Ziggo modem, switchbox, mailserver, wifi, PC's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plum

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2014
Berichten
11
Hallo allemaal,

Sinds een week overgestapt naar Ziggo. Installatie van Ziggo modem/router verliep prima en alle aansluitingen werkten muv het kunnen verzenden van mail van een eigen mailserver met SBS2003.
Gisteren met hulp van Ziggo, dat nu ook aan de praat gekregen.

Echter, nu doet zich het volgende probleem voor.

Eerst zal ik even de lan-situatie en wlan-situatie schetsen.
Aan het Ziggo modem/router is een switchbox (Netgear gigabit ethernet Switch GS108v3) gekoppeld en daaraan 2 PC's en de mailserver.
In het ziggo modem zijn 2 poortforwards geinstalleerd om de mailserver te connecten en tevens is met advies van Ziggo een DMZ met IP-adres mailserver opgegeven. Dit om de mailserver een statisch IP-adres te geven.

Wat nu gebeurt is, dat er even op een thuisnetwerk gestuurd door Ziggo modem/router gewerkt kan worden, maar dat even later de lan connectie van de mailserver het overruled met als gevolg, dat zowel de bedrade PC's maar ook de Wifi aansluitingen op de lan van de mailserver zitten en geen connectie meer hebben met
internet.

Ziggo modem/router is op advies van Ziggo gereset door hen, gemerkt want alles viel uit (ook telefoon) maar het probleem doet zich nu opnieuw voor.

Kan iemand in mij dit forum helpen? Instellingen Ziggo modem/router of mailserver. Ik weet het even niet meer. Alvast reuze dank.
 
Een DMZ is een apart netwerksegment. Via je switch koppel je nu twee netwerksegmenten aan elkaar. Dat geeft problemen. Je server zal rechtstreeks aan een LAN poort van Ziggo gekoppeld moeten worden. Voor de rest ken ik de instellingen van Ziggo niet, dus ook geen idee wat er wel en niet precies mogelijk is.
 
Bedankt Roger, voor je reactie.
Je hebt me aan het denken gezet.
Ik wil helemaal geen twee netwerksegmenten hebben. De mailserver moet alleen toegang krijgen tot internet en moet benaderbaar zijn via de andere computers, maar moet geen LAN activiteit opzetten.
Moet ik dit uitzetten op de mailserver? Is misschien een oude situatie, waarbij de mailserver als centrale server diende.
 
Dan werkt deze waarschijnlijk nog als proxy. Dit zou ik dan inderdaad uitzetten.

Bij Ziggo dan vervolgens DMZ uitzetten en poort 25 gewoon forwarden naar je server
 
Op de plekken waar een proxy aangevinkt zou moeten staan staat dit niet.
Heb je een tip voor mij of ik erachter kan komen of de server als proxy staat?
DMZ uitzetten heb ik gedaan en poort 25 en ook 80 heb ik al geforward op het Ziggo modem.
 
O ja, nog even het volgende. Kan ik wel mail blijven ontvangen en versturen (op afstand via OWA) als proxy uitstaat? Sorry hoor, maar dit gaat mijn kennis voorbij.
 
Geen idee wat jij allemaal ziet. Controleer eens of DHCP op de server nog aan staat en zet dit uit (tenminste ik neem aan dat Ziggo nu dhcp uitdeelt).

Voor OWA maakt proxy wel/niet geen verschil.
 
Ja, klopt dat Ziggo modemrouter DHCP uitdeelt. Was er net ook naar op zoek. Ga 'm uitzetten op de server.
 
Gecontroleerd. Volgens mij staat DHCP uit, want server geeft bij adresuitgifte het ip-adres van ziggo.
Echter ik zie bij Adress Leases alle computers in het netwerk staan met achtervoegsel domein.local
Door dit lukt het mij niet vanaf een client op internet te komen.
Moet er nog meer uitgezet worden?

Of moet ik je eerste suggestie opvolgen en de server rechtstreeks op de ziggo modemrouter koppelen?
 
Laatst bewerkt:
Heb ziggo modem via cat6 kabel, vlgs mij geen crosscable, gekoppeld aan server. Vervolgens kreeg ik melding op server Cable unplugged. Weet niet of het te maken heeft met cat6, want voorheen zat er een cat5 system patch cord aan en daarop reageerde de server wel.

Heb nu nog eens alles doorgenomen en de conclusie lijkt, dat een cat5 kabel rechtstreeks van ziggo modemrouter naar server moet lopen en één van ziggo naar de switch.
Moet dus alleen een nieuwe kabel aanschaffen.
 
Vanmiddag handdoek in de ring gegooid en professionele hulp ingeschakeld. DE DHCP-server stond toch nog aan. Te zien via services.msc
Dit bleek de belangrijkste boosdoener, naast nog een aantal instellingen. In ieder geval werkt nu alles weer en ook gewoon via de opzet zoals boven door mij beschreven. Dus geen aparte kabel om de server te connecten enzo. Ik ben blij met deze uitkomst. Case closed.

Bedankt Roger voor je hulp op afstand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan