Help mijn pc Freezed/crashed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Iniemienie

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2013
Berichten
6
Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen want ik ben ten einde raad.

Ik heb afgelopen weekend een pc (niet nieuw) van iemand gekregen zodat ik samen met mijn vriend online kan gamen met Windows 8 erop. (specs zie onderaan)
Hij heeft hem voor me klaargemaakt, en alle drivers e.d. zijn geïnstalleerd.
Hij deed het in het begin prima en was erg snel met alles totdat ik een online spel (Maplestory) wilde gaan spelen.
De download zelf deed het prima, en ook het installeren was geen probleem.
We waren allebei klaar om te gamen en zijn samen Maplestory gaan opstarten.
Na allebei ingelogd te zijn en de game speelde bleek er nog geen wolkje aan de lucht, totdat ineens mijn beeld freezed.
Ctrl-alt-del reageert niet en andere toetsen-combinaties ook niet. En mijn keyboard blijft het ledje aan staan, hoe vaak ik ook op Num lock druk.
Muis eigenlijk precies het zelfde verhaal, lampje brand nog wel maar doet niets meer.
Nou oké kan gebeurden dacht ik... hard reset was de enige optie dus dat maar gedaan.
Pc start gewoon weer normaal op, in de bios is mijn cpu temperatuur nu bij opstarten rond de 30 graden en loopt dan op tot de 40 graden waar het netjes blijft schommelen.
Eenmaal weer opgestart heb ik het spel nog een keer geprobeerd op te starten en was ook wederom weer geen probleem.
Alleen dan toch ineens weer als ik online ben FREEEEEZE uit het niets. (ik heb al forum geprobeerd van het spel zelf maar ook hun hebben geen idee http://forum.nexoneu.com/showthread.php?1208629-Maplestory-en-Pc-crasht)

Ik heb echt geen idee, ik heb Windows 7 geprobeerd zoals we hiervoor hadden maar ook dat blijkt niet de oplossing.
Ook nu blijft de pc freezen bij maplestory, zelfs als ik hem opnieuw probeer te downloaden dan freezed mijn pc.
Mijn screensaver (bubbels) is ook al 3 keer gefreezed terwijl maplestory aan het downloaden was.
Al mijn drivers zijn volgens Slimdriver up to date. Ik heb nog wel een cd voor mijn moederbord maar ik neem aan dat je die maar 1 keer hoeft te runnen?
Ik heb er iig nog niets mee gedaan na het installeren van Windows 7 en 8.
De pc voelt verder ook niet warm, en heb een paar keer in het logboek gekeken en krijg wel wat errors maar snap het zelf helemaal niet.
Het lijkt heel erg alsof het aan het spel ligt of dat er een file is waar mijn pc geen raad mee weet.
Ik Weet het niet, hopelijk heeft iemand een idee?

Bij Voorbaat dank!!!!!

En iemand die weet of hier nog iets fout zit?

event viewer.jpg event viewer1.jpg event viewer2.jpg event viewer2.jpg event viewer4.jpg event viewer6.jpg



SPECS:

System Information
------------------

Moederbord: Asus F2A55-M
Time of this report: 12/10/2013, 21:18:08
Machine name: INIEMIENIE-PC
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_rtm.101119-1850)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: BIOS Date: 09/19/12 14:01:53 Ver: 51.02
Processor: AMD A10-5800K APU with Radeon(tm) HD Graphics (4 CPUs), ~3.8GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 7630MB RAM
Page File: 2644MB used, 12614MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode


Display Devices
---------------
Card name: AMD Radeon HD 7660D
Manufacturer: Advanced Micro Devices, Inc.
Chip type: AMD Radeon HD 7660D (0x9901)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_9901&SUBSYS_85261043&REV_00
Display Memory: 4052 MB
Dedicated Memory: 493 MB
Shared Memory: 3559 MB
Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: Generic PnP Monitor
Monitor Model: HP vs17
Monitor Id: HWP2647
Native Mode: 1280 x 1024(p) (60.020Hz)
Output Type: HD15
Driver Name: aticfx64.dll,aticfx64.dll,aticfx64.dll,aticfx32,aticfx32,aticfx32,atiumd64.dll,atidxx64.dll,atidxx64.dll,atiumdag,atidxx32,atidxx32,atiumdva,atiumd6a.cap,atitmm64.dll
Driver File Version: 8.17.0010.1230 (English)
Driver Version: 13.152.1.8000
DDI Version: 11
 
Hoe goed is de harde schijf? Of hoe vol zit ze? Windows vereist 25% vrije ruimte om te ademen. En Indien de harde schijf op is, dan moet een nieuwe erin...
 
Hoe goed is de harde schijf? Of hoe vol zit ze? Windows vereist 25% vrije ruimte om te ademen. En Indien de harde schijf op is, dan moet een nieuwe erin...

Dankjewel voor je reactie. Ik heb gisteren het programmaatje Hard Disk Sentinel gerunt om te kijken hoe de HDD er voor staat.
Dit zag er juist heel goed uit, de staat was Perfect volgens mij en er stond dat de pc pas 202 keer is geboot
En hij heeft pas 7 dagen en 8 uur o.i.d. aangestaan als ik het goed heb.
Ik kan straks nog even een print screen uploaden, maar momenteel kan ik dat even niet doen.
Maar ik ga er ook niet van uit dat het mijn harde schijf is.

En mijn Hdd is totaal ong 500GB en die hebben we op gedeeld in een C: en D: van beiden ong 250GB.
De C: staat als het goed is behalve windows niets anders in, en de D: heeft nog 243GB vrij dus aan plaatsgebrek ligt het denk ook niet.

Edit:

Zoals beloofd :)
HDS.jpgHDS teperatuur.jpg

En heb net nog een cleanboot geprobeerd alleen ook dan freezed mijn pc
 
Laatst bewerkt:
Vannacht eens geprobeerd om iets anders te downloaden om te kijken of het wel echt aan dat spelletje ligt.
Ik heb steam gedownload en heb via steam Cod MW 2 gedownload. Omdat het zo lang zou duren heb ik de pc vannacht aan laten staan, en ik word vanochtend wakker en wederom weer een vastlopende computer.... :( (na 2 en een half uur downloaden)
Ik denk dus dat het misschien toch iets hardware matig is? Mijn vriend heeft namelijk het zelfde OS, zelfde set-ups, zelfde Windows instellingen e.d.
En ik dacht dat het misschien mijn Cpu is die te warm word, maar je zou zeggen dat de pc dan toch uit veiligheidsredenen vanzelf uitschakelt?
En als ik na een Hard-reset mijn pc uitzet en meteen in de bios kijk ligt de temperatuur rond de 30/40 graden.
Mijn HDD is het waarschijnlijk ook niet...
Ik heb een onboard video kaart en misschien is hier iets mee? Of met mijn mobo?

Tips/Ideeen zijn welkom :)
 
Indien het niet de harde schijf is (dat sluit ik na je toelichting uit), dan blijft er alleen nog eventueel de voeding over. Meer kan ik niet bedenken.
 
Indien het niet de harde schijf is (dat sluit ik na je toelichting uit), dan blijft er alleen nog eventueel de voeding over. Meer kan ik niet bedenken.

Voeding is net miss een half jaar oud.
En als het mijn voeding zou zijn dan zou ik nu toch ook niet de hele dag de pc aan kunnen laten?
Er zit toch vast wel een soort van beveiliging op de voeding of niet?
De pc heeft al 2 keer de hele nacht gefreezed en is ook niet uitgegaan uitzichzelf.

Ik ben er wel achter dat ik veel errors/warnings/criticals in mijn event viewer heb.
En dat mijn Bios ver achter loopt qua updates. Is dit misschien de oplossing? Iemand een idee?
 
Bios wordt in het algemeen niet automatisch geupdated. Je kan het proberen, het is bij mij nooit misgegaan.
Maar bedoel je Windows updates of BIOS updates?

Nog een tip: indien je nu nog een BIOS hebt, blijf dan bij BIOS updates, en probeer niet naar UEFI te upgraden.
Heb je nu al UEFI, blijf dan bij UEFI, en probeer niet te downgraden naar BIOS.

Redenen: anders loop je kans dat je je Windows installatie moet overdoen met opnieuw partitioneren van de harde schijf door het secure boot feature van UEFI.
Begrijp je er niets van dan heb je geen UEFI en is het toch niet van toepassing op jouw computer.
 
Bios wordt in het algemeen niet automatisch geupdated. Je kan het proberen, het is bij mij nooit misgegaan.
Maar bedoel je Windows updates of BIOS updates?

Nog een tip: indien je nu nog een BIOS hebt, blijf dan bij BIOS updates, en probeer niet naar UEFI te upgraden.
Heb je nu al UEFI, blijf dan bij UEFI, en probeer niet te downgraden naar BIOS.

Redenen: anders loop je kans dat je je Windows installatie moet overdoen met opnieuw partitioneren van de harde schijf door het secure boot feature van UEFI.
Begrijp je er niets van dan heb je geen UEFI en is het toch niet van toepassing op jouw computer.

Haha dan is het waarschijnlijk niet van toepassing op mijn pc xD, ik heb er nog noooit van gehoord.
Mijn Bios loopt wel erg ver achter, en heb veel verhalen gelezen van mensen die hun mobo hebben verpest.
Ik kan ook geen back-up maken van mijn Bios, althans ik heb gezocht op internet en op de pc geprobeerd er iets over te vinden maar kan niets vinden. Ik zou het via een ASUS update tool moeten doen alleen de update tool die ik kan vinden kan alleen maar updaten en dus niet back-uppen.
Weet jij misschien hoe ik mijn Bios makkelijk kan back-uppen? Zonder eng, vaag tooltje van het internet?
En update wil ik wel graag proberen maar ik heb geen DVD Drive.... (mijn moederbord o.i.d. blijkt ze namelijk te mollen)
Ik heb wel een usb stickie van 200mb maar dat is een FAT en volgens het boekje heb ik een Fat32/16 nodig... Maakt dit uit?
En nog iets... wat als mijn pc freezed tijdens de Bios update? Lijkt me ook niet echt heel handig.

Alvast bedankt!
 
Je Bios is van 2012. Bij je BIOS hoort een versie nummer, die moet je kunnen lezen (staat of in de POST messages, of je kan het ergens tussen de BIOS instellingen vinden. Vervolgens kijk je naar de Bios updates op de site van Asus. Daar hoort een changelog bij te zitten. Dan kan je kijken, of het in jouw geval voordelen heeft.

Maar bij dit soort onspecifiek problemen zit je meestal vrij dicht aan hardware fouten. Indien je geluk hebt dan is het slecht het moederbord, indien je peck hebt dan is het behalve het moederbord misschien ook geheugen of processor.
 
Je Bios is van 2012. Bij je BIOS hoort een versie nummer, die moet je kunnen lezen (staat of in de POST messages, of je kan het ergens tussen de BIOS instellingen vinden. Vervolgens kijk je naar de Bios updates op de site van Asus. Daar hoort een changelog bij te zitten. Dan kan je kijken, of het in jouw geval voordelen heeft.

Maar bij dit soort onspecifiek problemen zit je meestal vrij dicht aan hardware fouten. Indien je geluk hebt dan is het slecht het moederbord, indien je peck hebt dan is het behalve het moederbord misschien ook geheugen of processor.


Ik wil heel graag gaan proberen mijn moederbord te updaten, alleen wil ik eerst heel graag een back-up zodat als het mislukt ik iig nog een kans heb.
Hoe kan ik dit het beste doen?
 
Installeer het nieuwe moederbord en een ander schijf. Dan kan je bij wijze van proef kijken, of het freezen weer terug komt. Indien wel dan moet je de bij de ander hardware kijken. Is het computer dan stabiel, dan weet je dat ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan