HDD motor - USB

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacoL

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2013
Berichten
4
Hallo Lezers,

Ik ben een beetje bezig met het recyclen van hdd's.

Ik ben nu van plan een usb stick in een hdd te maken.
en dan aan de boven kant van de hdd glas of perplex te maken zodat je de schijven kan zien.
Het zou dus leuk zijn als ik die schijven dan kan laten draaien.

ik lees op internet allemaal dingen van 5 volt. en 12 volt. maar ik kom er niet echt uit.

dus mijn vraag is dus kan je de motor van de schijven laten draaien op een usb 2 port van een desktop?

alvast bedankt.
 
Grote hard disks kunnen niet daarop, hebben een externe voeding nodig via de standaard stekker op een goede pc voeding of zo.
Laptop schijven wel..... maar ja... die zijn weer heel klein... dun....
 
het is inderdaad een grote hard disk. een maxtor 4.3 gb.

kan het niet met een accu een 9v batterij?

dat ik de print plaat eraf haal en de draden aan de 9 v batterij vast maak of gaat dat niet zomaar?
 
Hallo

Een 3.5" harddisk (groot model) heeft +5V alsook +12V nodig.

+5V voor de stuurelektronika en +12V voor het vermogengedeelte motor en sturing.

De spindle motor (die de platters aandrijft) is in feite een 3 fasige wisselspanningsmotor.

Zelf een sturing hiervoor maken is niet evident ... indien je geen ervaring hierin bezit , kun je gerust stellen onhaalbaar.

Het is dus het beste (eenvoudigste) om de bestaande elektronika te behouden.

Indien je een dergelijke drive wilt aansturen , heb je meestal minimum 500ma nodig onder 5V en 750ma onder 12V.(beide spanningen dienen korrekt te zijn (tolerantie)).

Het eenvoudigste is een gerecupereerde p.c. voeding hiervoor te gebruiken.


"kan het niet met een accu een 9v batterij"

Zeker niet ... een 9V blok batterijtje leverd meestal slechts +/- 100ma maximum ...

Een 2.5" harddisk (klein laptop model) heeft slechts 1 voedingspaning nodig ... +5V , meestal +/- 500ma

Om u een vluchtig idee te geven :

https://www.google.be/search?q=hdd+...Fbuilding-and-driving-a-stepper-motor;366;153

Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan