Kamergenoot upload 24/7 op mijn internetabonnement

Status
Niet open voor verdere reacties.

dwergman25

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2007
Berichten
127
Beste,

Ik heb een vraag. Ik woon op kamers en alle kamers hebben samen gedeeld internet. Nu zie ik in de router dat een van mijn kamergenoten 24/7 aan het uploaden is. voor mij niet echt een probleem, ik gebruik het internet om toch maar een beetje te surfen. Maar volgens mij is uploaden van auteursrechtelijke content verboden in Nederland.

Het internetabonnement staat op mijn naam, als dadelijk BREIN bijvoorbeeld aan de deur klopt ben ik dan de sjaak omdat het internetabonnement op mijn naam staat of mijn huisgenoot omdat hij aan het uploaden is. Kan iemand het verschil eigenlijk zien wie er in dit huis aan het uploaden is? of komt het allemaal vanuit een IP-adres van de router?

alvast bedankt :)
 
Man kan geen onderscheid maken wie er binnen jouw huis aan het uploaden is, alles wordt gekoppeld aan het IP-adres behorende bij jouw abonnement (men ziet enkel het externe IP, interne IP's niet). Dus feitelijk ben jij degene die ze daarvoor verantwoordelijk kunnen houden. Jij bent tenslotte de abonnementshouder.
 
Met een fatsoenlijke router kan je volgens mij per poort / per IP-adres gebruikers maxima instellen.
 
Nee jij bent verantwoordelijk. Technisch gezien zouden ze onderscheid kunnen maken maar dat doet men niet. Enerzijds omdat ze daar erg veel moeite voor moeten doen en anderzijds omdat het juridisch gezien veel makkelijker is de abonnementshouder aansprakelijk te stellen. Die mag het op zijn beurt weer uitzoeken met de daadwerkelijke gebruikers. Een vergelijkbaar iets speelt ook met verkeersboetes. De kentenhouder wordt aangesproken.

Wat natuurlijk wel is, is dat als jij verantwoordelijk bent je ook mag bepalen wat er wel en niet mag. Dat kun je proberen middels afspraken maken of als dat niet werkt door technische middelen in te zetten. Afhankelijk van welke router je hebt kun je een en ander limiteren/blokkeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan