ram blijft op 1 karnaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

coolbartman12

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2011
Hallo,

ik heb vandaag mijn nieuwe ram binnen het is corsair vengence 2X4 GB 1699MHz. toen ik het in mijn computer deed werkte het niet tot ik 1 van de 2 er uit haalde. ik heb beide sticks apart getest en ook in beide ram aansluitingen getest. zolang er meer dan 1 stick in zit werkt het niet. in mijn bios heb ik nergens instellingen gevonden voor mijn ram. mijn laptop wilt dus niet wisselen van 1 kanaal ram naar 2 kanalen. ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

alvast bedankt. :thumb:

PC Info:
laptop: acer ACER ASPIRE E1-572G
Bios: nieuwste versie
oude ram: kinston 4 GB 800 MHz
maximale ondersteunde hoeveelheid ram: 8 GB

ik heb blijkbaar toch iets goed gedaan want random ziet hij de 8 GB. ik weet niet hoe dit ineens goed is uitgepakt ik snap ook niet waarom hij het niet meteen goed deed maar hij doet het.

blijkbaar is het probleem weer terug. ik snap er helemaal niks van dat 1 stick zonder problemen werkt maar dat zodra ik er pressies dezelfde stick bij doe de laptop niet of onstabiel werkt

ik ben er achter gekomen dat als ik 2 sticks gebruik en de laptop voor ongeveer 10-15 minuten pogingen tot opstarten laat doen hij eindelijk opstart. maar ik heb geen zin om iedere kaar een kwartier te wachten tot de laptop is opgestart ook merk ik dat al die pogingen op een of andere manier problemen veroorzaakt met andere onderdelen van mijn laptop ik kan nu bijvoorbeeld geen apps op het startscherm meer openen en ik heb problemen met mijn videokaarten (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/821033-problemen-met-videokaarten?p=5270397#post5270397).

Zou zomaar kunnen zijn dat er alleen double-sided geheugen in die lap kan en je nu 2 single-sided erin stopt, de bios ziet dat dan wel maar windows doet er niets mee en bij booten kan dat ook een probleem geven.
Kan er alleen helemaal niets over vinden, weet ook niet exact het type van die Corsair memory set die overigens op 800Mhz i/o clock draait, het is DDR3-1600 en die heeft dan een data rate van 1600, waarom iedereen daar Mhz van maakt ontgaat mij.

Informeer bij Acer welk merk en type geheugen erin kan.

bedankt voor je reactie.
ik heb nog niet zoveel verstand van al die soorten ram enzo. maar als jij zecht dat windows er moeilijk me kan gaan doen dan is het dus in windows op te lossen neem ik aan?
op de crosair vengence ram staat dit nog: CMSX8GX3M2B1600C9. ik hoop dat dat jou wel iets zegt. ik ben er onderhand ook achter gekomen dat de ram gewoon op 1600MHz werkt maar ik was in de war omdat op CPU-Z 800MHz stond, daar heb ik laatst op ge googled en 800 MHz op CPU-Z is dus 1600MHz op de laptop (fack logic). de reden dat er MHz achter staat is omdat dat ook op de ram staat en op CPU-z en omdat ik niet anders weet.

kun je aan de ram stick zelf zien of hij double sided of single sided is? ik heb natuurlijk ook nog het orginele ram stickje waarme ik de vengense kan vergelijken dat is deze: KN4GB070 16343D8FB 13400 van Kingston.

ik heb zelf net even gekeken op google afbeeldingen en daar zie ik dat aan de buitenkant het verschil is dat bij single sided 1 kant van de stick plat is en bij double sided aan bijde kanten van die zwarte blokjes zitten. als je het hieraan kan zien zijn alle stickjes die ik heb double sided dus zowel de vengense als de orginele kingston ram.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waar de geheugenchips zitten zegt niet over single of double-sided, das gewoon 2 x 64 bit of 1 x 128 bit data overdracht en het was ook een veronderstelling van mij, dat zegt verder ook niets.

Denk dat informeren bij Acer meer oplevert.

ik heb en reactie van acer gehad:
Geachte klant,

Heeft u rekening gehouden met een DDR3L module? De L staat voor ''Low Profile''

Wij hebben voor u ook even de juist gegevens op een rijtje gezet betreft de ram specificaties.

System Memory

Memory controller Intel Haswell ULT Platform
Memory size 0MB
DIMM socket number x 2 DDR3L Socket
Supports memory size per
socket 2GB/4GB/8GB
Supports maximum memory
size Total 16GB
Supports DIMM type SODIMM
Supports DIMM Speed DDR3 1333/1600
Support DIMM voltage 1.35V
Supports DIMM package DDR3L SODIMM 204 Pin

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet,

ik weet alleen niet wat dat low profile in houd

ik heb trouwens vanochtend voor het eerst een blue screen gehad terwijl ik al was ingelogd in Windows. de error was: PFN LIST CORRUPT. en er was ook een andere error die ik vaak kreeg maar het blue screen ging dan te snel weg om hem helemaal te lezen wat van die error heb gelezen was: system thread ...

op het doosje van de Vengence ram staat heel groot DDR3L dus dat low profile gedoe zou wel kloppen. nu begrijp ik de helft van de informatie uit die mail niet staat er nog iets tussen dat van belang is?

Maakt geen .... uit, low profile of niet.
En aan die info die ze geven heb je ook niets.

Zou 2 dezelfde geheugen latjes erin zetten maar je hebt die dingen nu eenmaal en zo te zien kunnen ze niet samenwerken, wat overigens wel eens voorkomt.
Heb helaas ook geen oplossing voor je.

@coolbartman12,

Heb je laatste 3 berichten even samengevoegd je weet dat je ook een bericht kan aanpassen;)

Laatst bewerkt:
@ Modag ja dat kan normaal gesproken maar als ik op bericht aanpassen druk komt er geen tekst vak tevoorschijn.

@lange pier het is raar dat de sticks niet samen kunnen werken aangezien ze bij elkaar horen en bedoelt zijn om samen te werken. zou er een fout in de sticks kunnen zitten?

Vreemd want hier werkt het wel gewoon bericht aanpassen maar je had de vorige twee dus ook kunnen combineren

Laatst bewerkt:
ja, dat klopt maar daar dacht ik te laat aan. ik weet nu wat de error van het tweede blue screen is: thread stuck in device driver

Het zijn een Kingston en een Corsair en wat bedoel je met "ze horen bij elkaar", ze hebben verschillende timings en 2 merken, die horen dus niet bij elkaar.
Ruil die Corsair om voor dezelfde die er al in zat.

Oeps, staat idd in je startpost, dacht je er eentje bij had geplaatst.
Had je ook de bios gereset als die 2 erin zaten en je wel naar de bios kon?

Las ook net dat DDR3L 1,35V nodig heeft en DDR3 1,5V, dus L in een gewoon slot werkt wel maar andersom denkelijk niet, miss daarom die opmerking van Acer.
http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

Maare, neem contact op met de leverancier om die eventueel te kunnen ruilen voor wat erin zat maar dan ook weer een set.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan