Dus perrongelijk overclockt

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennis16612

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2011
Berichten
187
Hallo allemaal,
Blijkbaar heb ik mijn cpu overclockt :eek:
Niet dat het een groot probleem is.
Maar volgens mij zit ik in een gevaarlijk zone van temparturen.
Ik zit nu rond om de 38,
En ik ben bang als ik sims 3 of minecraft speel dat het nog hoger word en de cpu kapot gaat.
Dus wanneer weet ik als het te heet word.
En heeft iemand nog tips voor mijn cpu.
Of denken jullie dat hij nu goed is.
mob
Asus Z87M-PLUS
cpu
Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz - 6 MB cache
koeler
Gelid Tranquillo Rev.2
 
haha 38 graden voor een CPU is echt koud!
meeste cpu's kunnen wel oplopen tot een graadje of 80/90
de maximale temperatuur die Intel zelf opgeeft is 105 graden celsius,

kan geen enkel kwaad dus.
 
Inderdaad, zelfs zonder op te zoeken: alles onder de 60 graden is nooit gevaarlijk voor een processor.

Wat de maximale temperatuur betreft: daar moet ik DoRcO toch even corrigeren. Intel geeft op dat deze maximaal 72,72 graden Celsius mag worden (bron)
 
@ DoRcO: jouw document slaat op mobiele processoren. Die kunnen altijd veel hogere temperaturen aan ;)
 
Oops, daar heb ik dan wat minder goed opgelet :thumb:
 
Ok, die 105 C is een vaak voorkomenende Intel temperatuur voor Tcase_max, maar voor deze processor is dat 100 C. Alle Intel temperaturen zijn overigens plusminus 5 C tolerant.
de maximale temperatuur die Intel zelf opgeeft is 105 graden celsius
even corrigeren. Intel geeft op dat deze maximaal 72,72 graden Celsius mag worden
Dat las ik ook vannacht, & dat is Tcase bij een nominaal toegevoerd maximaal vermogen van 84W. Intel heeft het echter getest tot 95 W.

Ook had ik het (juiste) datasheet al opgezocht, & daarin kan je alle berekeningen vinden, dat is de PCG 2013D, op paragraaf 5.1.1 Thermal Management—Processor:
http://www.intel.com/content/dam/ww...h-gen-core-family-desktop-vol-1-datasheet.pdf

Deze hoort bij bronvermelding, vanaf paragraaf 4.1 Sensor Based Thermal Specification:
http://www.intel.com/content/dam/ww...-guides/4th-gen-core-family-desktop-tmsdg.pdf
 
Mijn computer staat nu op 4.1 ghz.
Maar als ik een benchmark gebruik komt de tempratuur heel snel bij de 80!
Blij sims alleen maar bij de 60.
Dus mijn vraag hoe hou ik mijn temperaturen veilig?
 
Ok, dat verwachtte ik vannacht al...

Voordat je begint met overklokken, moet je eerst leren hoe, & niet alleen dat, je moet al van tevoren goed begrijpen wat je wil doen, voordat je het daadwerkelijk doet.

Dat betekent ook dat je altijd eerst alle datasheets, zoals bv. hierboven al gegeven, van alle componenten moet bestuderen. Vaak staan daar specificaties &/of berekeningen in die je maar net moet weten, & die net het verschil uitmaken tussen in minder dan een milli-Seconde een component in de fik steken of heel houden (als je "ptsss" hoort of een brandlucht ruikt is het al te laat!).

Wat je vooral niet moet doen is iets instellen omdat iemand op een forum schrijft dat het wel kan, want je kent het systeem niet noch de condities, noch de kennis & expertise van de persoon.
Waar je ook mee moet oppassen zijn overklokprogramma's, zelfs van de fabrikant, want die staan meestal standaard op een theoretisch maximum, soms wel 40%, & weer zal dat in praktijk niet haalbaar zijn.
Gemiddeld mag je blij zijn als je alles bij elkaar er iets tussen de 5-15% meer uit perst.

Om te beginnen heb ik 3 handleidingen voor je uitgezocht, lees die goed, & zoek dan zelf verder. Als je Engels kan lezen ben je in het voordeel:

OVERKLOKKEN - handleiding in 12 stappen

Sneller met overklokken! (1) - ComputerTotaal - Sneller met overklokken! (2) - ComputerTotaal

Overklokken/inhoudsopgave - Wikibooks
 
Laatst bewerkt:
Ik wou trouwens nog 1 ding zeggen.
Ik heb overclockt met bios. Ik zette mijn instellingen op turbo en toen was hij zomaar overclockt dus zou dat niet betekenen dat alles goed is?
 
Ok, weer zo eentje die van alles vraagt, maar vooral niet leest...

Wat denk je nou zelf? Wat staat er bovenaan de intel pagina van de CPU-specificatie & onder Essentials?
 
+1 ...
En je wist niet dat je hem overklokt had?
Hallo allemaal,
Blijkbaar heb ik mijn cpu overclockt
Niet dat het een groot probleem is.
en iets terug;
Ik heb overclockt met bios

Dat woordje "'blijkbaar" had je wel weg kunnen laten als je hem expres overklokt..
 
Omdat ik er later achter kwam.
Sorry voor de vele vragen ik wist niet dat het niet mocht.
 
je moet voor stabiele werking er voor zorgen dat je processor ten alle tijden onder de 70 graden blijft (zelfs onder de 65 graden wordt aangeraden voor deze processor door sommigen). Dus nee, als jij 80 graden aantikt met een benchmark, dan is dat niet goed en zijn de huidige overclock-instellingen niet goed voor jouw processor.
 
moah benchmarks trekken vol vermogen uit een pc en dat komt vrij weinig voor in echte scenarios

als je load temperatuur onder de 70 graden is met standaard games dan hoef je je geen druk te maken

verder als de pc echt TE heet word dan sluit deze zich vanzelf af

en de bios houd trouwens ook rekening met temperatuur tresh hold en zal zich dus niet boven een bepaalde temperatuur clocken
dus ik denk dat je veilig zit


4.1 ghz is een mooie OC wil je dit uit zetten moet je even in je bios EUFI de OC op normaal of green mode zetten
zijn 3 modus die je in kan schakelleen bij ASUS borden
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan