Upgraden PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikebaa

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Goedenavond,

Mijn PC is na 4 jaar toe aan een volledige upgrade.
Omdat budget redelijk beperkt is, hoop ik een deel te kunnen hergebruiken.

Mijn huidige PC specificaties:

- Besturingssysteem: Windows 8, 32-bits
- Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.00 GHz
- Ram Geheugen: 4 GB DDR2
- Moederbord: MSI K9A2 Neo
- Videokaart: Radeon HD 4850
- Voeding: Antec, 500W
- Behuizing: Antec, lijkt exact op de Antec Three Hundred, maar dit kan hem eigenlijk niet zijn aangezien mijn behuizing uit 2009/2010 is.
Zie de bijgevoegde foto 1.

Omdat mijn budget beperkt is (max. 500 euro) hoopte ik de voeding + behuizing met koeling te kunnen hergebruiken.
In de behuizing zit zowel aan de bovenkant als aan de zijkant koeling, zie foto 2.

Ik wil van deze PC graag een PC maken waarop zware games gespeeld kunnen worden (Crysis, COD Ghost) en dit tevens een tijdje mee kan.

Zoals ik het zelf in gedachte heb:
- Vervangen moederbord
- Vervangen processor
- Vervangen geheugen (naar hoger DDR type)
- Vervangen videokaart
- De rest van de onderdelen hergebruiken (is dit mogelijk?)

Is hier een goede PC van te maken ondanks het krappe budget van 500 euro?
En tot slot: bestaat de mogelijkheid om mijn 32 bits Windows 8 om te zetten naar 64 bits?

Ik heb de Windows 8 destijds met de Microsoft aanbieding (39,99) gekocht.
Dit was een download, ik heb dus geen CD.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie!

Bijlagen

• Foto2.jpg
    Foto2.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 69
  • Foto1.jpg
    Foto1.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 68
http://tweakers.net/pricewatch/283737/asus-m5a78l-le.html
http://tweakers.net/pricewatch/353892/club3d-radeon-r7-260x-royalqueen.html
http://tweakers.net/pricewatch/333554/amd-fx-6350.html
http://tweakers.net/pricewatch/285808/corsair-cmv8gx3m2a1333c9.html

Is dit iets voor je? Zou je de komende jaren nog mee vooruit kunnen(:

P.S. geheugen moet je maar uitzoeken bij de uiteindelijke winkel: op Tweakers zie ik niet bijster veel 8GB DDR3 reepjes onder de €50 ... (alles is goed, zolang het maar 8GB is (: )

Post scriptum 2: die voeding weet ik niet helemaal of die goed is, zou je kunnen posten hoeveel ampère 'ie op de 12V lijnen levert?

P.S. 3 een 7850 is ook goed, merk maakt verder weinig uit...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord!

1. Goede tip over het geheugen. Hier ga ik dan wel uitkomen.

2. Het is een NeoPower 500, hier staan de specs: http://www.antec.com/specs/NeoPower500_spe.html
Voor wat ik eruit kan halen is het dus 17A, maar dit is allemaal erg technisch voor mij.. Is deze dan geschikt?

3. Wat bedoel je met een 7850 is ook goed?

Ik ben al erg blij met de setup.
Prijs valt me erg mee, ik heb nog wat budget over!
Wellicht goed om hiervoor een nog betere videokaart uit te kiezen?
Of zou je dan voor een ander onderdeel gaan?

Tot slot nog 1 vraag:
1. Past dit moederbord in de kast qua grootte en ophangpunten?

Bedankt zover alvast!

Laatst bewerkt:
Zie net dat ik nog harde schijf nodig heb. De huidige schijf is erg langzaam. Hier nog goede tips voor?

2. Totaal 408W op de 12V lijn, meer dan genoeg voor een sterke CPU + GPU! (: Is weer mooi meegenomen;)
3. de hd7850 is ongeveer gelijkwaardig aan de R7 260X (ook prijs), op het punt na dat hij 20W meer verbruikt. Het maakt verder weinig uit welke je kiest, misschien is de R7 in sommige spellen net beter (nieuwere architectuur), in andere spellen slechter (toch minder ruwe kracht) (ligt voornamelijk aan spel). Kortom: het is om het even.

Op dit moment is je systeem redelijk in balans. Je zou kunnen overwegen een zwaardere CPU te nemen, maar dan zou ik ook een sterkere GPU aanraden, plus eventueel een iets duurder moederbord.

1. Ik ga er van uit dat je pc toch wel aan de ATX standaard voldoet(: Vrijwel altijd kan in een kast met ATX moederbord ook een µATX moederbord, maar dat moet ik even nakijken. Weet je misschien zeker welke kast je hebt?

Tsja, harde schijven zijn niet veel sneller geworden de afgelopen 4 jaar... Wel zou je natuurlijk een SSD kunnen nemen met je besturingssysteem en een paar veelgebruikte dingen, zodat dat allemaal wat sneller gaat. Of je koopt een even grote harde schijf als die je nu hebt en die zet je in RAID, zodat de bestanden opgedeeld worden over de 2 schijven (nog niet zo snel als een SSD, wel goedkoper per GB). Ik denk dat ik persoonlijk voor de SSD zou kiezen. Als je alleen je OS en 2 spellen erop zet heb je aan 60GB wel genoeg (is rond de €60).

Ik was weekendje weg, vandaar deze late reactie :)

Ik ben er bijna uit, dus bedankt zover alvast!
Het moederbord, geheugen en processor die je zei lijken me helemaal goed dus wil ik gaan bestellen.
Omdat ik nog wat budget over heb, is het nemen van een betere moederbord + processor echter misschien ook wel een mogelijkheid..
Heb je een indicatie wat dat extra zou kosten?

V.w.b. de videokaart:
Ik ben een beetje aan het lezen en vergelijken op internet en kwam toen al snel op de 7870 uit.
Maar na een klein beetje kijken kom ik ook de MSI R9 270X GAMING 2G. Deze is ook nog goed betaalbaar.

Raad je dan toch de 7870 aan of is de MSI R9 270X GAMING 2G een goede stap vooruit?

Ik kan aan de kast niet zien welke kast het exact is.
Het enige wat erop staat is: Antec.
Is het misschien mogelijk om het huidige moederbord qua afmetingen/ ophangpunten te vergelijken met het nieuwe moederbord?

Sorry voor de grote hoeveelheid vragen maar wil dit graag goed doen :)

Laatst bewerkt:
- klik: de CPU's die duurder zijn dan de 6350 zijn beter (op de x1xx (Bulldozers), 1090T, 970, Opteron na). Als je voor de 9370 of 9590 wil gaan, heb je een ander moederbord nodig: die CPU's hebben een TDP van 200W (zijn alleen voor de lol geïntroduceerd).
- De 270X is hetzelfde als de 7870, dus daar zou je het niet voor hoeven doen (die 50€). Als je dan toch meer geld uit wilt geven, ga dan voor de 280X (die is dan wel weer 250 piek) of een 7950 (zelfde verhaal, gerebrand als R9 280X).
- Ik denk dat je er wel van uit mag gaan dat je moederbord erin past;) Je zou je moederbord eruit kunnen halen en dan kijken of er toevallig ATX of µATX staat bij de afstandsbusjes. Je pc is geen OEM, dus het zal wel moeten lukken(:

Het wordt of duurdere processor of duurdere videokaart als ik de prijzen zo vergelijk, beiden wordt beetje veel van het goede :)
Welke zou je aanraden?
Of heeft een betere videokaart totaal geen meerwaarde, i.v.m. mindere processor en visa versa?

Processor zou dan: AMD FX FX-8350 worden
Videokaart zou dan: R9 280X worden (zie dat die in vergelijkingen beter scoort dan de 7950).

Mocht je videokaart zeggen:
Ik zie die videokaart in MSI, Club3D en Saphire uitvoering...
Welke is het beste en geeft dit geen probleem met de voeding?

Net even gekeken naar spec's huidige moederbord.
Op de site staat: form factor: ATX
Op internet staat dat alle ATX ook µATX ondersteunen, moet dus goed komen :)

Dat waren mijn laatste vragen!
Zodra ik antwoord heb ga ik direct bestellen!

Laatst bewerkt:
Ook al is de 7950 vrijwel gelijk aan de 280X, de laatste heeft toch een 25% hoger TDP: 250W (i.t.t. 7950: 200W); in combinatie met die processor zou dat net te veel van het goede kunnen zijn voor je voeding... 7950 met FX-8350 zou nog net moeten gaan, maar meer vermogen is altijd beter(: (hoger maximaal vermogen>hogere efficiëntie bij laag vermogen dan een voeding waar het maximum dicht bij het max. verbruik ligt).

Wat betreft het merk van de videokaart: het is om het even. Alles komt op hetzelfde neer, alleen de koeler verschilt. Als je stil wil hebben, moet je voor een Sapphire met Vapor-X gaan (heb ik zelf ook in 1 game-pc): fluisterstil(: Club3D is Nederlands en maakt af en toe wel leuke speciale kaartjes (Royal King/Queen/Ace etc.).

Heb je trouwens al een losse koeler in je kast hangen? Anders zou ik willen adviseren er nog een 120mm koeler te nemen voor in de voorkant (mits dat daar past, meestal wel; moet je maar even meten).

Oké, beetje bij beetje kom ik eruit :)

Als ik je goed begrijp zijn zowel de R9 kaart als de FX-8350 processor beiden twijfelachtig i.v.m. voeding en zijn deze dus niet aan te raden.
De enige goede mogelijkheid is dan nog de 7950, volgens mij ook een prima kaart.

De enige vraag die ik dan nog open heb staan; wordt de snelheid van deze kaart niet teniet gedaan door processor/ moederbord?
Of kunnen die deze kaart makkelijk aan?
Ik heb het budget namelijk niet om beiden te vervangen.

Ik heb 2 losse koelers in de kast. Zowel aan bovenkant één als aan de achterkant één, zie ook deze screenshot:
Foto2.jpg.

Je zou wel de FX-8350 kunnen nemen, deze verbruikt evenveel als de FX-6350 (mea culpa), een 7950 erbij zou toch net op het randje moeten zijn van wat je voeding aankan. Je systeem is dan wel in balans, alleen zou ik in dat geval toch voor een nieuwe voeding gaan (je weet maar nooit...).

Het moederbord heeft dan wel PCI-e 2.0 en de GPU 3.0, de volledige PCI-e 2.0 bandbreedte wordt toch nog niet volledig benut, dus dat zit wel snor;) Als je voor een beter/duurder moederbord wilt gaan, kan dat natuurlijk. Waar vroeger nog wel echt kwaliteitsverschillen waren, is het nu vooral de uitrusting van het moederbord die anders is bij duurdere modellen.

Aha, je voeding zit onderin (:. Op deze manier kan het ook(;

Oké, ik ben er bijna uit!

Enig dingetje is dat ik ivm budget moet kiezen, dus of snellere processer of betere videokaart.

Het zou dus:
x8350 met 7870 of
X6350 met 7950 worden.

Welke kan ik het beste kiezen?

Edit: Lees net rustig je bericht.
Als bij 7950 nieuwe voeding nodig is, dan is dat voor nu sowieso geen optie aangezien dit zonder voeding al op 500 euro zit. Dat is echt max. budget, anders krijg ik ruzie met de vrouw :(

Dus 7950 niet echt een optie denk ik?

Laatst bewerkt:
Met een 7870 kan je de meeste games toch al wel op high spelen op een redelijke resolutie. De keuze is vrij lastig. Als je kiest voor de 7950, dan is je processor waarschijnlijk de bottleneck en omgekeerd. Aan de andere kant: de 7870 is (zoals ik al zei) een prima kaart, dus als je een FX-8350 neemt, kan je nog jaren met die processor vooruit en met geluk met die videokaart ook (in een game-pc van mij zit een 4850 van 5 jaar oud en ik kan de nieuwste games minimaal op medium spelen op full HD).

Oké, dan ben ik eruit.

Het wordt de 7870 of 270X met de FX-8350, zoals je aangeeft een prima kaart die ook wat veiliger op mijn voeding is :)

Ik zie dat de 7870 qua prijs ongeveer gelijk is aan de R9 270 X (scheelt € 10).
http://tweakers.net/pricewatch/307116/sapphire-radeon-hd-7870-ghz-edition-oc-dual-x-2gb-gddr5.html
http://tweakers.net/pricewatch/350996/sapphire-r9-270x-2gb-gddr5-oc-dual-x-boost.html

Geniet 1 van de twee de voorkeur? (Ik weet het, met dit soort dingen ben ik een twijfelkont!)
En dit zijn de juiste kaarten toch?

Bedankt voor al je reacties zover, heeft me erg geholpen!
Nu bestellen, in elkaar zetten, gamen en natuurlijk hier een terugkoppeling geven! :)

Laatst bewerkt:
Tsja, de 270X is net beter, maar dat komt door de hogere kloksnelheid. In principe kan je net zo goed een 7870 kopen en die ietsje omhoogklokken;) Scheelt ook weer een tientje(: Het verschil is 5W op je voeding, dus daar hoef je het in ieder geval niet voor te laten;)

Wat ik nu zie: de 7870 heeft blijkbaar een net hogere GPU-snelheid (20MHz) en de 270X heeft een 600MHz hogere geheugensnelheid. Wat met ook net te binnenschiet: past een kaart van 26cm in je kast? Heeft je voeding 2 6-pins aansluitingen? Zo niet: even een adaptertje erbij kopen;) (op Ebay een dollar of 2, gok ik zo).

Op het meest ondiepe stuk is er 27cm ruimte.
Wanneer de stroomvoorziening van de kaart precies op dit punt zit, zou het dus net moeten gaan.
Als de stroomvoorziening op een ander stuk zit dan gaat het makkelijk.
Ik zie overigens dat de 270x een stuk kleiner is dan de 7870 (22,8cm vs 26cm).

Je verhaal over GPU-snelheid en geheugensnelheid is mij wat te technisch :)
Heeft, rekening houdend met de hogere GPU/ geheugensnelheid, de 7870 of 270X de voorkeur?
Ik ga hier blindelings op jouw definitieve advies af:thumb: Heb hier alle vertrouwen in :cool:

Met 6-pins aansluiting, bedoel je dan de rechter op deze afbeelding?
IMAG0208.jpg

Zo ja, dan heb ik er 1 van, is een splitter dan een oplossing? http://azerty.nl/0-1549-406526/startech-com-pci-express-power.html

Laatst bewerkt:
Volgens Hardware.info loopt de 270X over de gehele linie op hogere snelheden (Tweakers heeft wel vaker foutjes). Volgens de benchmarks is ie ook beter, dus dan zou ik €10 meer uitgeven;)

Zo'n adapter zal ook voldoen: http://azerty.nl/2-1549-322858/startech-com-lp4-to-6-pin-pci-.html of http://azerty.nl/2-1549-274847/oem-netspanningsadapter-6-pi.html (volgens mij moeten die passen, heb nu ff geen pc open liggen om het 100% zeker te weten:/ , m.a.w. passen die pennetjes in jouw Molex voedingskabel?).

Oke, dan wordt het de 270X.
Is ook qua afmetingen net iets veiliger.

Die adapters zouden hier in moeten passen toch?:
IMAG0215.jpg

Voor die €10 moet je dat ook niet laten liggen(:

Jup, dat zou moeten passen (ik was iets voorzichtig ermee, ik heb wel vaker een troebele geest en geef dan verkeerd advies/trek verkeerde conclusies:p)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan