Ik wil alleen een lokaal netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tezziejj

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 apr 2014
Berichten
3
Hallo iedereen
Ik ben nieuw op dit forum
Op mijn werk wordt gebruik gemaakt van een XP computer. Het ietwat verouderde tekenprogramma wat we gebruiken werkt alleen onder XP dus we kunnen niet overstappen op windows 7 of 8. Het programma waar we mee werken wordt niet meer gemaakt. We zijn bezig met het overstappen naar een nieuwer programma, maar hebben nog vaak bestanden van de XP pc nodig.
Nou hebben we meteen na 8 april gemerkt dat de pc trager werd, en hij loopt regelmatig vast. Ik heb daarom eerst maar eens het internet losgekoppeld. Ik merk dat de pc niet helemaal de oude is, dus hij is al flink geinfecteerd, maar zonder internet werkt hij nog redelijk.

We maken echter wel gebruik van printers over het netwerk, en netwerkmappen. Ook gebruiken we soms Radmin zodat we vanaf een andere pc op een andere plek in het bedrijf toch op deze pc kunnen kijken en werken.

Radmin en netwerkmappen zouden eventueel weg kunnen blijven, maar de printers zijn heel erg belangrijk.

Voor dit alles hebben we dus toch een netwerk nodig, maar niet zo zeer internet.
Is het mogelijk om de computer wel aan te sluiten op de router, maar dan alleen lokaal te gebruiken? Of ben je dan alsnog gevoelig voor inbraak en virussen?

Als ik google naar dit probleem zie ik alleen mensen die alleen maar Lokaal op het netwerk zitten en juist internet willen. Dat is dus eigenlijk het tegenovergestelde. Ik heb het gevoel dat het een heel eenvoudige instelling is maar kan het niet echt vinden.
 
Dus de pc moet lokaal beschikbaar zijn over het netwerk (voor printers en RAdmin) maar niet naar/vanaf Internet?

Dan is het nogal simpel: Stel een vast ip-adres in (overleg met de systeembeheerder welk ip-adres dat moet zijn), maar stel geen standaardgateway in (laat dat leeg).
Op die manier is hij lokaal bruikbaar (ook printers die zich op hetzelfde ip-netwerk bevinden zijn bereikbaar) maar Internet toegang werkt dan niet.

Tijs.
 
Dus de pc moet lokaal beschikbaar zijn over het netwerk (voor printers en RAdmin) maar niet naar/vanaf Internet?

Dan is het nogal simpel: Stel een vast ip-adres in (overleg met de systeembeheerder welk ip-adres dat moet zijn), maar stel geen standaardgateway in (laat dat leeg).
Op die manier is hij lokaal bruikbaar (ook printers die zich op hetzelfde ip-netwerk bevinden zijn bereikbaar) maar Internet toegang werkt dan niet.

Tijs.

Super! Das precies wat ik bedoel! Ik ga het straks meteen even proberen. Stom, nooit geweten dat daar de standaard gateway voor dient haha
 
Een (standaard-)gateway is, algemeen gesteld, voor het bereikbaar maken van andere ip-netwerken dan waar een computer/laptop/smartphone/printer/etc. zich op bevindt.
Dus o.a. Internet, maar ook eventuele andere ip-netwerken in je bedrijf. Daarom schreef ik ook: "ook printers die zich op hetzelfde ip-netwerk bevinden zijn bereikbaar"

Check dus vooraf bij de systeembeheerder of alles wat bereikbaar moet zijn vanaf (of naar) die XP pc's zich op hetzelfde ip-netwerk bevindt. Is dat het geval dan is mijn constructie werkbaar, want dan hoeft er geen werkende route te zijn vanaf de XP pc's naar andere ip-netwerken en kan de standaardgateway instelling leeg blijven.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan