• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro voor een autofilter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dennisjuhh

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2014
Hoi allemaal,

Zouden jullie mij kunnen helpen met een macro voor een autofilter? Ik ben pas net aan het leren met macro's en het gaat allemaal wat moeizaam. Wat ik zou willen bereiken is dat in het 3de werkblad van mijn voorbeeldbestandje een autofilter komt.

Ik lees hier en daar ook dat er iets van een toetstencombininatie voor kan worden gebruikt? Is er dan de mogelijkheid om een of andere knop in excel te maken die dit auto filter activeert? Ik heb nu een vakje met "refresh" in het voorbeeldbestand staan maar ik zou letterlijk geen idee hebben hoe ik dit voor elkaar moet krijgen.

Alvast bedankt! Bekijk bijlage Voorbeeldbestand.xlsx

Laatst bewerkt:
Dennis,weet je hoe je zonder macro een autofilter aanmaakt?
zo nee, zoek dat dan eerst uit.
zo ja, neem een macro op terwijl je de autofilter aan maakt.

Dennis,

welkom op Helpmij.nl!

Excel heeft al een eenvoudige manier om een autofilter aan en uit te zetten, nl in tab "Gegevens"!
Klik op de trechter om het autofilter aan dan wel uit te zetten.
TIP: klik met rechts op de Trechter en kies voor "Toevoegen aan werkbalk Snelle toegang" de trechter komt nu in ht kleine werkbalkje helemaal boven in je Excelscherm en is daardoor altijd zicht- en bereikbaar

Bedankt voor de reactie. Mijn excel kennis is redelijk. Ik weet inderdaad wel hoe autofilters werken en hoe ik deze erop moet zetten. In het voorbeeld bestand heb ik een aantal administraties staan. Hier geef ik aan of ze geboekt zijn. Ik wil vervolgens de administraties weergegeven die neit geboekt zijn. De administraties die wel geboekt zijn komen terug als witregels. Bij het filter kan ik dan kiezen voor lege cellen uit. Maar als alles nog neit geboekt is is deze optie uiteraard neit beschikbaar.

Ik zou dan een soort knop willen maken in excel waarop geklikt kan worden die als functie weet dat hij lege cellen niet mee moet nemen en de filters herberekent. Geen idee hoe dit moet.

post dan eens een bestand waar je iig al wel het autofilter in gezet hebt, want ik snap nog steeds neit wat je bedoelt....

Haije,

Sorry ik zal het duidelijkere proberen te omschrijven. In het voorbeeldbestand dat ik meepost, in het eerste werkblad heb ik al de data staan. Hier geef ik aan met ja of nee of de administratie is geboekt. In het tabblad aangiftes wil ik weergeven welke administraties nog niet zijn geboekt. Door de formules die ik gebruik in het 2de tabblad tussenblad aangiftes worden de administraties die al geboekt zijn weergegeven als lege regels. Dit klopt ook want deze wil ik niet meer zien. Ik wil juist de andere zien.

Het hele punt is dat ik dus in het derde tabblad aangiftes, een overzicht wil van de aangiftes die nog geboekt moeten worden maar dan onder elkaar gesorteerd zonder de lege regels. Nou heb ik natuurlijjk al op allerlei topics gekeken. Het kan met formules of met een autofilter.

Het punt is dat als ik een autofilter gebruik, ik deze steeds opnieuw moet aanzetten zodat hij alle gegevens meeneemt. Waar ik ook over struikel is dat als er nog geen administraties geboekt zijn, het filter op het derde tabblad klantnummer de code "lege cellen" niet bevat. Deze moet ik dan handmatig aanzetten zodra er wel 1 is geboekt.

Mijn vraag is dus, kan er een autofilter worden gemaakt die weet dat hij geen lege cellen mee moet nemen en die automatisch zichzelf herbereknt op het moment dat er iets verandert. Nou zag ik hier en daar er een macro voor met een soort knop, toetsencombinatie. Zou dit in het excel overzicht kunnen worden gebruikt waarop kan worden geklikt en zo het filter zijn eigen "refreshed"?

Ik heb een nieuw bestandje toegevoegd in het orginele bericht hierboven. Bekijk bijlage Voorbeeldbestand.xlsx

Laatst bewerkt:
Indien je in het tussenblad andere formules (gele gebied, matrixformules dus ctrl+shift+enter) gebruikt, kun je toch direct een lijst zonder lege regels bekomen (wat je uiteindelijke bedoeling lijkt?)

Bijlagen

Dat is inderdaad wat ik bedoel, bedankt=)

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan