Externe email in mijn eigen exchange 2010 server afhandelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

teetje82

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2011
Berichten
28
Hallo,

Ik heb thuis een Windows SBS 2011 met exchange 2010 draaien.
Email verzenden en ontvangen via internet werkt maar nu wil ik graag mijn emailaccounts van een ander domein laten doorsturen naar deze ex2010 server zodat ik met outlook 2010 op mijn pc deze email weer kan binnenhalen.
Ik heb het externe domein toegevoegd aan de accepted domainlist en bij mijn gebruikersaccount de emailadressen toegevoegd.

Kan iemand mij hier verder mee helpen? ik zit nu echt vast.
 
Deze startposting is wel erg, uhm, algemeen opgesteld.
Even voor de verduidelijking hier onder: MailDomeinX is het maildomein die die je al had, MailDomeinY is wat je nu probeert toe te voegen:

Je hebt niet de authoritieve mailserver van MailDomeinY, dus je moet dat Accepted domein toevoegen als "Internal Relay Domain", niet als "Authoritive domain".
Evt. maak je meteen ook een Send connector voor specifiek dat maildomein, zodat je (als je het goed hebt ingesteld) extern gerichte mail (bijv. Beantwoordingen van ingekomen mail op MailDomeinY) kunt versturen via de mailserver die wél authoritief is.

En dan ben je er nog niet, want doorsturen van mail van MailDomeinY komt (natuurlijk) aan met een geadresseerde van MailDomeinX (hoe kan anders de mailserver van MailDomeinY weten waar de mail naar toe moet?), dus volgens mij heb je weinig aan je idee.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb het omgezet naar Internal relay en een send connector aangemaakt op basis van het toe te voegen maildomein Y. (smtp.maildomeinY.nl)

Bij maildomeinY heb ik de mogelijkheid tot DNS beheer.
Moet ik hier nu een forwarding maken naar maildomeinX ?

Groet Theo
 
Wat voor mogelijkheden heb je op MailDomeinY? Kun je daar via POP3 de e-mail ophalen?
Indien ja, dan zou je via een POP3 connector (zie deze instructie voor de Exchange component van SBS server 2011) de mail kunnen ophalen en laten afleveren op de mailboxen op je Exchange server.

Als je dan een SPF records aanmaakt (of aanpast) in de DNS van MailDomeinY dan kun je met de Send connector mail succesvol laten afleveren zonder dat die als spam wordt gezien. Echter, vanaf een privé Internet abonnement ben je vaak beperkt tot het gebruik van mailservers van je provider om die als relay te gebruiken om mail af te versturen (mailservers van je provider als Smart host in je Send connector), dus (in dat geval) moet het SPF record de mailserver(s) van je provider weergeven (naast de authoritieve mailserver, natuurlijk).

Doorsturen van mail in de mailserver van MailDomeinY lijkt me weinig zinvols toe te voegen, een POP3 connector of relaying vanuit de mailserver van MailDomeinY naar je SBS/Exchange server wel. Maar bij relaying moet je mailserver weer bereikbaar zijn op poort 25 en (je raadt het al) ook dat is doorgaans bij privé Internet abonnementen niet toegestaan (is het wel toegestaan, dan heb je doorgaans ook portforwarding instellen, als je een NAT router hebt staan voor de SBS/Exchange server naar Internet).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een zakelijk abbo bij upc dus dat maakt het denk ik weer wat makkelijker, en ik kan op maildomein Y de mail via POP3 ophalen.
 
Laatst bewerkt:
Dan zijn de opties dus als volgt:
a. Mail rechtstreeks laten afleveren op jouw SBS server (MX record aanmaken met hoge prioriteit + SPF record aanmaken/aanpassen in de DNS van MailDomeinY). Let op portforwarding (inkomend) en firewall (inkomend en uitgaand) zodat er niets wordt geblokkeerd.
b. POP3 connector gebruiken en mail afleveren nadat je je mailserver 'vertrouwd' hebt gemaakt door het SPF record aan te maken/aan te passen, zodat je ook vanuit je eigen SBS server mail kunt verzenden (via Send connector). Op firewall uitgaand checken dat mail ook echt verstuurd kan worden.
c. POP3 connector i.c.m. het regelen dat je vanaf jouw ip-adres(sen) mag relayen via de authoritieve mailserver van MailDomeinY. Dan de Send connector zo instellen dat (als smart host) de relay-server van MaildomeinY is aangegeven.

Als ik zou mogen kiezen zou ik voor optie c. kiezen (als het kan, ivm. relaying toestemming) en anders voor optie b. Opties b. en c. hebben het voordeel dat je niet zelf de anti-spam filtering hoeft te doen, want dat is 'uitbesteed' aan de mailserver van MaildomeinY. :p

Overigens kan je ook gewoon POP3/SMTP accounts toevoegen in Outlook, dus dat je helemaal niets hoeft te doen op je eigen Exchange server, maar dat wist je natuurlijk al. In dat geval hoef je helemaal niets te doen, maar wordt jouw Exchange server helemaal niet gebruikt voor MaildomeinY.

Tijs.
 
Dank je tijs,

Ik ga er mee aan de slag.
Ik ben het alleen zat om in outlook alle mailinstellingen in te voeren bij een nieuwe installatie of 2e en 3e pc.
Ik wil ook graag via OWA deze mail kunnen uitlezen.
 
Ok, nu snap ik de bedoeling van je (originele) vraag. :)

Tijs.
 
Even ter verïficatie :confused:

Doe ik het zo goed bij het dnsbeheer van domein Y ?1.png
 
Je wilt blijkbaar de mail nu geheel zélf gaan doen (gegeven het MX record).

Je MX record ziet er goed uit.
Je SPF record lijkt wat dubbelingen te bevatten (dus geen fout) en een fout:
mx:mail.domeinX.nl
moet zijn
mx:domeinX.nl

Tijs.
 
Heb ik aangepast.
Het werkt nu bijna zoals ik het graag wil :thumb:

Ik krijg nu ik mijn accountX toevoeg aan outlook ook alle email binnen van domeinY.
Is het nu ook nog mogelijk om email die bestemd is voor domeinY ook weer te beantwoorden met het mailadres van domeinY?
 
Ik neem aan dat in Exchange iedere domeingebruiker (of toch minstens die waar het jou om gaat) nu (minstens) 2 e-mail adressen heeft, dus xxxx@maildomeinX.nl en yyyy@maildomeinY.nl (mogelijk met xxxx@maildomeinX.nl als Primary reply address).

Oftewel 1 mailbox met 2 e-mail adressen eraan.

Ik weet niet of je het VAN e-mail adres kunt wijzigen met zo'n setup van (de standaardwaarde) xxxx@maildomeinX.nl naar yyyy@maildomeinY.nl.
Hopelijk weet iemand anders daar het antwoord op te geven.

Tijs.
 
Ik heb nog steeds 1 mailadres (domeinX) staan bij mijn gebruikersaccount in de exchange management console.
In de EMC kan ik bij -recipient configuration/mailbox/gebruikersnaam- wel handmatig het adres van domeinY toevoegen aan de gebruiker maar dit adres vind ik niet terug bij het configureren van outlook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan