Geen beeld bij opstarten van PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

rebbes1

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2009
Hallo allemaal,

Tijdens het opstarten van mijn computer blijft mijn beeldscherm zwart (stand-by), maar de pc zelf startte wel gewoon netjes op. In eerste instantie was ik bang dat mijn scherm het loodje gelegd had.

Tijdens het opstarten van de pc beginnen de ventilatoren en lampjes etc gewoon hun werk te doen zoals dit altijd gaat, alleen krijg ik geen beeld. De monitor blijft op stand-by staan. Enkele keren de pc opnieuw opgestart, stekkers een keer schoon gemaakt, maar helaas niets werkte.

Ook heb ik een ander beeldscherm geprobeerd, deze had dezelfde kuren, dus het zal niet aan mijn scherm liggen (mijn scherm heb ik overigens op een andere pc getest en werkt perfect). Wel moet ik melden dat sinds het probleem de monitor soms wel normaal aanslaat maar soms ook niet, het probleem is dus helaas niet constant.

Nu heb ik even zitten googlen en zoeken op het forum om jullie niet direct met een veel voorkomende vraag te belasten maar ik kom er helaas niet uit. Wel heb ik gevonden dat dit het einde van de videokaart zou kunnen betekenen, kan dit kloppen? Zijn dit kenmerken van een kapotte/versleten videokaart?
Ik dacht altijd als deze kapot ging dat die het dan helemaal niet meer deed, dus vond het een vaag verhaal.

Mijn kennis van pc's is niet optimaal dus misschien ook te ver gezocht om dit zelf op te lossen, maar wil toch wel wat informatie voordat ik mijn pc blindenlinks weg breng en dadelijk onnodig een dikke rekening heb.

Het systeem is:
Microsoft windows Xp
Versie 2002
Service pack 3

Computer:
AMD Phenom(tm) 9150e
Quad-core processor
Kloksnelheid: 1.81 GHz, 2.00GB

Mijn vraag is eigenlijk waar het probleem vandaan zou kunnen komen en of ik dit eventueel zelf op kan lossen? (eventueel een videokaart verwissel o.i.d. kan ik zelf wel, alleen in besturingssystemen dingen aanpassen etc. is geheel nieuw voor mij).

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk, mochten er vragen zijn of essentiële informatie ontbreken dan zal ik mijn best doen jullie daar z.s.m. van te voorzien.

Groeten,
Robert

Mijn vermoeden gaat ook uit naar je videokaart idd. Wat je kunt proberen is je videokaart (als dit een externe insteekkaart betreft) eruit halen, en je beeldscherm op de vga aansluiting van je moederbord aan te sluiten. Zo kun je alsnog zeker uitsluiten of het je videokaart is.

Voorlopig hoef je nog niks in je besturingssysteem of wat dan ook aan te passen.

Bedankt Tinus voor de snelle reactie!

Kan ik mijn pc gewoon uitschakelen en dan de monitor gewoon op het moederbord aansluiten en alles weer aanzetten, of moet ik de videokaart er echt uithalen/loskoppelen?

Met de set up zonder videokaart kan ik wel gewoon de pc gebruiken, alleen spellen etc zijn dan niet mogelijk neem ik aan?

Cheers,
Robert

Juist!

Pc uitschakelen.
Stroom eraf.
Wachten tot het lampje op je moederbord uit is(!!!!).
Videokaart er compleet uithalen, want als hij er in blijft zitten blokkeert hij de weg naar de VGA uitgang van je moederbord.
Dan kast weer dicht draaien.
Monitor aansluiten op de VGA van je mb.
En dan kun je je pc weer starten.

Hij werkt dan als het goed is weer normaal, je hoeft verder geen instelling te veranderen.
Idd wat je zegt grote spellen zal je moederbord niet aan kunnen, maar kleine spellen kun je nog steeds blijven spelen.

Laat me weten of het lukt!

Wederom weer bedankt Tinus :thumb:!

Helaas kan ik het nu niet per direct testen omdat ik moet gaan werken.
Als ik op tijd klaar ben met werken zal ik het vanavond even testen voor je (schakel nu de pc al los, dan is het lampje vanavond zeker uit :P).

Bedankt voor de goede beschrijving. Ik ga het zo proberen, zal dan wel de pc enkele keren opnieuw op moeten starten, aangezien het probleem zich sporadisch voordoet.

Ik zal proberen je vanavond op de hoogte te stellen! anders sowieso morgen vroeg.

Nogmaals dank, en tips blijven welkom.

Cheers,
Robert

Zo, daar ben ik weer.

Klaar met werken en direct in de pc kast gedoken.
Het loskoppelen van de videokaart was zo gebeurd (met de hulp van Tinus, nogmaals dank daarvoor), geen enkele moeite. Nu loopt het beeldscherm via het moederbord, even afwachten of het probleem nu weg blijft. Maar wat ziet alles er nu ineens lomp en uitvergroot uit :eek:!

Ik heb nog wat extra informatie verzameld wat er op het moederbord stond, mij zegt het vrij weinig, maar jullie misschien wel meer ;):
Moederbord: Phenom II
AM2+/AM3
onder de koelventilator op het moederbord stond (DDR heeft volgens mij iets met geheugen te maken):
DDR2 1066
DDR3 1600
Dual Channel
Op de ventilator stond:
"SPIRE"
en daaronder in het klein
"RoHs"
En op de Videokaart stond eigenlijk vrij weinig, alleen een paart stickers met cijfers en letters en een kleine code die aangestipt was:
R81KLC 1GB (via google afbeeldingen de eerste hit, rood ding met zwarte koelvinnen)
Stond wel een soort van merklogo'tje op de kaart en dat was van FCC waarvan de C's in elkaar staan.
Op de videokaart zijn 3 uitgangen aanwezig, "CRT", "HDMI" en "DVI", is de DVI uitgang overigens voor een extra scherm? En de HDMI uitgang is toch voor de tv of zo?

Ik zal morgen de pc nog eens een aantal keer aan en uit zetten en kijken of het probleem nu verholpen is.

Nu ga ik snel mijn bed in.

Welterusten,
Robert

Hee Robert,

Goed om te lezen dat je weer beeld op!

Dat het beeld zo groot is heeft met je schermresolutie te maken.
Klik hiervoor op je Bureaublad met de Rechter-muisknop, en kies dan voor Schermresolutie. Zet deze hoger, als het goed is zoomt het beeld dan uit!

DDR heeft inderdaad met je werkgeheugen te maken, maar zo te horen is hier niks mis mee anders had je hele andere klachten gehad ;).

Wat betreft je videokaart, ik weet eigenlijk wel zeker dat deze defect is nu je nu wel gewoon weer beeld heb, maar test het idd komende dag ff regelmatig. Het blijft natuurlijk altijd elektronica.
Wat betreft de uitgangen, het zijn allemaal gewoon uitgangen voor schermen, niet persé voor een tv scherm of een extra scherm. Je hebt tegenwoordig ook pc monitoren met HDMI aansluiting etc, maar zo te horen heb je deze daar 'nog' niet voor gebruikt.

Probeer je scherm de komende dag nog even uit.
Blijft deze het doen, en je wil toch wel graag weer Games spelen, dan kun je overwegen weer een nieuwe Videokaart aan te schaffen. Maar opzich voor standaard werk als mail checken, Word en Excel is dit ook gewoon voldoende.
Ligt er aan wat je dagelijks doet met je pc.

Ook ik duik het dons in!

Weltrusten!

Hartelijk bedankt weer voor de snelle reactie!

Het scherm heeft zich inmiddels automatisch aangepast, en is nu eigenlijk weel super :D.

Het DDR is inderdaad in orde, maar dat vermoeden had ik al. Heb vroeger wel een die kaartjes gewisseld van mijn pc dus wist toevallig wat DDR was.

Ik blijf het vandaag inderdaad even testen om met zekerheid de videokaart uit te kunnen sluiten. Inderdaad heb ik nog nooit meerdere of HDMI schermen aangesloten, heb wel ooit een extra scherm willen plaatsen maar dit kreeg ik helaas niet goed voor elkaar i.v.m. instellingen etc, wellicht dat ik dit nog ooit probeer, maar op welke uitgang kan ik deze het beste aansluiten dan?

Spellen speel ik niet super veel, af en toe een spelletje, heb wel lang "The ellders scrolls, Skyrim" gespeeld en dat vond ik echt een gaaf spel. Zou dan ook de nieuwe versie wel een keer willen gaan spelen, alleen ben ik bang dat mijn PC dat allemaal niet echt meer trekt. Een nieuwe videokaart zal er dan ook wel komen (als hier het probleem blijkt te zitten), maar waar moet ik op letten bij aankoop?

Nu heb ik wel eens zitten denken om sowieso mijn pc wat te gaan upgraden, maar kan ik dan een set kopen (videokaart, geheugen, processor), of heeft dat weinig zin?
En zijn deze onderdelen "plug and play" of komt daar veel instelwerk bij kijken?

Greets,
Robert

Nu was ik zojuist even uit nieuwsgierigheid aan het kijken wat een nieuwe videokaart zou kosten en dan zie ik videokaarten van €50,- tot €1000,-+
Het liefst koop ik voor een leuk bedrag een leuke videokaart die eventueel een spel zoals The elders scrolls of COD kan afspelen.

Maar waar moet ik op letten? Ik zie een sticker van 1GB op mijn videokaart staan maar zal ik dan gewoon een 1GB kaart terugzetten of juist overstappen naar een 2GB?
Dit is het probleem voor mij, ik ben niet zo thuis in deze wereld, dus zal mij nog de weg moeten laten leiden (sorry).

Nu kwam ik twee videokaarten tegen die redelijk betaalbaar waren:
- Club 3D ATI Radeon HD 4870
- Sapphire Radeon HD 6850 2GB
Ik weet bij god niet of dit goed/slechte/matige kaarten zijn of zo.

En mijn monitor heeft een CRT uitgang stekker, dus dan zal ik ook een videokaart met CRT stekker moeten kopen neem ik aan? Of zijn hier blokjes voor te krijgen die dit omzetten (van DVI naar CRT)?
Ook als je een videokaart met extra ventilator koop zit hier vaak een stekkertje extra aan, zit er normaal in de pc al een voeding voor zo'n kaart of moet die dan ook aangeschaft worden?

Zoals je merkt ben ik nog een leek, dus zou graag wat extra hulp hebben.

alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Robert

Wat precies goede kaarten zijn weet ik ook niet uit mn hoofd. Maar het ligt er aan in wat voor staat je huidige hardware is of alleen een nieuwe videokaart verstandig is, of dat je dan aan echt een upgrade set komt. Wat daarbij ook nog eens de kans kan wezen is dat je ook een nieuwe voeding nodig hebt.
CRT is gewoon VGA als ik het goed heb, en de meeste monitoren hebben wel VGA, anders zijn daar idd wel verloopblokjes voor.
Misschien kun je wat betreft het verhaal voor een nieuwe videokaart een niet topic aanmaken in het hardware gedeelte onder videokaarten/grafische kaarten, met evt een linkje naar dit topic zodat mensen weten wat het hele verhaal er achter is.
Zelf heb ik ook geen ervaring met een upgrade pakket, of hier veel werk aan installatie etc in zit. Volgens mij valt dit wel mee, 't is volgens mij voornamelijk de videokaart wat wat installatie vereist.

En wat betreft het leek verhaal, geen probleem, iedereen is op 0 begonnen ;).

Bedankt Tinus voor alle hulp :thumb:!

Nog een aantal keer de pc aan en uit gezet maar ik vrees toch dat het probleem in de videokaart zit/zat.
Misschien toch maar eens een nieuwe aanschaffen. Ga direct even een ander topic openen met de vraag i.v.m. de videokaart en het upgraden.

Cheers,
Robert

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan