Windows Server 2003 instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0668

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2013
Berichten
211
Hallo,

Hoe kan ik windows server 2003 goed installeren. Ik heb al windows server 2003 geïnstalleerd en een domeincontroller (Active Directory) en een DNS-Server geïnstalleerd.
via deze site (http://www.ozfo.nl/index.php?page=aanmaken-nieuw-domein).
Hoe kom ik nu veder en in welke volgorde.
Wat ik graag nog wil is: Extern inloggen, en dat ik via een andere pc echt op de server zit net zo bij schollen enzo en veder weet ik het nog niet.
Mijn systeem is Windows Server 2003 Enterprise Edition (NL). Dus graag de handleidingen in het Nederlands.

mvg,

gast0668
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat je wilt, blijkbaar, is om werkstations in je netwerk in het nieuwe Windows domein ("Active Directory") in te dragen.
a. Je werkstations moeten Pro(fessional), Business of Enterprise Windows versies hebben. Home (Premium) en Starter zijn hiervoor niet geschikt.
b. Waar je mee moet beginnen is:
i. Geef de server een vast ip-adres dat verder niet conflicteert met het ip-adres van je router en ook niet met (toe te kennen) ip-adressen van je werkstations in hetzelfde netwerk, maar wel in dezelfde ip-reeks als de router. Betekent ook dat je DNS-server en Standaardgateway zelf moet aangeven.
Als DNS-server geef je het vaste ip-adres van de server zélf aan.
ii. Op de werkstations kun je evt. het ip-adres en standaardgateway etc. automatisch laten toewijzen, maar de DNS-server moet (net als bij i.) zijn het ip-adres van de server.
iii. Via, op de werkstations, [Windows-toets]r toetscombinatie -> sysdm.cpl -> tabblad Computernaam -> knop Netwerk-ID kun je dan een computer account koppelen/maken voor het werkstation in het Windows domein (Active Directory).
Vergeet niet om de gebruiker Administrator van het nieuwe domein meteen toe te laten voegen in de lokale Administrators groep van het werkstation (wordt je gevraagd, en maak 'm dan lid van die lokale groep, dus kies niet voor "Standaard account")
iv. Inloggen op de server via RDP / Extern Bureaublad: Log in op je server, [Windows-toets]r toetscombinatie -> sysdm.cpl -> tabblad Externe Verbindingen -> zet aan dat de server via Extern Bureaublad op ingelogd mag worden.

PS: Ik neem even NIET aan dat je de server als echte Terminal Server wilt gebruiken, want dat vraagt een hoop stappen extra én je hebt er Terminal Server CALs voor nodig etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@dnties
Erg bedankt voor de snelle reactie. Ik kom er nu achter dat die pc niet op het internet is aangesloten hoe kan ik dit fixen.
PS: Ik heb de Windows Server 2003 gisteren geïnstalleerd op een normale computer
 
WELKE computer bedoel je hier dat geen Internet heeft? De server?
En hebben de werkstations wél Internet momenteel?

Vermeld verder alvast wat achtergrondinformatie, dan is het makkelijker om tips te geven:
a. Welke LAN netwerk stelt de Internet-router beschikbaar? Meestal begint dat met 192.168 maar we moeten ook weten wat er achteraan komt.
b. Welke vast IPv4 ip-adres heb je de server gegeven? En welke subnetmasker heb je erbij gebruikt (meestal is dat 255.255.255.0)
c. Welke domeinnaam heb je ingesteld?
d. Hebben de bedoelde werkstations allemaal een versie van Windows die geschikt is voor opname in het nieuw gemaakte Windows domein? (zie a. uit mijn vorige posting).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan