• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens bijwerken uit ander bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is het ook mogelijk om de bestellijsten op de achtergrond bij te laten werken, zodra het bronbestand aangepast wordt ('s morgens)? Op die manier hoeven we niet meer te wachten, zodra de bestellijst geopend wordt.
Laat de bestanden die je (voor het bijwerken) nodig hebt automatisch opstarten een half uur voor je aan de slag gaat, alles is dan bijgewerkt als je aankomt. Een programma (bv. 1 of meerdere Excelbestanden) op een bepaald tijdstip automatisch laten opstarten kan eenvoudig via Geplande taken in het configuratiescherm.

Thanks, dat is ook nog een mogelijkheid!

Zodra de lijst opgestart wordt, moet nu wel de inhoud ingeschakeld worden (of op de melding 'bijwerken' klikken). Weet jij of dat dan kan via geplande taken? En als er een wachtwoord op een van de documenten staat, maakt dat iets uit?

Als dat Excelbestanden zijn, moet dat lukken. Klikken op een knop kun je door een macro vervangen die in werking stelt wat anders door het klikken gebeurt. Een wachtwoord is andere koek, dat moet worden uitgeschakeld of door een macro automatisch ingevoerd worden, maar dat laatste is hetzelfde als geen wachtwoord instellen.

@Warme bakkertje
Ik ben er helaas nog niet uit. Je gaf in een reactie het volgende aan:
Er bestaat wel een methode om uit gesloten bestanden te lezen, maar weet niet of dit sneller zal zijn dan VLookup daarvoor heb ik testbestanden nodig met meerdere gegevens.

Wat voor methode is dit?

De methode die ik voor ogen had gaat hier niet werken.
Probeer onderstaande eens uit in een bestellijst. Zet het bronbestand in dezelfde dir als de bestellijst, zet de macro in de bestellijst en run.
Het bronbestand wordt geopend, de matrix ingelezen en gesloten (alles op achtergrond)
Dan wordt de bestellijst bijgewerkt. Ik heb beide bestanden uitgebreid tot 800 identieke regels en deze werden bijgewerkt in 1 sec. Tel daar wat tijd bij voor het zoeken tussen verschillende nrs in bronbestand en bestellijst en je zal uitkomen in misschien 2 of 3 sec meer (denk ik).
Je zou zelfs een macro kunnen schrijven die, als alle bestanden in 1 dir staan, alle bestellijsten in 1 keer kunnen bijwerken bv 's morgens bij het ontvangen van de bijgewerkte bronlijst.
Code:
Sub tst()
    t = Timer
    Application.ScreenUpdating = False
    Workbooks.Open ThisWorkbook.Path & "\" & "Gegevens_Bronbestand_Voorbeeld.xlsx"
    sn = ActiveWorkbook.Sheets("Gegevens bronbestand").Cells(5, 1).CurrentRegion
    ActiveWorkbook.Close 0
    sp = ThisWorkbook.Sheets("Blad1").Cells(4, 1).CurrentRegion
    For i = 2 To UBound(sn)
        For j = 2 To UBound(sp)
            If sp(j, 1) = sn(i, 1) Then
                For jj = 2 To 9
                    sp(j, jj) = sn(i, jj + 1)
                Next
            End If
        Next
    Next
    ThisWorkbook.Sheets("Blad1").Cells(4, 1).Resize(UBound(sp, 1), UBound(sp, 2)) = sp
    Application.ScreenUpdating = True
    MsgBox Timer - t
End Sub

Wow, dit is wel wat hogere wiskunde voor mij :$

Zou je dit eens uit kunnen werken in de voorbeeldbestanden die je hebt gemaakt (met die 800 regels)? Misschien dat ik het dan wel begrijp, haha.

Veel is er toch niet aan te begrijpen.
Zet een kopie van een bestellijst en het bronbestand in dezelfde dir.
Open de bestellijst en zet de macro in een standaardmodule. Controleer of alle bladnamen en bestandsnamen overeenkomen met die van de macro.
Denk er ook aan dat de plaatsing v/d gegevens exact dezelfde moeten zijn zoals in je voorbeeldbestanden maw zie dat ze op juiste rij beginnen in beide bestanden nogmaals exact dezelfde moeten zijn zoals in je voorbeeldbestanden.
Draai dan de macro in de bestellijst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan