Zou een ssd schijf kunnen/zin hebben?

• Onderwerp starter Onderwerp starter dump
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dump

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Hoi allen.
Mijn oude kast die op windows 7 unattended draait heeft een harde schijf die kuren lijkt te gaan vertonen. Ik overweeg nu een ssd schijf te gaan kopen van 60 of 120gig om op een goedkope wijze toch nog even bij te blijven. Ik wil een beetje internetten en wat films er mee downloaden.
Mijn kast heeft onderstaande specificaties
Piriform Speccy 2014-03-10 21.46.52.png
Heeft het zin om er een ssd in te zetten? Dat snelle opstarten is wel leuk maar in mijn ogen maar eenmalig. Ik ben wel benieuwd wat de verdere voordelen van die ssd zouden zijn. Starten de programma's sneller op, werkt internet sneller met laden etc. etc. Graag uw advies!
Gr. Dump.

Je moet een ssd eigenlijk alleen maar gebruiken voor Windows lijkt mij. Alles start sneller op, maar je zou wel je windows helemaal opnieuw moeten installeren.

Niet enkel het opstarten, maar ook het inladen van programma's gaat sneller. En ja, zelfs bij zo'n ouder systeem heeft dat nut ;)

Dat windows opnieuw geïnstalleerd moet worden is geen probleem.
Ik zag wel dat het verschil tussen de 60 en 120 gig maar 30 euro is wat geen onoverbrugbaar verschil zou zijn.
Kun je ook sneller films downloaden omdat hij het sneller weg kan schrijven?
Kopieer je ook sneller etc. etc.
In ieder geval dank voor de antwoorden. Maar er zijn er nog wel een paar. Hahaha.
Gr. Dump.

Als je hebt ingesteld dat je films naar je ssd gaan zal het sneller zijn, als je het naar je huidige hdd schrijft (wat ik aanraad) zal het hetzelfde zijn.

Tenzij je een dikke internetverbinding hebt (vanaf 1Gbit/s) maakt HDD of SSD niet uit voor downloaden, aangezien beide dat prima aan kunnen.
Een normaal abbonement tikt misschien net de 100Mbit/s aan.
Overigens is het af te raden te downloaden op je SSD, ten eerste de vaak beperkte ruimte, ten tweede slijtage en ten derde de combinatie ervan, hoe voller de SSD hoe sneller de SSD slijt.

Oké, niet downloaden op de ssd dus.
Maar hoe onderhoud je die schijf dan t.o..v. een gewone schijf. Persoonlijk experimenteer ik met heel veel programma's en gooide dan regelmatig allemaal progs er weer af. Sterker nog. Een nieuwe installatie was ook geen probleem want dan was de schijf weer lekker schoon. Defrgmenteren (wat bij de ssd dus niet mag) en menig serieus schoonmaak programma er over heen was regelmaat.
Hoe maak ik dan een ssd schijf weer schoon. Ook een nieuwe installatie?
Of te wel. Hoe dient een ssd behandelt tebworden als hij door mij misbruikt wordt?
Gr. Dump.

Dat een SSD hard slijt is redelijke onzin. Gelet op de gemiddelde levenscyclus van een desktop / laptop, (ergens tussen de 3 en 6 jaar) krijg je een SSD van een fatsoenlijke kwaliteit (lees : geen schijf die je merkloos bij het Kruidvat voor € 29,95 koopt) niet sneller kapot dan gebruikelijk is bij een normale hdd.

Onderhoud van een SSD is op het defragmenteren na hetzelfde als bij een normale hdd, m.a.w. als jij nu op je normale hdd schoonmaak / opruimtooltjes gebruikt, dan kun je die op een SSD ook gebruiken.

Tja, ik heb nu een halfjaar een M500 SSD, voor zover ik wist niet een slechte ssd (oke, het is MLC, maar ik denk niet dat we het hier over SLC hadden :p).
Daar draait nu dus een halfjaartje Win7 op, defragmenteren uit, met de browser erop (en de browsercache) en de eerste 10% van de levenscyclus is al op...

Als ik dan bedenk dat ik hdd's heb liggen welke een grove 10 jaar oud zijn, en dat deze ssd het op deze manier nog geen 5 jaar uit zal houden...

Weet je zeker dat je die 10% levensduur niet door de war haalt met over Provisioning?

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet teveel op letten. Tenzij je elke dag 50G op je SSD zet is de kans dat die er echt na 5 jaar mee stopt erg klein. "Rated lifetime" is overigens dus een dagenteller en ook al zet je je PC nooit aan is deze na een half jaar op 10% (rated lifetime is 5 jaar)

Ah dat scheelt, leek al zo snel te gaan.
Naja, in dat geval lijkt de slijtage nog mee te vallen...

Anyway terug naar de vraag van de TS :rolleyes:

Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig nut heeft. Zo te zien heeft je pc een SATA-1 aansluiting.

Je snelheid wordt dan beperkt tot 150MB/s. Een ssd biedt 500MB/s gemiddeld. Een normale HDD
is goedkoper en de snelheid is gemiddeld 140MB/s. Voor die 10MB/s zou ik mooi wat geld in mn
zak steken.

Het gaat met een SSD niet om de MB/s maar de IO/s.
Je hardeschrijf doet ook niet de hele dag de volle 140MB/s, maar is constant bezig te bewegen naar de juiste blokken op de hardeschrijf.
Een SSD hoeft niet te zoeken naar de juiste plek op de platters, maar kan gewoon direct het geheugen aanspreken.

Bedankt, meedenkers.
Ga zo door "heren". Op deze manier leer ik het meest. Is er ergens een uitleg hoe die ssd werkt.
Natuurlijk weet ik ook wel dat de oude schijf via bewegende delen moet zoeken en bijeen schrapen om iets compleet te krijgen. Maar op de "lezende" ssd schijf staat alles dan wel bij elkaar (begrijp ik dat goed?) maar na verloop van tijd gooi je er een programma van b.v. 25 mb af en dan past daar toch nooit meer een 30mb programma in. Die wordt dan toch gefragmenteerd weggezet op meerdere plaatsen?
Gr. Dump.

Dat programma van 25MB wordt opgebroken in stukken van elk 4KB, en worden door de SSD ingedeeld over het geheugen, net als de hardeschrijf.
En inderdaad, net als op de hardeschrijf fragmenteert dit, maar een SSD is dusdanig snel dat zelfs een flink gefragmenteerde SSD niet meetbaar trager is dan een nette SSD.

Okidoki. Bedankt.
Ik ben nu aan het lezen. Ik vroeg me wel of als je ssd schijf Trim ondersteund dit dan een programma is dat apart geïnstalleerd moet worden. Of dat dit al standaard voor geïnstalleerd is op de ssd schijf.
Zo niet en je moet het er zelf opzetten is dit programma dan freeware?
Gr. Dump.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan