White List in Bios?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Office versie
WordPerfect Office 2021
Hallo,

In mijn laptop, een Asus K53z, wil ik mijn wlan kaartje vervangen door een met bluetooth.
De eerste deed het niet omdat die alleen voor Hp ed geschikt bleek te zijn.
De tweede kreeg ik bluetooth niet aan de gang
De derde had andere aansluitingen voor de antenne, kleinere rondjes.

Voor dat ik de vierde aanschaf (Intel Centrino Wireless-N 2230 PCI Express Half WiFi Adapter) heb ik gevraagd of die wel bij mijn laptop zou werken.
Ik werd verwezen naar de white List van mijn Bios. :
Als de kaart niet werkt in uw laptop, dan kan het zijn dat de fabrikant een “white list” in de BIOS heeft staan.
Dit houd in dat enkel de kaarten die in uw BIOS lijst staan geaccepteerd zullen worden, dit verschilt per merk en type laptop.

Nu heb ik wat gegoogeld, maar ik vind hooguit bijdragen die het hebben over het wissen van de White List.
Ik zou liever willen weten of er bij mij zo'n white list is en zo ja, wat er in staat. Zo weet ik welke kaartjes niet en dus welke kaartje het wel doen.
Een USB Bluetooth dongel heb ik, maar is lastig voor mij. Daar wil ik vanaf.

Wie heeft meer inzicht in deze materie en kan mij verder helpen?

Er was een versie met built in Bluetooth adapter. Vraag de Asus support of je zo een kaart kan kopen.

Danke Lutz

Dat is het eerste wat ik na aanschaf geprobeerd heb.
Daar kon men mij niets over zeggen, men wist niet welke kaartjes gebruikt werden.....:confused:

Maar misschien dat ik dat nog eens probeer en op fora vraag welke zij er in hebben zitten.

asus geeft niet thuis:
Bedankt voor uw email.

Wij hebben alleen de mogelijkheid om het partnummer van een onderdeel te controleren wanneer u ons kunt voorzien van het serienummer van een notebook met bluetooth.

Daarbij komt dat wij alleen ondersteuning kunnen bieden voor het toestel zoals het geleverd is, wij kunnen dus geen ondersteuning bieden voor het wijzigen van de originele configuratie.

Ik hoop u middels deze mail voldoende te hebben geïnformeerd, mocht u echter toch nog vragen hebben dan beantwoorden wij deze graag voor u.

Met vriendelijke groet,

Dan maar hopen of fora voor het antwoord.

Ok, ik was nog maar net in de leer voor windows 8, & toen kwam 8.1, dus naar eigen mening weet ik er nog steeds niet genoeg over.

Zover ik begrepen heb, heeft de White List in de UEFI maximaal 25 ingangen (entries), die standaard door de fabrikant worden ingesteld.

Om daar omheen te zeilen, moet je de UEFI geheel of gedeeltelijk uitschakelen, & dat kan alleen door de BIOS in te gaan.
Daar heb je normaal 3 mogelijkheden:

1. UEFI Boot = Enabled, Secure Boot
  2. UEFI Boot = Enabled, Legacy Boot
  3. UEFI Boot = Disabled, Legacy Boot
In de 1ste stand kan je dus nooit andere apparaten dan toegestaan in de White List installeren.
Moet dat toch dan zal je 1 van de 2 andere standen moeten selecteren & opslaan, & herstarten.

Overigens is de UEFI alleen maar een bestand op de hardeschijf, dat bij de installatie van windows 8 word geinstalleerd.
Het lijkt erop dat de White List via de Register-Editor bewerkt kan worden. Wel mee oppassen, want als je dan bv. je hardeschijf eruit mietert, start je computer dus niet meer.

Als je deze zoekstring gebruikt om te beginnen:

https://www.google.nl/search?hl=nl&...ove+from+Allowed+Signature+(db)&meta=&aq=f&oq

Dan staat deze bovenaan:

http://answers.microsoft.com/en-us/...ndows-81/65d74e19-9572-4a91-85aa-57fa783f0759

Als je daarin via Bewerken, Op deze pagina zoeken, & dan white list of possible Boot scenarios intypt, kom je een heel eind.

P.S: Asus kan je precies vertellen welke apparaten ze in de White List van de UEFI hebben gezet, daarvoor hebben ze echter wel het serienummer nodig, want ze maken tig types van hetzelfde model. Verder is het belangrijk om de vraag juist te stellen, anders krijg je een standaard e-mail terug.

Om te beginnen bedankt voor de uitleg, alleen ik heb of gebruik geen UEFI Bios.
Verder werk ik onder Win 7 en Linux.
In beide gevallen blijft het verhal het zelfde.
Van Asus verwacht ik niets meer. Sierienummer en model heb ik namelijk moeten opgeven bij het contact.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan