• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zien welke gebruiker een wijziging heeft aangebracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

davylenders123

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2010
Wij gebruiken zeer veel excel bestanden met verschillende personen.
Als er ergens iets fout is gelopen heeft het nooit iemand gedaan .
Daarom zouden we graag kunnen zien wie de wijziging heeft gedaan in een excel 2003 werkblad en wanneer.

Kan ik via vba er voor zorgen dat we zien welke gebruiker er een wijziging heeft aangebracht ?

BV in tablad blad1 in rij f bijhouden welke gebruiker er wijzigingen heeft gedaan en wanneer

Laatst bewerkt:
Ga niet opzoek naar diegene die iets fout gedaan heeft. Maar zorg ervoor dat de gebruiker niets fout kan doen! Dus je moet opzoek naar de maker van de excelbestanden.

Bij R-muis eigenschappen van de xls(x) staat bij de tab "Details"...
Laatst opgeslagen door... "naam"... dus die persoon... en met het tijdstip...
Maar das dus alleen voor de laatste.. dus zwak bewijs dat die het gedaan heeft....

Cobe

Heb u bestandje binnen gehaald maar zie het tabblad 3 niet staan.
Hoe kan ik dat zichtbaar maken ?
Want vermoed dat daar de zaken worden opgeslagen.

Het wachtwoord staat er toch duidelijk bij, op Tab 1.
Via ALT-F11 kom je in de VBE, als je nu het paswoord ingeeft kan je ook Tab3 zichtbaar maken.

Hier een voorbeeld dat alles registreerd wat er gewijzigd word, je zal het tabblad log moeten beveiligen zoals in het voorbeeld van cobbe, ook zal je het regelmatig moeten leeg maken of er een macro op maken wanneer je 1000 rijen data hebt de eerste 500 verwijderd,maar met deze macro kan ik je niet helpen.

Bijlagen

In plaats van ...
Code:
Application.UserName
...kan je beter...
Code:
Environ("UserName")
...nemen.

Waarom?
Ga naar Excelopties -- [tabblad] Populair -- onderaan staat de gebruikersnaam.
Deze gebruikersnaam zie je met Application.UserName
Iedereen kan dit aanpassen naar bijvoorbeeld de naam van een collega.

Met Environ("UserName") zie je de naam die men gebruikt om in te loggen in het systeem.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
De informatie is ook met VBA uit het onderhanden document te lezen.

Datum/tijd laatst opgeslagen:
x = Format(ActiveWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Last Save Time").Value, "DD-MM-YYYY HH:MM:SS")

Door persoon:
x = ActiveWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Last Author")

Dat klopt, maar niet meer na 2 of meer openingen(wijzigingen)!
Het ligt er maar aan welke info je zoekt.

Zou dit niet voldoende zijn ?

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    ThisWorkbook.SaveCopyAs "G:\backup\" & Format(Date, "yyyymmdd") & Replace(ThisWorkbook.Name, ".", " " & Environ.UserName & ".")
End Sub

Ja als je genoeg hebt aan de weet wie het bestand geopend heeft.
Maar als je absoluut wil weten of er iets is gewijzigd, heb je toch meer nodig.

Cobbe

Sorry maar ik geraakte wel in vba met u code maar weet niet hoe ik tabblad 3 moet zichtbaar maken .

Er is wel in de zelfde map dan het bestand staat bij mij een bestand bijgekomen genoemd hervat.
Als je dit open doet zie je eigenlijk juist hetzelfde als het andere bestand.

Laatst bewerkt:
Heb een combinatie gemaakt van de open/close registratie en van de wijzigingen in de werkbladen.

Om blad3 (Log) zichtbaar te maken ga je in je VBE tab Blad3(Log) selecteren en in het subvenster eigenschappen kan je in de onderste regel de visibility aanpassen naar SheetVisible.

Denk aan het wachtwoord 1234 !!

Bijlagen

Cobbe

Nu ben lukt het me bij u bestandje .

Enkel het extra bestand hervat dat wordt aangemaakt is nog steeds.
Waarom doet hij dit ?

Laatst bewerkt:
Jean-Paul

Ben met u bestandje aan de gang gegaan en dat is ook gelukt.

Heb hier op het forum nog een code gevonden om het te verbergen en zichtbaar te maken met een wachtwoord.

Om het zichtbaar te maken wordt er achter een wachtwoord gevraagd nu, maar als je dit wachtwoord intypt dan is het zichtbaar.
Wat moet er aan gewijzigd worden zodat je bv puntjes ziet staan als je het wachtwoord ingeeft.

Dit is de code voor het zchtbaar maken met een wachtwoord.
Code:
Sub ShowSheet()
Dim strWW
  strWW = InputBox("Voer het wachtwoord in a.u.b.", , "Wachtwoord invoeren!")
     If strWW <> "Joris" Then Exit Sub
  Sheets("Log").Visible = xlSheetVisible
End Sub

Bekijk bijlage Logbestand na wijziging(jp).xls

Met een Userform zou het kunnen.
Ik raad je aan om de code om de wijzigingen bij te houden met een kleine aanpassing in ThisWorkbook te plaatsen.
ThisWorkbook heeft namelijk de mogelijkheid om code te starten indien er een wijziging plaatsvindt ongeacht hoeveel werkbladen het bestand bevat.

Overigens kan de code om te bepalen of het werkblad Log zichtbaar moet zijn op 1 regel worden geschreven.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Sorry maar van userform heb ik helemaal nog geen kaas gegeten

Heb aan het kijken geweest en zie in vba een formulier staan en daar het vakje voor een paswoord in te geven.
Maar hoe krijg ik nu dat schermpje te zien om het paswoord in te geven en zo het log tabblad zichtbaar te maken.:o

Code:
Sub UF_Show()
Userform1.Show
End Sub

Zet deze in een standaardmodule en maak een knop op je werkblad waaraan je deze macro toewijst.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan