• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

swanwil

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
161
Hallo,

Ik ben op zoek naar een formule in voorwaardelijke opmaak die kijkt of de ingevulde waarde voorkomt in een gedefinieerde lijst. [A2:A6]
Als dit niet zo is dan de cel rood maken.
In mijn bijgevoegde voorbeeld kan ik dus cellen tegen komen waar maar 1 waarde in staat [bijv. Jaan].
Maar er kunnen ook meerdere waarden in staan (gescheiden door een ";") [bijv. Piet;Henk]
Er kunnen dus ook bijvoorbeeld 10 namen achter elkaar staan in een cel

Ik ben dus op zoek naar een formule die checkt of een van de ingevulde waarden ongelijk is aan een waarde uit de gedefinieerde lijst [A2:A6]

Hopelijk kan iemand me helpen...Bekijk bijlage helpmij probleem.xlsx
 
Zoiets dan?
De formule in de hulpkolom kun je uiteraard in de voorwaardelijke opmaak opnemen zodat de hulpkolom vervalt.
 

Bijlagen

  • helpmij probleem.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 33
@ Wher

Formule werkt perfect.
Ik heb de formule in de voorwaardelijke opmaak gezet.
Echter heb ik geen idee hoe de formule nu werkt.
Zou je dit uit kunnen leggen?

groeten swanwil
 
@Wher

Toch nog 2 vraagjes;
Ik wil de voorwaardelijke opmaak over meerdere kolommen doortrekken, maar de aantal waarden waarop gecheckt moet worden zijn niet overal even veel.
Er staat bijvoorbeeld ook een kolom tussen met Yes en No.
Dan kan ik de voorwaardelijke opmaak formule niet doortrekken om dat de lege cellen dan ook meegeteld worden.

Tevens kunnen er spaties zitten in de waarden waarop gecheckt moet worden.
Is dit ook mogelijk om mee te nemen, zodat de voorwaardelijke opmaak formule voor alle cellen gelijk is?
 

Bijlagen

  • helpmij probleem 2.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 18
Zie aangepaste bijlage.
Het probleem van de spaties is aangepakt via de functie "Trim", de nederlandstalige naam hiervan ontsnapt mij even.
De voorwaardelijke opmaak is gekopieerd, en vervolgens is per kolom het bereik aangepast van de waarden waarop gecheckt moet worden. even werk maar toch minder dan de formule opnieuw inbrengen per kolom.

edit: toch rekening houden met een beperking van deze aanpak: als bij de waarden waarop gecheckt moet worden bijvoorbeeld "Jansen" staat, en in het zoekbereik staat "Jansens", dan zal "Jansen" gevonden worden in "Jansens" (andersom niet) en als onterecht als OK gezien worden.
 

Bijlagen

  • helpmij probleem 2.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan