Hoe beginnen met een databank om zoekresultaten bij te houden

Status
Niet open voor verdere reacties.

WV1302

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
114
Ik ben een verwoed genealogist, maar het probleem is dat ik open den duur niet meer juist weet welke registers ik al doorzocht heb in verband met welke naam of familie ik zoek. Nu dacht ik om een database te maken om een overzicht te bewaren waar, wat en waarom ik dat bepaald register doorzocht heb.
Maar ik weet niet hoe ik juist en wat ik moet onderverdelen in verschillende tabellen.
Bvb, Het archief van België is een uitgebreide databank onder verdeeld in:

Parochieregisters en de registers van de burgerlijke stand.
Als we bvb de parochiereisters nemen krijg je weer een onderverdeling op basis van provincies en hun arrondissementen. De volgende stap is de gemeente kiezen en hun verschillende parochies.
Daarna hebben we nog eens de keuze tussen geboorteakten, huwelijksakten, overlijdens akten en indexen. Die allen nog eens zijn onderverdeeld per aantal jaren. Die registers zijn dan nog per jaar, per maand en dag ingedeeld.

En dat is nog maar één tak van het archief, maar zo zijn er verschillende archieven en honderden registers. Nu ben ik op het punt gekomen dat ik het overzicht kwijtgeraak ben van waar ik welke akte heb gevonden. Of waar ik al wel gezocht heb en waar nog niet. Het doel is gestructureerder te kunen zoeken. En dat had ik graag in een databank gegoten als tool om efficiënter te werken.

Is zoiets wel mogelijk in ODB?
 
In de meest eenvoudige vorm zijn er slechts drie tabellen voor nodig. Tabel 1 de te zoeken familienaam. Tabel 2 de lijst van registers. Tabel 3 bevat dan de link tussen tabel 1 en 2 met daarbij een datum en eventueel ruimte voor een notitie.
 
Ik ben er nu juist nog wat mee bezig geweest, maar ik vrees dat het te hoog gegrepen is voor mij. :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan