Tripleboot Windows 8.1, Xubuntu, Kali

Status
Niet open voor verdere reacties.

ITGuy1990

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2013
Berichten
54
Hallo allemaal.

Het lukt me prima om een multiboot systeem te maken met windows 8.1 en Xubuntu. Nu wil ik daar Kali bijdoen. Kali is ook een linux distro.
Ik heb daarvoor een nieuwe partitie gemaakt en ook een swap partitie. Na de installatie van Kali zegt deze dat hij grub installeert en dat bij de herstart van de pc alles ok zou zijn.

Ik krijg een dos scherm waarin ik Windows 8.1 en Xubuntu kan kiezen. Maar niet Kali.
Wat ik heb gedaan is in windows met EasyBCD een boot menu entry gemaakt naar de partitie van Kali.
Als ik de computer opnieuw opstart staat kali in het menu. Wanneer ik hem selecteer start echter Xubuntu op.

Ik heb te weinig kennis over het Master boot record en Grub om dit op te lossen. Maar denk dat ik het daar moet zoeken?

#UPDATE
Wanneer ik in Grub zit voor ubuntu of kali te booten kan ik op C drukken voor commands. Toen ik daar exit typte laadde de bootloader voor kali. Daarmee kon ik kali opstarten. Maar dit is dus een workaround...nog geen oplossing.

#UPDATE 2
Ik heb in de kali bootloader (Grub2) de kali boot entry geselecteerd. Met een sneltoets kon ik achterliggende commando's zien. Deze heb ik met mijn smartphone gefotografeerd.
Toen starte ik mn pc opnieuw op en bootte in Xubuntu. In Xubuntu paste ik het bestand /boot/grub/grub.conf aan. Ik maakte een menuentry door een bestaande entry te kopiëren en aan te passen zodat deze zowat overeenkwam met de foto die ik gemaakt had. Wijzigingen opgeslagen en toen opnieuw opgestart. Het werkt!

Is dit de manier van werken? Hoe zit het nu in elkaar.

De computer start op > bios checkt hardware > zoekt naar mbr? > vind de mbr met entry naar de windows loader? vind ook in diezelfde mbr een entry naar de grub loader met daarin entry's naar xubutu en kali?

Waar staat deze mbr? op het begin van de schijf buiten de partities? of heeft elke schijf een mbr? Die mbr triggert bootloaders voor besturingssystemen?
 
Laatst bewerkt:
Opmerking nummer 1: verschillende linux distros kunnen hetzelfde swap gebruiken. Bij een shutdown wordt die toch gelegt, en wisselen tussen besturing systemen vereist toch een reboot.
Opmerking nummer 2: in feite heb je het goed gedaan door grub2 aan te passen. Voor ubuntu is dan nog een extern site, die grub geautomatiseert kan aanpassen. Maar handmatig kan altijd.

Vroeger ten tijden van DOS werd de bootloader, of een gedeelte ervaan, in de MBR geplaatst, die is op ieder schijf aanwezig. Modern besturing systemen hebben een boot partitie. Niet druk over maken.

Sinds Windows 7 is er nog secure boot via UEFI. Werkt volgens mij tot nu toe alleen met Windows en Ubuntu. Ik gebruik het niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan