Kan ik Windows 98 SE aan de praat krijgen op een moderne PC?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustRob

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2009
Berichten
110
Hallo,

Ik heb wat schijfruimte over in mijn PC (zo'n 200gb) waar ik niks mee doe, en het leek me wel leuk om Windows 98 SE daarop te installeren. Gewoon voor de lol, nostalgische waarde van toen ik nog klein was, en om games op te spelen uit de oertijd.

Maar ik heb een HP Pavillion desktop PC, en ik vroeg me af of ik Windows 98 SE hierop werkend zou kunnen krijgen. Dan bedoel ik met internet, beeldscherm en geluid drivers, enzovoort.
 
Hoi,

Ik denk dat je Windows 98 wel aan de praat zal krijgen, alleen moet je dan óf een ISO-bestandje zien te krijgen en die op DVD zetten, of je moet nog een Windows 98 DVD hebben liggen.

Aan de andere kant lijkt het me niet zo verstandig om Windows 98 met internet te verbinden, aangezien op 11 juli 2006 de support is beëndigd door Microsoft. Een virusscanner zal niet voldoende zijn en nieuwe hardware werkt mogelijk niet. Maar het is denk ik wel mogelijk, maar of het ook veilig is met verbinding met het internet, dat is een ander verhaal.

Conclusie: ik zou Windows 98 SE niet met internet verbinden, dus alleen offline gebruiken. En mogelijk werkt bepaalde hardware niet of niet correct omdat er geen nieuwere drivers voor 98 SE worden uitgebracht. Als je aan offline gebruik voor Win98 genoeg hebt, dan kan je het doen, zo niet dan is het eigen risico.

Groeten, xp2
 
Het is niet alsof ik de Windows 98 installatie ga gebruik voor full-time browsen ofzo. Misschien iets op YouTube, of wat oude websites bezoeken, meer niet. Denk niet dat ik dan virussen op zal lopen.

Maar wat ik wil weten is of er drivers beschikbaar zijn voor draadloos, beeldscherm en geluid.
 
Installeer wellicht XP, da's de verbeterde '98 versie én er zijn nog volop drivers voor te vinden.
 
Virtuele omgeving heb ik al zovaak gedaan, ik wil de echte installatie, niet een of andere virtual machine. Op een gegeven moment gaat het altijd sloom worden.

En Windows XP heb ik al geïnstalleerd op een andere partitie.
 
Geen probleem natuurlijk, maar dan heb je wel een Windows 98 installatie CD nodig.
 
Dan is er (objectief gezien) geen enkele noodzaak om '98 te installeren voor wat oudere games, want alles wat onder '98 draaide, draait ook onder XP (al dan niet in de compatibiliteitsmodus, maar da's in 90% van de gevallen niet nodig).
 
Oke, installeer Windows 98 dan op een nieuwe partitie, maar ik weet niet of alles naar behoren werkt. Internet op 98 raad ik sowieso al af, zoals ik net al zei.
 
Geen probleem natuurlijk, maar dan heb je wel een Windows 98 installatie CD nodig.

Een ISO vinden van Windows 98 SE is zo moeilijk niet, zelfs de nederlandse versie. Het probleem waar ik altijd tegen aanloop als ik het probeer is een lage ***resolutie, geen geluid, en geen internet. Wegens een gebrek aan drivers. Dus dat probleem wil ik graag oplossen, vraag me alleen af of iemand daar meer over weet.

Dan is er (objectief gezien) geen enkele noodzaak om '98 te installeren voor wat oudere games, want alles wat onder '98 draaide, draait ook onder XP (al dan niet in de compatibiliteitsmodus, maar da's in 90% van de gevallen niet nodig).

Het is niet alleen om praktische redenen, ik wil gewoon graag Windows 98 SE installeren. Zomaar.
 
Oke, als je graag Windows 98 nog wil gebruiken, eigen keuze. Ik gebruik ook nog steeds XP (zonder internet) met een VM. Maar virtueel werkt idd iets trager enzo.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet alleen om praktische redenen, ik wil gewoon graag Windows 98 SE installeren. Zomaar.

Wie weet gaat 't lukken, maar mijn glazen bol, waarin ik hier vandaan precies kan zien welke netwerkchip/kaart, geluidskaart, etc. er in jouw machine zitten, is momenteel voor onderhoud bij de reparateur....................... Voor het beeldscherm zal ik 'm niet nodig hebben, want met een p&p scherm zal ook '98 dat scherm wel willen aansturen, maar voor de rest moet ik toch echt mijn glazen bol weer terughebben, wil ik met je mee kunnen denken / kijken...... ;)
 
Laatst bewerkt:
Hier draait 'ie op 1024x768 en met geluid en netwerk. Het zal dus inderdaad een driver kwestie zijn.

W98.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier heb ik de dxdiag, kun je daar iets mee?

http://imgur.com/a/kn9Rn

Verder zou ik graag willen weten of er een stap-bij-stap uitleg is over hoe je internet opzet als de drivers zijn geïnstalleerd. Ik ga ervan uit dat het wat lastiger zal zijn dan het netwerk aanklikken in een lijstje en de pass invullen. Ik heb draadloos met KPN Experia Box.

De netwerkadapter staat bij apparaatbeheer aangegeven als "Realtek PCIe GBE Family Controller"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, ik heb zelf een paar jaar geleden een virtuele Windows 95, 98, ME, 2K & 2K3 gemaakt, & daar heb ik Microsoft Virtual PC voor gebruikt, versie 2004 voor op 2K, 2007 voor vanaf XP, & het werkt ook onder XP Mode op de daarvoor geschikte Windows 7 systemen.

Zowel Windows 95 als 98 hebben netwerk (onder NAT, maar het kan onveiliger direct), geluid, & een scherp plaatje. Bovendien veel belangrijker: Alles erop & erin is maximaal bijgewerkt, zelfs de SpywareBlaster 4.5 kan bijgewerkt worden met de nieuwste definities. Laatste daarop ondersteunde versies van Java & Flash Player. Voor Internet browsen zonder treiter-popup's van moderne websites de laatste ondersteunde versie van Opera 12.

Het standaard installatie schijfbeeld past op 1 CD'tje. Daar heb ik de Product-IDentificatie-Sleutels uit heb verwijderd, dus na installatie moet je bij de 1ste start opnieuw een PID invoeren, & dan werkt alles weer.

Processor gebruik kan je instellen in VPC.
Draadloos zal niet werken want daar is nooit ondersteuning voor geweest in Windows 98, maar je kan wel de Wifi van de host gebruiken als Lan.

Gaat het dankzij de gebruiker &/of internet geweld toch fout, schuif je het hele systeem binnen een kwartier terug.

Ik zie dus niet echt voordelen om het fysiek op een moderne computer te installeren.

Daarbij accepteert de nieuwe Windows geen oudere versies, dus een Multi-Boot gaat niet werken, tenzij je alles kaal slaat, nieuwe partities maakt waarvan in ieder geval 1 FAT of FAT32 & dan daar begint met de installatie van Windows 98.
Plus dat je het driver probleem overhoud.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei ik heb al vaker VMs geprobeerd (Parallels en Virtual PC) en het is mij te sloom. Vind het ontzettend irritant.

En die 200gb aan ruimte die ik heb zit op een secundaire harde schijf waar niks op staat, dus daar kan ik mee doen wat ik wil en opdelen in een grote partitie van FAT32.
 
Dat is toch geen probleem? Kon Windows 7 via die harde schijf ook prima opstarten via het boot menu. Ik kan toch gewoon een nieuwe partitie maken van wat Windows 98's max capaciteit is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan