• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tafel indeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerard2348

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2013
Beste forum leden,

Ik ben al een aantal keer geholpen op het forum. Het vergaren van kennis vergt tijd en geduld. Langzamerhand leer ik dingen in excel maar toch zijn er nog veel dingen die ik zelf nog niet kan oplossen. Vandaar dat ik ik een beroep wil doen op de kennis van de experts.
Ik heb bijgevoegd bestand gevonden en op sommige fronten aangepast naar eigen wens. Er blijven een aantal dingen waarbij ik hulp nodig heb.

In kolom A,B,C kopieer ik namen die ik uit een ander bestand krijg. Deze worden samengevoegd in kolom E. Hierna kan de indeling plaats vinden dmv nieuwe indeling knop.
Dit gebeurd perfect. Maximaal 10 personen per tafel evenredig verdeeld, overige stoelen blijven onbezet. Is het mogelijk om in kolom J het stoelnummer te publiceren (1t/m 10) . De stoel die onbezet blijft kan de melding "onbezet " mee krijgen.
En is het ook mogelijk om wanner er meer dan 5 tafels zijn ingedeeld dat de 6 tafel onder de eerste komt te staan met een aantal regels er tussen.

BvD
Bekijk bijlage indeling.xlsm

Laatst bewerkt:
zie bijlage

Bijlagen

Beste cow18,

Als eerste hartelijk bedankt.

Dit moet het zijn!!! Ik heb eerst zitten knoeien (mijn kennis van excel is niet zo groot) met de namen wanner de aantallen wijzigden. Uiteindelijk kwam ik er achter dat eerst de tabelregels moest worden verwijderd als het aantal personen wijzigt, heb ik onder de knop wissen geplaatst. Bij het testen liep ik tegen een aantal dingen op.

Is het mogelijk om dat wanneer niet alle plaatsen bezet zijn dat de melding leeg komt te staan in alle niet opgevulde plekken. Gebeurt nu niet bij alle plaatsen.

Wanneer er bij tafelselectie iets wordt uit gevinkt dan gaat het niet goed. Ik had graag gewild dat ik de tafelnummers zelf kon bepalen. Bv de ene keer tafelnr 1,2,4,6,7 en de andere keer 2,5,6,7,9.

En bij een even 10 tal te verdelen plaatsen geeft hij op de elfde plek leeg aan.

maar voor op gesteld ik ben er al heelt content mee. :d

MvG

Bekijk bijlage indeling(1a).xlsm

Laatst bewerkt:
zie bijlage
ik ben er van uitgegaan dat je een vaste deelnemerslijst hebt, maar dat niet iedereen telkens meedoet, dus moet je maar in de D-kolom een 1-tje zetten als ze aanwezig zijn.
Dat gaat sneller dan telkens alle namen in te geven.
Vervolgens het aantal tafels, dat wordt bepaald door het aantal rijen in de tabel van de tafels, die wilde je zelf bepalen, nou die mogen nu ook namen hebben.
Verder zijn je opmerkingen ook meegenomen.
Met tabellen werken is eigenlijk vrij gemakkelijk, je staat in een tabel, klikt met de rechtermuisknop en dan toevoegen of verwijderen van een tabelrij (let op een kolom verwijderen is gevaarlijker).

Bijlagen

Hallo cow18,

Wederom bedankt voor je hulp. Alleen denk ik dat de eerste Bekijk bijlage indeling(1a).xlsm op het moment het best werkt. De namen van de personen zijn namelijk per keer verschillend zijn evenals het aantal personen. Dus beide zijn variabel . Zoals ik al eerder aangaf krijg ik deze vanuit een ander bestand. Daarom ook drie kolommen voor de namen die later moeten worden samengevoegd omdat ik deze zo aangeleverd krijg. Er zijn altijd tafels met tien zitplaatsen. Dus bij een aantal van 14 personen zijn er twee tafels. 31 personen zijn dus 4 tafels 63 zijn 7 tafels enz. Sorry als dit niet helemaal duidelijk was in mijn eerste vraag.

Dus per keer andere personen en andere aantallen. minimaal 10 en maximaal xxx personen. Deze moeten naar evenredigheid worden verdeeld over de tafels waarbij bij elke tafel bij benadering het zelfde aantal stoelen wordt opgevuld door personen en door lege plekken. ( 15 personen is dus 2 tafels met aan de een 8 personen + 2 lege plekken en aan de ander tafel 7 personen + 3 lege plekken). Tafels worden ingedeeld en de lege plekken krijgen de invulling leeg oid.
de namen van de tafels zij ook variabel.

Daarom denk ik dat de eerste versie de beste is met eventuele verbeteringen bij mijn vorige vraag.

Nogmaals mijn hartelijke dank. Ik waardeer het zeer. Misschien wil je nogmaals je licht laten schijnen.

Bvd

zie bijlage

Bijlagen

Best cow18,

Helemaal top. Ik zie nu ook de zin in van tabellen. Leer er iedere keer wat bij. Nog een vraag. Is het mogelijk dat te allen tijde er tien stoelen worden ingedeeld. Nu bv bij 14 deelnemers wordt er 2 tafels x 7 stoelen ingedeeld. Is het mogelijk dat er 2 tafels x 10 stoelen wordt ingedeeld. Waarbij van beide tafels de onbezette stoelen de melding leeg krijgt. Net zoals wanneer er bv 28 personen worden ingedeeld. Dan is er 1 tafels x 10 met personen en 2 tafels x 9 personen + 2 leeg.

En is het mogelijk dat de onbezette plekken ook worden vermeld in de kolommen G,H,J.

Ik heb een gemanipuleerde afdruk bijgevoegd ter verduidelijking.

voorbeeld.jpg

Vooropgesteld ik ben hier al ongelofelijk blij mee. En wil je nogmaals hartelijk danken voor je inzet.

Mvg

zie bijlage

Bijlagen

Beste cow18,

Dit is wat ik wil. Je bent de bovenste beste. Onwijs bedankt.

:d :d

Beste cow18

Ik heb nog 2 dingen als het niet te veel moeite is. Je hebt mij al onwijs geholpen.
Ik heb al zelf geprobeerd om de kolommen G (Tafel) en H (Speler) met elkaar om te wisselen, Maar kom er niet uit.
Dus de volgorde is dan Speler, Tafel, Stoel.

En is het mogelijk tussen de kolommen N,O,P,Q ook tafelindeling te zetten. dus tafelindeling, tafel_XX, tafelindeling, tafel_XX, tafelindeling, tafel_XX,enz

BvD

het laatste stukje over die kolommen begrijp ik niet.

Bijlagen

zie bijlage

Bijlagen

Je bent echt ongelofelijk!!!!!

Geweldig. Ik zou willen dat ik een kwart van jouw kennis had.

Onwijs bedankt.:thumb:

Heb er mee gewerkt. Werkt perfect. Alleen wanneer er een naam wordt geselecteerd in kolom A met het pijltje en het vinkje wordt uitgeschakeld gaat het mis. Ik heb geprobeerd om dit op te lossen door de tabel te converteren naar bereik. Maar dan krijg ik een foutmelding. Wanneer andere lieden hier mee gaan werken en dit soort dingen uithalen dan gaat dat mis. Heb het ook geprobeerd om het te beveiligen maar dit werkt niet. Is het mogelijk om er een tabel van te maken zonder de sorteer mogelijkheden.

voeg het rode stukje toe bovenin de macro, dan worden eventuele filters genegeerd.
Code:
Sub Tafelindeling()
  Dim Data, i As Integer, i1 As Integer, iTa As Integer, iSt As Integer, Loting, Dict As Object, arr(1 To 1, 1 To 4), iTafels As Integer, TafelStoel(), iDeelnemers As Integer, Tafels

[COLOR="#FF0000"]Dim LO As ListObject
  For Each LO In Sheets("indeling").ListObjects
    LO.Range.AutoFilter
  Next[/COLOR]

iDeelnemers = Range("Totaal_aantal_deelnemers").Value
  If iDeelnemers <= 1 Then MsgBox "onvoldoende deelnemers om er een tabel van te maken": Exit Sub
  .....

Hallo cow18,
Allereerst een hele fijne kerst toegewenst. Ik heb de code toegevoegd. Op zich werkt het maar maar meerdere keren op indelen drukken geeft het resultaat aan/uit. Pijltjes zichtbaar/niet zichtbaar.

Mvg

zeg er dan bij of je de pijltjes wilt zien of niet (maak anders van die "true" een "false"
Code:
Sub Tafelindeling()
  Dim Data, i As Integer, i1 As Integer, iTa As Integer, iSt As Integer, Loting, Dict As Object, arr(1 To 1, 1 To 4), iTafels As Integer, TafelStoel(), iDeelnemers As Integer, Tafels

Dim LO As ListObject
  For Each LO In Sheets("indeling").ListObjects
    LO.Range.AutoFilter
    [COLOR="#FF0000"]LO.ShowAutoFilter = True[/COLOR]
  Next
  ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan