Snelheid windows 7 laptop optimaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

dizzyboy97

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2012
Hallo,

Een vriend van mij had een vraagje over zijn laptop. Het is een Acer Extensa 5220 met windows 7 professional 32bit erop. Eerst was er Windows Vista home basic op maar omdat er iets fout liep had hij er windows 7 opgezet. Het is wel een 30 dagen licentie van windows 7 want hij wou testen of het wel degelijk snel ging. Ondertussen heeft hij nog 9 dagen over. Hij zei me dat de laptop bleef vast hangen bij het opstarten toen er Windows Vista opstond. Nu deze problemen zijn opgelost is er een ander probleem gekomen. Zijn laptop is verschrikkelijk traag, ook wanneer hij iets aanklikt. Zijn er soms geen tips voor die sneller te maken of zou hij terug een windows vista moeten installeren?

Hij wil de windows 7 alleen behouden als die wat sneller zou gaan. Want toen er Vista opstond ging die vele sneller.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Als het notebook nog standaard is dan is hij geleverd met 1 gig geheugen lijkt mij al 1 van de oorzaken en ik lees ook niet of alle drivers zijn geïnstalleerd dat zijn dus al twee aandachtspuntjes .

Laatst bewerkt:
De drivers zijn helemaal up-to-date en de notebook is helemaal standaard gewoon een andere windows eigenlijk. Wat is er dan nu aan te doen? Is er geen lichtere OS? Men vriend vraagt of Ubuntu beter en sneller zou werken?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Welkom op Helpmij.nl!

Eerst is het goed om een nieuwe videokaart aan te schaffen als deze (bijna) onherstelbare fouten vertoond.

Als je recovery-dvd's hebt, kun je het hiermee heel misschien herstellen, maar die kans is wel erg klein.

Hieronder heb ik een aantal opties neergezet wat je zou kunnen doen.

- Meer RAM geheugen plaatsen voor Windows 7.
Als je meer RAM geheugen hebt, worden mogelijk de prestaties van Windows 7 verbeterd.
Wat ook slim is, is om het thema Windows Basic of Klassiek te gebruiken, dit kan leiden tot betere prestaties. In Systeem > Geavanceerde systeeminstellingen > Visuele effecten aanpassen kun je vakje voor vakje uitvinken wat je overbodig vindt aan visuele effecten. Dit leidt ook tot betere prestaties,

- Windows Vista terugzetten.
Indien mogelijk, kun je Windows Vista terugzetten. Eén nadeel: mogelijk komen die probleempjes met Vista weer terug...

- Downgraden naar Windows XP. Windows XP is en relatief lichter OS, maar deze optie zou ik niet aanbevelen omdat de ondersteuning per 8 april 2014 wordt beëindigd.

- Linux Ubuntu op de pc zetten.
Je zou Ubuntu op de computer kunnen zetten, maar vraag me niet precies hoe dat in zijn werk gaat aangezien ik meer en Windows en Apple Macintosh gebruiker ben.

Mijn conclusie:
Ik zelf zou er denk ik meer RAM geheugen in zetten. Dit verbeterd sterk de prestaties en snelheid van de computer.
Maar uiteindelijk moet je zelf beslissen wat je gaat doen. Het is jouw pc, en het zijn dus ook jouw keuzes...
Alvast veel succes!

Met vriendelijke groeten,
xp2

Laatst bewerkt:
Onlangs Ubuntu geprobeerd op een licht uitgevoerde XP-PC, maar tot mijn verbijstering was Ubuntu veel te zwaar. Zelfs de Ubuntu light versie was te zwaar.

Dan Windows 7.
Dat kan inderdaad behoorlijk gestript worden waardoor de performance zelfs beter dan XP wordt.

1 - Visuele effecten uitzetten: Start - Instellingen – Configuartiescherm – Systeem (eigenschappen) – Geavanceerd – Prestaties/Instellingen – Visuele effecten -> “Beste Prestaties”
2- Indexing uitzetten: Deze Computer – rechtermuisklik op C: - Eigenschappen -> “Deze schijf indexeren om zoekacties te versnellen” uitzetten. Deze actie vervolgens voor elke partitie herhalen (nb. Er zal een boodschap verschijnen, dan op "alles negeren"drukken).
3- Van tijd tot tijd alle temp-files leegmaken. Dat kan met het tooltje TFC. Hier te downloaden: http://www.bleepingcomputer.com/download/tfc/
4- Het automatisch defragmeteren uitzetten en dat zelf, eens per week starten. Start - Instellingen – Configuartiescherm – Systeembeheer - taakplanner Zoek daar dan in de linker kolom naar Defrag. klik met linkermuisknop op Defrag en in het rechterscherm verschijnen dan de mogelijkheden. Klik "Uitschakelen"
5- Zet overbodige services uit.
Lees hier hoe dat gaat en welke uitgezet kunnen worden: http://www.sr-pc-ulp.nl/Services Windows 7 die uitgezet kunnen worden.pdf
6- Goeie antivirus software gebruiken maar die weinig performance vragen. Gebruik NOOIT een security suite of all-in-beveiligingspakket, want die vreten performance en leggen de hele pc plat. Een werkbare combinatie is AVAST Free voor de permanente controle en Malwarebytes AntiMalware voor de wekelijkse extra scan. Hier zijn de downloads te vinden (http://www.sr-pc-hulp.nl/links.htm)
+ een handleiding voor het wekelijks onderhoud http://www.sr-pc-hulp.nl/Wekelijks onderhoud.pdf
7- Gebruik vooor alle software altijd de light version. Bijv. Foxit Reader i.p.v. Adobe reader, de K-Meleon browser i.pv. IE of Chrome, etc. etc.

Na al deze maatregelen kan het zijn dat er nog steeds een stuk software opf procedure is die de PC lam legt.
Een tooltje om er achter te komen welke software dat doet is Process Explorer (http://technet.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/bb896653).
Met PE kwam ik er bijv. achter dat de autmatische Windows Update een lage performance PC totaal plat kan leggen. Schakel dan de Update functie van Windows geheel uit (maar laat de service bestaan) en voer de Update check zelf eens per week uit.

Ik heb met deze maatregelen PC's met een single core processor en 1,5gb mem vlot laten werken met Windows 7 Home.
Succes.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de super goede en vooral snelle tips. Ga die allemaal doorgeven aan men vriend :thumb:

Kijk of er in veilige modus geen vertraging is. Als dat zo is, betekent dat er (in nomale modus) een (opstart)proces of service is die corrupt is geraakt en de boel vertraagt. Je kan dit uitzoeken door de selectieve opstart.

Mijn vriend heeft besloten om er terug Windows Vista op te zetten. Hij ging daarmee toch al wat sneller. Maar de tips die hier werden gegeven gaat hij zeker gebruiken zodat het wat aangenamer is. Ram ging hij niet meer bijkopen omdat hij aan het sparen is voor een andere gewone pc. Hier bij is het dus opgelost, bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan