Laptop viel uit, start niet meer op, maar wordt wel heet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pindaklaas

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2014
Hallo,

Een aantal weken geleden viel mijn laptop soms zomaar uit. Dit kwam vooral voor wanneer ik een speciaal spel (UT2004) speelde. Ik dacht eerst dat dit door oververhitting kwam.
Nadat ik een programmaatje had gedownload bleek dat dit echter niet het geval was.
Ik kon andere games zoals league of legends zonder problemen spelen, zelfs terwijl ik aan het skypen was en nog een spel op de achtergrond had draaien.
Na een tijdje viel mijn laptop echter ook uit tijdens het spelen van league of legends, compleet willekeurig. Er zat soms wel een week tussen.
Dit was laatst weer het geval, maar toen startte mijn laptop helemaal niet meer op en reageerde nergens op. Wanneer ik de aan knop indrukte gebeurde er niks, kon dus ook niet in de bios o.i.d.
Ik ben op enkele fora wat gaan lezen en heb toen mijn ram geheugens gereset en de batterij van het moederbord erin en eruit gedaan. Tot mijn vreugde startte mijn laptop weer op en heb snel de belangrijkste dingen geback-upt. De laptop deed het 3 dagen goed.
Vanmorge startte mijn laptop echter weer niet op. Weer de ram geheugens gereset, maar zonder resultaat.

Ik dacht in de avond weer even te kijken naar mijn laptop, na er sinds de morgen niks meer aan te hebben gedaan.
Mijn laptop was erg heet, wat ik erg vreemd vond, omdat hij niet heeft aan gestaan...
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?
Of is er gewoon iets kapot? Moederbord bijvoorbeeld? Aangezien ik ook niet in de bios kan komen bij het opstarten.

Mijn laptop:
Dell studio 1555

Hij is al zo'n 5 jaar oud, maar zou hem toch graag werkend krijgen om hem te gebruiken als school/werk laptop.

Alvast bedankt !

Mijn advies:
Harde schijf er uit en naar de computerboer om de hoek of een waar je goede ervaringen mee hebt.
Vraag om een prijsopgave voor de reparatie, en vraag hoeveel die opgave kost.
Dan kun je zelf bepalen of reparatie loont.
succes ermee

Maar wat ik zelf aangaf, als het mijn HDD zou zijn zou ik nog wel in de BIOS moeten komen right?
En dat lukt niet eens dus ik denk niet dat het mijn HDD is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorrie, niet goed uitgelegd.
Die Hdd er uit is om je data niet te laten vernaggelen of kwijt te raken, ook al heb je een kopie.
Mocht hij het straks weer doen hoef je die hdd er maar gewoon weer in te stoppen.
Je kunt ook op marktplaats kijken of je eenzelfde laptop vindt. Na even gesnuffeld te hebben denk ik aan bedagen vanaf 150€
Heb ik ook gedaan. Daarna HDD omgezet en alles deed het weer als vanouds.

succes ermee

Laatst bewerkt:
Hallo

"Hij is al zo'n 5 jaar oud"

Het eerste waar ik hierbij aan denk is ... hoeveel X is deze reeds zuiver/stofvrij gemaakt in deze periode.

Vermoedelijk nooit , waardoor stof (stoftapijt ??) in de heatapiperadiator meer dan realistisch is ...

"viel mijn laptop soms zomaar uit... / Na een tijdje viel mijn laptop echter ook uit tijde... compleet willekeurig /Mijn laptop was erg heet, wat ik erg vreemd vond, omdat hij niet heeft aan gestaan.."

Dit zijn heel sterke indikaties van oververhitting ... gevolgd door een gedeeltelijk losgekomen motherboardchipset ... gevolgd door een volledig van het motherboard losgekomen chipset.

Momenteel starten er zelfs stukken van het motherboard ongecontroleerd op , wat de warmte verklaard met uitgeschakeld toestel.

Hier zie je hoe men dergelijke laptop demonteerd.

Duidelijk te zien dat c.p.u. alsook chipset op dezelfde heatpiperadiator zijn gemonteerd.

http://www.youtube.com/watch?v=h8wyyIkuLMg

Het op regelmatige basis zuiver/stofvrij maken had dit kunnen voorkomen.

Hier staat ook nog nuttige info :

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...ordt-erg-warm?highlight=laptop+stofvrij+maken

Peter

Laatst bewerkt:
Ik ben het eens met VDK_P: is de laptop wel stofvrij?

Ik heb mijn laptop een aantal keer per jaar behandeld met een busje lucht/ stofzuiger. Het is bij deze laptop erg lastig om bij de fan te komen dus ik heb hem echter nooit helemaal open geschroefd.
Verder dacht ik zelf ook meteen aan oververhitting toen hij voor de eerste keer uitviel, echter een programma liet zien dat mijn core temp maximaal 65 graden celcius was op het moment van uitvallen. Dit is niet super heet toch?
gevolgd door een gedeeltelijk losgekomen motherboardchipset

Als ik mijn laptop demonteer kan ik deze motherboardchip dan weer vast maken?
Aangezien mijn laptop nu toch helemaal niks meer doet lijkt het me wel leuk/interessant om hem zover te demonteren dat ik ook even naar de fan kan kijken.

Hallo

"Als ik mijn laptop demonteer kan ik deze motherboardchip dan weer vast maken?"

Een nee heb je .... een ja kun je krijgen ....

Let wel ---> het reflowen van een motherboardchip is niet eenvoudig , zeker indien je dit nog nooit hebt gedaan.

Je kunt dit trouwens slechts 1 maal doen.

Reflowliquid , en het korrekte materiaal zijn vereist.

Het "reflowen" d.m.v. "m.c. gyver" toestanden ... oven , verfafbrander zullen (kunnen) nooit tot een deftige (stabiele) herstelling leiden.

Laat dit uitvoeren door iemand die weet met wat hij bezig is.

Persluchtflesjes , alsook stofzuiger toestanden heb ik hier reeds ettelijke malen vermeld gezien , en ben ik geen voorstander van.

Persluchtflesjes geven geen druk .... het debiet is ook heel laag --> dit kan helpen bij een heel licht vervuilde laptop.

De meeste hedendaagse stofzuigers zijn dubbel geisoleerd , en bezitten geen aarding.

Opbouw van statische elektriciteit is dus meer dan realistisch ...

Om een heatpiperadiator deftig zuiver te maken , dien je te blazen doorheen de heatpiperadiator in omgekeerde richting van de normale airflow (uiteraard ventilator blokkeren)

Ik zie niet echt in , hoe je dit met een stofzuiger kunt doen.

Hier staat vermeld hoe je dit snel/eenvoudig had kunnen doen ... zelfs zonder deze laptop te moeten openen (uiteraard verdient demontage de voorkeur)

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

peter

Oh nu is het me duidelijk. Ik dacht dat de chip gewoon los was gegaan en ik deze even kon vast klikken. Maar kon dat niet linken met oververhitting. Nu snap ik het haha. Ik denk dat ik mijn laptop dan maar even wegbreng inderdaad. Ik heb een compressor, dus zal die in het vervolg gebruiken, ik had je reactie bij het andere topic gelezen.

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan