i7 920 overclocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

tim687

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 apr 2010
Berichten
1.774
Beste leden,
Ik heb t voor de duidelijkheid in een tabel gezet.

Van:Naar:
CPU Speed: 2,66Ghz4,01Ghz
CPU Voltage: 1,2V of 1,080V1,35V
CPU PPL: 1,8V1,96V
DRAM Core Voltage: 0,98V of 1,16V1,35V
BLCK Frequency: 133Mhz200Mhz

En nog een paar dingetjes.
Zie hier: Overclocking Guide Intel Core i7 920

Ik wil dit in stapjes doen, dus van 2,66Ghz naar 4,01Ghz in 5 stapjes.
Maar de andere dingen moeten daar ook mee mee veranderd worden,
Dus als ik het in 5 stappen wil doen (om de temp in de gaten te houden etc.) kan ik dan bij het verschil tussen alle dingen delen door 5 en dat per stapje erbij doen?

Dus bijv.
CPU speed = 4,01 - 2,66 = 1,36 : 5 = 0,27 Ghz per stapje
CPU Voltage = 1,35 - 1,2 = 0,15 : 5 = 0,03 V per stapjes
etc.

Kan ik het zo veilig doen zonder mijn huis op te blazen?

Hartelijk bedankt,
Tim
 
Voltage verhogen ALLEEN als het NODIG is.

Liefst helemaal vanaf blijven. Dat zal niet altijd gaan, maar voltages is het laatste waar je aan moet draaien.
 
Dus helemaal van de voltage afblijven?
Kan ik dat andere wel verhogen zonder het risco te lopen dat ik mijn CPU opblaas?
 
In principe wel. Overigens is 60% van de huidige verkochte RAM 1,35 V "capable" kijk dat even na en dan is daar weinig risico mee.

In principe kun je je CPU niet opblazen zonder het voltage aan te passen. Voltage is in kleine stapjes ook niet meteen een probleem, maar het lost alleen iets op als je overclock net op het randje is. Voltage verhogen op elk ander moment is alleen meer warmte creëren zonder voordeel
 
Ik snap hem!
Dus als je de guide bekijkt is het verhogen van de voltage het enigste risico?
Betekend dat dat ik de rest van de dingen (dus geen CPU voltage) wel in 1 keer kan veranderen?
Bedankt,
Tim
 
Nee, want je hebt geen garantie dat je CPU dat kan. Begin met de BCLK naar 200 en kijk of je dan nog stabiel bent. Zo niet weet je meteen waar je aan toe bent :p

Eigenlijk is met wat minder starten wel beter. 2,66 naar 4 is een enorme overclock. 30% is vaker een beter streefgetal om mee te beginnen, vooral als je weinig overclock ervaring hebt.
 
van 2,66 naar 4 dat doe je toch door de BLCK of QPI waarde en de aan te passen?
Als ik de BCLK naar 200 doe, moet ik dan nog andere dingen aanpassen? En hoe merk ik of de CPU stabiel is?
 
a) de computer start nog op ;)
b) je kunt windows booten
c) draai wat benchmark / stresstest programma's

Je kunt met BCLK 166 beginnen bijvoorbeeld of gewoon in het diepe duiken en hopen dat het werkt
 
Aha en hoe merk ik aan het stresstest programma of hij stabiel is.
Laten we Prime95 als voorbeeld nemen
Hoe kan ik dat daar zien?
 
Aha en dat laat Prime95 allemaal zien?
Dus even voor de duidelijkheid, ik kan de BCLK, QPI/DRAM Core Voltage, DRAM Volt. (als mijn ram het ondersteund), CPU Ratio Setting, CPU Differential Amplitude veilig aanpassen zonder dat mijn pc
 
Prime95 laat dat niet zien. Deze stressed echter wel de CPU goed, om je stabiliteit te testen. Mijn Core i7-920 draait al jaren op 3,6GHz, maar wil niet zeggen dat het met jou hardware ook kan of beter. Ik kan nog wel hoger, maar vind 1GHz een mooie overklok genoeg.
 
Aha ik snap hem, maar ik kan die variabelen wel veilig aanpassen of niet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan