Welk boek raden jullie aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Royy212

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2011
Berichten
183
Hoi,

Sinds kort ben ik begonnen met het leren van HTML met het volgende boek: 'Basiscursus HTML 4.01' van Peter Kassenaar.
Nou blijkt dat het boek erg oud is (te weinig research gedaan aan mij kant), aangezien HTML 5 al uit is en de webbrowers waarover word gepraat zijn al erg verouderd (Mozilla en Chrome komen er niet eens in voor).
Nu spreekt het boek tot dus ver mij nog niet aan en ik vraag me af handiger nu is.

Mijn doel is om een simpele hobbysite te maken, met eigen kook recepten.
Daarnaast wil ik ook dieper in het programmeren van websites gaan.
Nu weet ik dat het boek erg oud is, maar als het goed is verschilt HTML 4.1 en 5 niet super veel met elkaar.

- Is het nu handiger om een ander boek te kopen over de basis van HTML of zal ik het boek die ik al heb, verder bestuderen en uiteindelijk een meer advanced boek kopen over HTML?
Daarnaast kan HTML ingewikkelde processesen niet uitvoeren op sites en heb ik daarvoor andere programmeer talen nodig.

- Welke programmeer taal raden jullie mij aan om als eerste te leren, en welk boek past hier het beste bij (ENG of NL)?
Als het goed is worden PHP, JavaScript en AJAX veel gebruikt hiervoor.

En als laatste, in mijn boek word gepraat over SGML, een geadvanceerde versie van HTML of iets dergelijks, ik kon daar vrij weinig over vinden, mijn vraag luid:
- Word deze programmeer taal (SGML) veel gebruikt?


Ik hoop dat julie mij verder kunnen helpen.

Mvg,
Roy
 
Persoonlijk spreken de boeken van Peter Kassenaar mij altijd erg aan. Lekker duidelijk en redelijk compleet.

HTML 4.01 is niet echt extreem oud, hier zou je ten minste de basis mee op kunnen doen.
Volgens mij heeft hij ook een gecombineerd boek, HTML, CSS & XHTML, perssonlijk denk ik dat je daar meer aan zult hebben aangezien de opmaak steeds meer opgesplitst wordt en in CSS documenten wordt geplaatst.

HTML 5 is niet meer dan een opvolger van 4.1 met een aantal nieuwe mogelijkheden welke nog niet in 4.01 zitten.
Voorbeelden zijn de canvas, header, footer, meerdere body's en websockets.

AJAX is eigenlijk een combinatie van een aantal PHP- en JavaScript acties.
Om fatsoenlijk met PHP en JavaScript uit de voeten te kunnen heb je toch weer de HTML-kennis nodig dus ik wil je adviseren om in ieder geval met HTML te beginnen.

Mbv PHP maak je over het algemeen toch weer HTML pagina's maar dan met een variabele inhoud.
JavaScrip gebruik je vaak om HTML-invoer te controleren of verwerken waarbij de toch weer kennis van HTMP-properties moet hebben.

SGML is een term die mij absoluut niets zegt. Hierdoor durf ik wel te stellen dat het zeker niet veel gebruikt is.

Verder, HTML is geen programmeertaal, meer een opmaak script.
PHP en JavaScript vallen in mijn ogen onder scripttalen.

Zoek je een echte programmeertaal dan denk ik dat je naar C, Pascal, Delphi, Java, Basic, Cobol, Algol of Assembler moet gaan kijken.
 
Zoek je een echte programmeertaal dan denk ik dat je naar C, Pascal, Delphi, Java, Basic, Cobol, Algol of Assembler moet gaan kijken.
Hmm, maar niet voor de opmaak van websites. btw: cobol is uit het jaar nul :d

HTML5 en XHTML+CSS zijn leuke cursussen waarin de complete basis wordt behandeld.
In hetzelfde concept heb je Javascript, jQuery en PHP die je daarna zou kunnen volgen.

En een editor met syntax highlighting is zeker aan te bevelen, bijvoorbeeld Notepad++
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties, dat HTML geen programmeertaal is had ik nog gelezen in mijn boek gisteren maarja :p.
Ik zal eerst mijn boek uitlezen/leren, en daarna kijken naar de tuts van NewBoston.

Nu heb ik nog 3 vragen:

HTML en XHTML lijken op elkaar, maar hebben ieder toch zijn voor- en nadelen.
- Nu is mijn vraag, gaan beide 'scripttalen' goed samen met bijv. PHP of JavaScript?

- Als het goed is, is het handig om eerst HTML onder de knie te krijgen, daarna CSS(betere opmaak?) en vanaf daar moet ik maar kijken wat mij handiger lijkt?

- En als laatste, is Eclipse een goede IDE voor HTML?
 
gaan beide 'scripttalen' goed samen met bijv. PHP of JavaScript?
Gaat uitstekend!
Ter info: Javascript / jQuery worden in de browser uitgevoerd en php wordt op de server uitgevoerd. Bij php is een webserver met php noodzakelijk.

is het handig om eerst HTML onder de knie te krijgen, daarna CSS
Het beste kun je even kort door html gaan en zo snel mogelijk css erbij betrekken. Daarna zo spoedig mogelijk overgaan op html5 met css. Oude boeken gaan ervan uit dat de opmaak her-en-der in de <body> van de html staat en dat is terug naar de vorige eeuw. Ook gaan oude boeken uit van het gebruik van <table>. Ook dat is verleden tijd. Als je html5 + css leert dan kom je dit niet meer tegen en dan leer je alles conform de huidige technieken met een goede scheiding van layout (html) en opmaak (css).

is Eclipse een goede IDE voor HTML
Nee, dit wordt meer gebrukt voor Java en (Eclipse)applicaties, niet direct voor webapplicaties (mogelijk wel door wat grotere IT ontwikkelaars).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan