Netwerk problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ITGuy1990

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2013
Berichten
54
Hallo allemaal. Neem even een kijkje naar het plaatje:
Netwerk.png

Dit is ons thuisnetwerk. De servers zijn er als experiment. Ikzelf studeer nog aan een ICT opleiding en gebruik het voornamelijk als experiment. Jammer genoeg krijg ik op de opleiding veeeeel te weinig over troubleshooten van netwerken. Dus ik ben al 2 weken bezig om uit te zoeken waar de mysterieuze fout zit. Dankzij video's op youtube kan ik wireshark een beetje gebruiken. Hier een stukje van de capture met daar mogelijk aanwijzingen in naar de fout toe: Bekijk bijlage tijdens storing.zip
De belangrijkste IP's
192.168.1.1. Wireless router LAN side
192.168.1.10 Server 1
192.168.1.20 Server 2
192.168.1.100 Mijn laptop via dhcp

Wat er gebeurd is dat om de zoveel tijd de internetverbinding wegvalt op alle computers en smartphones. Deze lijkt niet terug te komen. Mits ik Server 1 loskoppel. Of de kelder switch. Ik weet het niet zeker maar het lijkt erop dat daar ergens het probleem. Ik kan wel computers bereiken op het lan netwerk tijdens de storing.
Om het probleem op te lossen zet ik wireshark aan. Als ik dan naar een website wil gaan zie ik deze pakketen voorbij komen. En daar gaat het volgens mij fout:
Query fails.png

Als ik ga kijken in de wireless router zie ik dat hij aan de lan side zn lease verloren heeft:
lease verloren.png

Wat volgens mij ook niet helemaal klopt is dat server 1 met Windows Server 2012 maar 1 netwerkadapter laat zien. Terwijl er 2 op de server zitten.

Geen van de computers zit trouwens in het domein. Ik heb het domein omdat ik zo users kan maken voor FTP toegang tot server 1. mogelijk wil ik ook exchange gaan oefenen over een tijdje. Ik heb geprobeerd om mn laptop rechtstreeks aan het modem te hangen. Werkt perfect. Maar ja, niet de bedoeling. Telfort wist ook niks van storingen aan hun kant.

#EDIT 1
Provider: Telfort, Geen storingen bij hun bekent.
Type provider netwerk: Glasvezel:
Wireless router: Sitecom die tijdelijk een TP-link vervangt. Beide gaven zelfde probleem.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat de twee servers een vast ip adres hebben.
Als je nu eens de dhcp pool vanaf 192.168.1.21 laat beginnen, werkt het dan wel.

Heb je de router in een DMZ omgeving staan, of is dit toevallig op het plaatje????

Je hebt een glasvezel verbinding
Ik neem aan dat de modem een modem is, en geen modem/router.
 
Dank voor de snelle reactie

Ja, de servers hebben een vast IP.
De pool begint vanaf 192.168.1.100 en gaat tot 192.168.1.200. Neem aan dat dit ook goed is toch?
Die tekst van DMZ staat daar omdat in de draadloze router een regel is ingesteld die zegt dat server1 een DMZ host is. Dus alleen server 1 zit in de DMZ.
Ik weet niet of de glasvezelmodem een modem is of een router. Is dit van belang?
Wat ik ervan vind is dat de glasvezelmodem van het merk genexis is. En het lijkt erop dat het een modem is. Het heeft geen WIFI wel een RJ11 poort voor telefonie en een apparte ethernetpoort voor digitale tv.

nog een update voor het netwerk. als ik de kelderswitch loskoppel van het netwerk lijkt het netwerk het wel te doen. natuurlijk niet met de servers erbij. Dus ik heb een vermoeden dat de kelderswitch stuk is ofzo. Maar die is pas een jaar oud.WP_20140316_001.jpg
 
Als de internet verbinding wegvalt voer dan eens het commando "route print" uit in de command prompt, welk ip adres komt er dan bij 0.0.0.0 te staan?
Houden de clients wel hun ip adres?
 
Hoeveel DHCP servers heb je nu op je LAN? 1 of 2?

Als je op een van de servers ook DHCP serving hebt aangezet zal daar het probleem wel zitten (als ook je router DHCP doet!).
In dat geval zou ik (tijdelijk) de DHCP serving op de router uitzetten en alle DHCP (en DNS etc.) laten afhandelen door 1 van de 2 servers. Natuurlijk de scope opties goed zetten. Meest van belang zijn:
Klik in DHCP beheer de scope open, rechtsklik Scope-opties, kies "Opties configureren"
Zet het vinkje bij optie 003 Router
Zorg ervoor dat het je het LAN ip-adres van je router toevoegt als router in het vakje eronder
Zet het vinkje bij optie 006 DNS-servers
Zorg ervoor dat het ip-adres van de server als DNS-server staat in het vakje eronder (als op de server ook de DNS server service draait), anders (bijv.) 8.8.8.8 en 8.8.4.4 aangeven (publieke DNS servers van Google).
Zet het vinkje bij optie 015 DNS domein-naam
Zorg ervoor dat je daar de volledige domeinnaam invult van je Windows-domein in het vakje eronder. Dit is natuurlijk alleen van belang als je ook echt een Windows domein hebt.
Op OK drukken

En natuurlijk de 2 servers een vast ip-adres geven. (let daar wel even bij op dat je ook Standaardgateway goed zet en de DNS-server(s)).

Tijs.
 
output van route print was correct, ik kon zien dat deze op de gateway (192.168.1.1) stond bij 0.0.0.0. het netwerk heeft maar 1 dhcp server. De draadloze router. Op de windows server is daar niets van ingesteld.

Ik heb vanalles geprobeerd maar ik het het probleem bijna gepinpoint. Het heeft helemaal niets te doen met de servers en switches. Ik had mn laptop eens direct bekabeld aangesloten op het modem. Werkt perfect.
Als ik telforts sitecom router aansluit op het modem met factory settings gaat t mis. Het eerste half uur tot 1 uur gaat het goed. Daarna valt de DHCP lease aan de wan kant van de sitecom router weg. Zoals ik dus eerder vertelde.

Ik vroeg me af of het misschien een port configuratie was van het genexis modem ding. hij heeft aan de onderkant 4 poorten. Op nr 1 zit "het internet" op nr 2 het tv signaal. Als ik de RJ45 UTP/FTP kabel voor de tv in een andere poort steek werkt de tv gewoon niet. Internet werkt ook alleen maar op poort 1.

Toen vermoedde ik dat misschien de kabel (5 mtr) tussen de sitecom router en het modem misschien gaar was of iets dergelijks. Dus heb een andere gepakt. Zelfde problemen.
Toen heb ik nogmaals mn TP-Link draadloze modem in plaats van de sitecom aangesloten. Ook deze heeft exact dezelfde problemen, verliest dus zn DHCP lease om het (half) uur.

Dus. eigenlijk kan ik zeggen dat er iets niet klopt in het modem toch?
 
Laatst bewerkt:
Update. Er is iets super raars aan de hand. Ik heb de problemen opgelost. Schijnbaar werkt het modem alleen goed als je op de een of andere manier op de LAN kan van de Wireless router het netwerk 192.168.0.0 /24 instelt. Ik had 192.168.1.0 /24. Dat was het enigste verschil. Nochtans zie ik niet waarom dat het dan nu wel werkt. Kan het modem soms zien welk netwerk je aan de LAN side hebt van de Wireless router? Het is helemaal niet logisch momenteel.
 
Als aan beide kanten van een router hetzelfde netwerk wordt gebruikt dan wordt er niets gerouteerd.
Ik denk dat dat het geval was, dus het 192.168.1.x netwerk aan beide kanten (WAN en LAN).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Was het maar zo simpel Tijs. Op de wan side zat een 85 nogwat adres. Kijk maar in het plaatje van mn eerste reactie.
 
Dan kan ik nog aan 1 ding denken: de router was van slag, en door diens lan ip-adres/ip-reeks te veranderen is de router opnieuw is opgestart/nat sessies gewist etc., dus een soort 'reset'.

Zou mij dan niet verbazen dat als je alles weer op het 192.168.1.x lan netwerk instelt het ook/nog werkt.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan