Scan-kleuren zijn niet goed: te rood. Brother MFC9330CDW

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElsyV

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2007
Berichten
218
Al enige tijd hebben we een brother printer die qua printen goed bevalt.
Alleen het scannen is niet goed. Je ziet een rode waas.

Voorheen hadden we de HP Envy 100. Deze gebruiken we op dit moment nog maar even voor het scannen want deze kleuren zijn perfect.

Weet iemand hoe je de scan kleuren in kunt stellen zodat hij wel goede kleuren print.

Als voorbeeld heb ik even een dvd-hoesje gescant, beide op 300dpi.
Je ziet duidelijk dat er bij de Brother een rode waas overheen zit.

Overigens kun je met de Brother niet kiezen voor een hogere DPI dan 300, of dat moet aan het programma liggen dat ik gebruik: Paperport.

zondag-27-oktober-2013-scan.jpg
 
De HP scan, aan de linker kant, is veel helderder omdat deze veel te weinig rood laat zien. Ook ik heb wel een waas bij het scannen maar de kleuren zijn inderdaad altijd onafhankelijk in te stellen. Probeer eerst de originele bijgeleverde software. http://welcome.solutions.brother.co...g=us&c=us_ot&lang=en&prod=mfc9330cdw_us_eu_as Het is ook mogelijk om gewoon bij het al door jullie gebruikte programma te blijven en "batch conversion" te gebruiken in bijvoorbeeld het gratis en bekende programma IrfanView. IrfanView kan als vrijwel enige ook vergroten (automatisch) door middel van interpolatie. Hierdoor worden ontbrekende pixels ingevuld zonder dat je verschil krijgt met het origineel. Brokkelige lijnen worden dan voorkomen. Dit zou voor een grotere afdruk, of een afbeelding op het scherm, het zelfde resultaat moeten geven als het verschil tussen 300 en 600 dpi. Je hebt dan nog keuze in precieze afmeting (resolutie) ook. Wat wil je nog meer? Ik denk namelijk niet dat een goedkope printer meer detail kan laten zien op 600 dpi. Je weet dit zelf het beste.

Hier is een schermafdruk van hoe Batch Conversion er uit ziet in IrfanView. Eenmaal goed ingesteld zijn het maar een paar handelingen om een scan te veranderen en met meerdere gaat het natuurlijk even gemakkelijk. De scanner blijft echt wel te rood scannen en een stuurprogramma verandert het ook achteraf. Je hebt bij Batch Conversion van een echt foto-programma alle mogelijke opties bij de hand zoals ook verscherpen. Precies wat je nodig hebt.
IrfanView Knipsel.jpg
 
Hallo Alfred,

Ik heb ControlCenter4 weer aan de gang gekregen, deze werkte niet meer maar heb hem even opnieuw geïnstalleerd. Maar ook die scant te rood.
Daarom zal ik me even verdiepen in IrfanView en kijken of ik hier mee uit de voeten kan.

Overigens zijn beide printers niet goedkoop, kostte enkele honderden euro's ;)

Update: het lukt ook met Photoshop om de rode kleur iets te verminderen. Maar dat blijft een gedoe. Je kunt dus niet even snel een foto of plaatje scannen en versturen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan