Home DVD 's naar externe HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albatros

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2001
Berichten
382
Hoi,

Eindelijk ben ik eens begonnen om mijn VHS banden om te zetten naar DVD.
(middels een videorecorder aan te sluiten op een HDD/DVD recorder)
Als ik hiermee klaar ben, wil ik alle DVD's naar een externe harde schijf overzetten.
Het uiteindelijke doel is dan, om deze externe HD, op een smart-tv af te spelen. (rechtstreeks of via een mediaplayer?).
Het mooiste is dan natuurlijk om via een menu met tekst (jaartal), een DVD te selecteren, die je dan wilt zien.
Wie heeft hier ervaring mee, om mij te kunnen adviseren, of dit te realiseren is, en zoja, met welk programma?

mvg Albatros
 
Als je ze alleen op de PC wilt gebruiken is het handiger om van die VHS banden niet een DVD layout te maken maar bijvoorbeeld een AVI bestand. Dan heb je maar 1 bestand per VHS band. Een DVD layout bestaat altijd uit meer bestanden die tezamen de DVD vormen en dat is in dit geval niet nodig.

Mocht dat op jouw manier niet mogelijk zijn dan is het eenvoudig om de DVD layout te converteren naar AVI met de Freemake Video Converter:
http://www.freemake.com/nl/

Als je maar 1 bestand hebt is het ook eenvoudiger om deze vanaf een TV of Mediaplayer af te spelen. TV's ondersteunen over het algemeen geen DVD layout. AVI bestanden zijn geen enkel probleem.

Wees slim in de naamgeving van die bestanden om eenvoudig het gezochte bestand te kunnen vinden wanneer je ze wilt afspelen.
 
Laatst bewerkt:
Vraag verplaatst van Backup/images naar Beeldbewerking
 
Edmoor,

Bedankt voor je reactie.
Een VHS videorecorder aansluiten op de pc, is technisch wel mogelijk, maar wordt op internet nogal eens afgeraden, als je banden van 3 tot 4 uur wilt overzetten, ivm buffergeheugen ed.
Vandaar mijn keuze om een DVD/HDD recorder te gebruiken van Panasonic, DVD HD Recorder DMR-EH-49.
De videoband speel ik af op de videorecorder, en neem deze op, op de HDD van de DVD/HDD recorder.
Helaas is het opgeslagen bestand er niet af te halen, maar alleen te kopiëren naar de ingebouwde DVD.
De DVD kan ik natuurlijk weer omzetten naar AVI, maar mogelijk gaat dit weer ten koste van de kwaliteit.
Vandaar mijn zoektocht naar een oplossing om deze Dvd's dan op een externe harddisk te zetten, compleet met selectie menu. Of iemand kan mij overtuigen om de DVD om te zetten naar AVI, zonder kwaliteitsverlies.
(Wat mij trouwens wel opvalt, is dat mijn tv deze ene AVI wel pakt, en de andere weer niet)

Albatros
 
Zo'n DVD kun je dan waarschijnlijk gewoon kopiëren. Er staat dan een map op met de naam VIDEO_TS en daarin staan de bestanden die tezamen de DVD vormen. Als je dan met bijvoorbeeld de VLC Player het bestand VIDEO_TS.IFO afspeelt gaat dat net zoals wanneer je een DVD schijfje in een DVD speler doet.

Een hardware mediaplayer kan hiermee ook prima overweg. De meeste TV's ondersteunen dit echter niet. Dat is dus geen probleem als je een hardware mediaplayer gebruikt maar wel wanneer je de evt. DLNA mogelijkheid van de TV wilt gebruiken of een externe HD direct op de TV aansluit.

AVI bestanden zijn er met verschillende codecs. Als je TV een bepaalde codec niet ondersteund zal hij dat bestand niet afspelen. Ook hier zal een hardware mediaplayer het waarschijnlijk wel doen.


NB:
Sommige DVD recorders slaan een DVD op een volledig andere manier op in een eigen formaat waardoor deze zo goed als niet te kopiëren is. Tenminste niet zodanig dat het op een andere manier dan met diezelfde recorder kan worden afgespeeld.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan