internetkabels

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jensvde

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2010
Berichten
387
Hallo iedereen,

De verbouwingen zijn nu eindelijk bijna achter de rug, en ik dacht om te beginnen met het aansluiten van het netwerk.

We hebben gevraagd om zo wat 20 aansluitingen te voorzien beneden, ingebouwd in de muur. In elke kamer een paar zodat, als de meubels ooit verplaats worden, overal gemakellijk internet kan worden aangesloten.

Nu vraag ik vandaag aan hem waar alle internet kabels zitten, blijkt dat hij ze allemaal aanelkaar gezet heefd.

Gaat dit ooit werken? En gigabit snelheden halen?

Ik kan me niet voorstellen hoe het kan dat hij zo ONPROFESSIONEEL geweest is, wie zet er nu in hemelsnaam 20 aansluitingen aan 1 kabel? Het is standaard CAT5e kabel.

Alvast bedankt!


Jens
 
Geen idee wat je precies bedoeld met aan elkaar, maar ik vermoed zo dat hij ze heeft doorgelust. Dat werkt dan in zoverre dat je in totaal maar 1 apparaat kunt aansluiten.
 
Het klinkt nogal raar, Je weet zeker dat het dan niet om patchaansluitingen gaat, en er ergens een patchkast is geplaatst? anders kun je inderdaad maar 1 apparaat aansluiten op die aansluitingen(of twee, die dan met elkaar zijn verbonden).
 
Bedankt voor al jullie antwoorden!

Mijn eerste post was misschien een beetje kortaf maar ik was toen echt wel kwaad.

Uiteindelijk heeft hij nog een andere kabel tevoorschijn te toveren, die zat achter het verlaagde plafond. En hij heeft van de 20 bestelde aansluitingen, er maar 11 geplaatst, omdat de anderen volgens hem overbodig waren.

Dus een nieuw verhaal: 11 ingebouwde internet aansluitingen en 2 kabels. Hij heeft ze aan elkaar gezet (dat is wat hij letterlijk zei). Daarom dus maar twee kabels.

We hebben 4 apparaten die 24/7 internet nodig hebben, de smart TV, de Digicorder, de satelliet receiver en de freenas server. Alle kabels zitten onder de vloer ingebouwd.

Een patchkast? Waar dat die zou kunnen zitten dat weet ik niet, het zou me verbazen moest hij die ergens onder de plafond heeft gestopt of zo...

Ik ga morgen vragen of hij eigenlijk ooit al wel een netwerk heeft aangelegd
 
Inderdaad nogal een raar verhaal: Als er 20 aansluitingen uit de muur komen (dus 20 wall outlets zijn gemaakt) en allen zijn bedraad dan kan het verhaal over "doorgelust" niet eens.
Dus vraag na waar de andere kant van die 20 wall outlets uitkomt (zal in de patch-kast of patch-ruimte zijn) en daar zou dan (minstens) een switch moeten staan voor onderling verkeer en op die switch moet dan ook een provider-router zijn aangesloten om iedereen die aan de switch hangt Internet-toegang te geven.

EDIT: Ik zie zojuist dat Jens extra informatie heeft gepost. Zal mijn verhaal van hierboven wel niet meer relevant zijn.
Wat hij mogelijk bedoelt is dat hij 2 switches heeft ingezet waar dan totaal 11 apparaten aan gekoppeld zijn. Vanaf die 2 switches dan (per switch) 1 kabel naar de Internetrouter.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@dnties

Nee, hij heeft nergens een switch tussen gezet, ik denk dat hij gewoon de kabeltjes heeft gestript en aan elkaar heeft gezet met een kroonsteen aan elkaar heeft gezet.

Trouwens, ik zie die man dat nog wel in staat om te doen, wetende dat hij zei dat ik 'Chinees' sprak wanneer ik hem vroeg of dat er CAT5e of CAT6 kabel lag!
 
Dan moet dat waarschijnlijk over. Misschien is het voor nu makkelijk om gebruik te maken van een draadloos netwerk, en eventueel powerline adapters.

Een patchkast is een kast waar alle aansluitingen bijeen komen, zodat je de juiste apparaten op elkaar kan aansluiten, denk aan: switches, routers, telefooncentrales welke je in die patchkast kwijt kan. Hoe dan ook komt het ook op mij erg onprofessioneel over. Was er niet iets als een plan opgesteld, zijn die werkzaamheden enigszins gedocumenteerd?
 
@royb3

Draadloos, powerline, etc. ==> geen oplossing voor mij. Ik heb op FreeNAS enkele windows CIFS shares draaien en wil die graag met de volle gigabit snelheid kunnen benaderen.

Een patchkast ken ik ook wel, ik wou er zelfs net nog eentje gaan bestellen toen ik erop uitkwam.

Van documenten? Ze zijn gewoon begonnen zonder dat ik het wist en toen we thuiskwamen was alles geïnstalleerd...
 
Les voor de volgende opdrachtgever: spreek duidelijke specificaties af met tekening...
ik denk dat hij gewoon de kabeltjes heeft gestript en aan elkaar heeft gezet met een kroonsteen aan elkaar heeft gezet.
Laat hem nu een tekening maken hoe hij dat gedaan heeft en anders eisen dat het opnieuw gebeurt (moet ie maar weer onder de vloer kruipen..).
Als je het nu niet goed doet wordt het nooit wat....
 
Ok, hier alvast een voorbeelddiagram, linkt naar de stoomcursus:



 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan