zonder geheugen opstarten (kijken of er piepjes komen)(dit was niet het geval)

Mijn vragen
1. Weten jullie waar het aan ligt?
2. Wat kan ik nog meer doen om dit probleem op te lossen?
3. Ik heb een CPU fan met 2 fans. Mijn moederbord heeft 1 aansluiting voor CPU fan en 1 voor CPU_OPT (waterkoeling) Hier is hij op aangesloten. Kan dit?

Specs
CPU: Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz - 6 MB cache - LGA1150 Socket
Moederbord: Gigabyte Z87X-D3H
Videokaart: 2x Gigabyte GTX 770 OC Windforce 3X - GeForce GTX 770 - 2 GB GDDR5
HDD: Seagate Barracuda ST2000DM001 - Vaste schijf - 2 TB - intern - 3.5" - SATA-600 - 7200 tpm
SSD (windows): Plextor SSD M5S Series - 128 GB - intern - 2.5'' - SATA600 - 256 MB buffer
Processor koeler: Scythe Mugen 3 Rev. B PCGH Edition
Voeding: Seasonic G-650 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2 - 230 Volt wisselstroom V - 650 Watt - 80PLUS Gold
Geheugen: Crucial Ballistix Sport - 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V

Met vriendelijke groet,

Remco

PS: op dit moment heb ik geen andere onderdelen liggen om ze te vervangen/testen.
 
Ik wil niet flauw zijn, maar twee dingen heb je nog niet vervangen.....
De processor en het moederbord......
Ik weet niet of het kan en mag, maar dat horen we dan wel van anderen op het forum, opstarten zonder processor. Kom je dan wel in het bios?
Of is daar de processor ook voor nodig?

Zelf zou ik het in het moederbord zoeken.
Misschien eens op wat componenten drukken ivm met een los contact of kijken of er geen condensator bol staat. (teken dat hij kapot is)

succes ermee
 
Alles eraf en eruit, alleen opstarten met CPU (die moet er wel in), voeding(uiteraard) en systeemspeaker, ook geen biosbeeps?
 
Ok, ik heb alles er af gehaald. Behalve de CPU fan, CPU en kleine front panel kabeltjes. Blijft hetzelfde doen. Gaat aan en na een paar seconden weer uit. (dat steeds opnieuw) Geen piepjes.
 
Indien ook de EATX voeding erin zat ga je denken dat de cpu niet goed zit of het moederbord het heeft begeven maar dan gaat de boel niet even aan, nog garantie op het mobo?
Maar het even aangaan betreft alleen de voeding en koelventilator van de cpu, zitten er ook leds op dat modo die ook even aangaan?

Op de voeding zit een OK retour, als die geen signaal krijgt gaat de voeding weer uit.
 
Heb ook even de originele fan geprobeerd. Kreeg hetzelfde resultaat. Ook de CPU even gecontroleerd. Deze zat volgens mij gewoon goed (past maar op 1 manier en wordt vastgehouden door een soort van klemmetje die de CPU op het moederbord drukt)

Er zitten helaas geen leds op het moederbord.

Garantie weet ik niet, neem aan van wel aangezien het nog geen 2 maand oud is. Ik kan maandag pas weer bellen met de desbetreffende winkel.
 
Je zei dat je de kabeltjes van het front panel had laten zitten. Probeer deze ook een los te halen en je pc te starten door met bijvoorbeeld een schroevendraaier (of iets anders van metaal) de 2 pinnetjes van de power header te verbinden.

Ik heb een keer gehad dat ik per ongeluk het kabeltje van usb op de firewire header op het mobo had gedaan. Daardoor viel de pc ook na 2 seconden weer uit.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik zojuist geprobeerd. Probleem blijft hetzelfde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft iemand anders toevallig nog tips of tricks om te kijken waar het probleem ligt?
 
Bios wordt toch al gereset als je de batterij van het moederbord er een minuut uit haalt? Dit heb ik gedaan.
Ik heb ook gekeken naar de CLR_CMOS. Dit zijn bij mij 2 pinnetjes. Als ik het de handleiding goed begrijp moet ik deze 2 aanraken met iets van metaal en wordt dan gereset.
Dit heb ik gedaan.

Heb ik dit goed gedaan?
 
Uitbouwen, (zal toch moeten als hij retour gaat) op een houten ondergrond leggen, voeding eraan ( ook de EATX en goed erin drukken) en systeemspeaker en hetzelfde uitproberen, 2 powerswitchpinnen even kortsluiten, weinig hoop maar ja.

Miss toch even een andere voeding, indien mogelijk, gebruiken.
 
Heb het iets anders gedaan. Bedacht me ineens dat ik nog een ander mobo had liggen (antiek) :p heb die aangesloten op de voeding. (Geheugen kaartjes er nog in)

Hij piepte een aantal keer (piep pauze piep piep) en toen ging hij in idle ... denk ik fan draait constant. Ook brand er een groen lampje.
Mijn gevoel zegt dat het moederbord dus kapot is?? Klopt dat??
 
Ok het is nu echt bevestigd, hoop ik, en anders is het de processor (helaas past die van het oude moederbord niet). Heb het moederbord er uit gehaald. Op een houten plank gelegd. Probleem blijft. Dan maar bellen voor een nieuwe. Ik laat nog even weten of hij het weer doet, als ik het nieuwe moederbord binnen heb.

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie help. Ben weer veel wijzer geworden :D
 
Het moederbord bleek inderdaad kapot te zijn. Hij is inmiddels gerepareerd en alles werkt voor zover ik weet weer :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan