• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

selectiebox voor het maken onderdeelnummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Menicnl

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2012
Berichten
22
Goedendag Allemaal,

Ik zit met het probleem dat ik veel onderdeelnummers moet aanmaken die ook nog eens gecategoriseerd zijn.

De uitleg:
We zijn bezig eigen onderdeelnummers te maken van door ons aangekochte artikelen; dit in verband met doorverkoop.
Deze onderdelen/artikelen krijgen een eigen nummer dat is opgebouwd uit verschillende delen:
bijv: HY.06.0020P3 is een onderdeel dat zit in hoofdgroep "HY", subgroep "06" en geleverd wordt door "P3". 0020 is gewoon een volgnummer.

Nu ben ik al zover dat ik niet 2 x hetzelfde nummer kan intypen maar ik zou graag willen dan ik een form of zo te zien krijg bij nieuwe invoer waarmee ik het nummer kan bouwen en dat me het eerst volgende nummer voorstelt zodra ik heb aangegeven in welke groep en subgroep het artikel moet zitten.
Dus bijv: ik klik op groep "HY" en dan op "06" en dan geeft excel aan dat het volgende nummer "0021" moet zijn logischerwijs. De "P3" in dit voorbeeld is een toevoegsel dat alleen de leverancier weergeeft en blijft dus een handmatige toevoeging.
Wel moet de mogelijkheid blijven bestaan toch een andere invoer te doen (dus toch "0020") omdat ik dat dan alsnog kan differentiëren met het achtervoegsel.

Is er iemand die zich hier aan durft te wagen?
Mocht het nog onduidelijk zijn, dan graag even melden en dan zal ik mijn best doen het te verduidelijken.
Ik heb natuurlijk een lijst met artikelen en ook al aardig wat handmatig aangemaakte nummers maar de aantallen worden nu te groot om er zo mee verder te gaan.

voorbeelden:
HY.06.0020P3 hefventiel
FI.01.0001V1 brstfilter
AF.02.0001D2 O-ring
AF.01.0003K1 klepdekselpakking
OV.01.0001V1 zuiger TAD1250VE


Graag jullie feedback.

Bouke
 
Laatst bewerkt:
Snel iets in elkaar gestoken waarmee we kunnen starten.
 

Bijlagen

  • Menicnl.xlsm
    21,8 KB · Weergaven: 109
Hoi Rudi,

Super bedankt voor je snelle reactie en het lijkt al te werken. ik merk dat nadat ik het achtervoegsel heb ingevoerd het volledige nummer wordt weergegeven incl. de nullen in het volgnummer. Dus je hebt het probleem helemaal begrepen lijkt me zo :thumb:

Echter, omdat ik niet de enige ben die straks die nummers gaat invoeren: Is het moeilijk te realiseren deze bijv "02" weer te geven i.p.v. "2" ?
Dan krijgt het nummer al meteen zijn vorm al tijdens het "bouwen".
En nu de lastigste vraag: denk je dat het volgende erg moeilijk te realiseren is:

stel ik heb nummer:
AF.02.0001
AF.02.0005
Nu gaat het model me voorstellen: 0006
Zou het model me ook: 0002, 0003, 0004 en 0006 kunnen voorstellen?

Ik denk dat het technisch mogelijk is; ik heb in een grijs verleden ook nog met Visual Basic geprogrammeerd (jaren 90).
Dus een beetje aanpassen en personaliseren van deze programmatuur lukt me nog wel maar niet meer het hele programma schrijven en al helemaal niet in Office. Toen ik er mee werkte was het nog een zelfstandig draaiende programmeertaal.

En de laatste textbox heeft verder geen functie toegewezen? klopt dat? ik vond in de code niets terug nl.

Als ik nu een nieuw voorvoegsel handmatig in de combobox invoer (bijv: BB.09.0001Ki) dan zie ik bij een volgende invoer de BB niet in de combobox staan. Wel ziet hij de BB want hij stelt me dan de BB.09.0002 voor.

Hoe kan ik deze code straks gemakkelijk in mijn bestaande lijst inbouwen?

Thx Rudi en eventueel andere die reageren.

Groet, Bouke
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei was dit snel snel en helemaal open voor aanpassingen.
De laatste TB dient eigenlijk voor de beschrijving v/h artikel en wordt dan mee weggeschreven in kolom B.
Code:
Blad1.Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 2) = Array(TextBox2.Text, TextBox3.Text)
De rest zal ik later op de dag wel eens bekijken (als het werk het toelaat).
 
Waarom de EAN codes niet gebruikt ?
 
Bouke,

Zoals je zal zien heb ik op Blad2 een lijst met hoofdgroepen gemaakt. Deze zal je eerst nog moeten aanvullen met alle mogelijke combinaties.
Het UF heb ik nu wat aangepast zodat alles duidelijker wordt.
Bij volgnummer zal je nu ook merken dat het eerstvolgende nummer wordt weergegeven maar als je de lijst opent zal je zien dat daar ook alle ontbrekende nummers instaan.
Bekijk en test het eens en laat je bevindingen hier maar achter.
 

Bijlagen

  • Menicnl.xlsm
    26,8 KB · Weergaven: 57
eerste bevindingen

Hoi Rudi,

Je verbeteringen/aanvullingen lijken het effect te sorteren dat ik hoopte.
In jouw voorbeeld lijkt het helemaal te werken en kan ik idd ook "gaten opvullen"van niet gebruikte (of verwijderde) partnummers.

Ik heb vervolgens jouw script in mijn lijst gezet alleen krijg ik nu in combobox2 ook de waarden van combobox 1 te zien... Ik heb in de kolom B op blad 2 de beschrijving van de hoofdgroepen gezet en in D de beschrijving van de sub-groepen. Combo2 haalt de waarden nog steeds uit C...:rolleyes:
Ik heb het er maar weer uitgehaald en dacht; misschien beter dat ik je de file doorstuur waar ik aan begonnen ben. De nieuw te maken nummers staan in kolom "P". Dat had ik ook in het script gezet maar...

En er is nu om het goed te proberen nog één klein probleempje:
Omdat mijn lijst al 130 items lang is moet ik regelmatig scrollen en natuurlijk het volgende item kunnen zien... of even terug scollen om wat op te zoeken. Maar als het form actief is kan ik niet meer scrollen en als ik het form uitschakel dan kan ik niet scrollen omdat de Command Button dan niet meer zichtbaar is en ik dus niet meer het form kan activeren... Deze loopt niet mee tijdens het scrollen.
Hier heb je vast ook een oplossing voor.

Ik denk dat ik daarna een zeer bruikbare sheet heb en kan dan met plezier verder gaan met mijn invoer.

Groet, Bouke

Bekijk bijlage Menicnl (Test).xlsm
 
Vervang in Module1 Sub test door onderstaande zodat je kan scrollen met geopend formulier.
Code:
Sub tst()
    UserForm1.Show vbModeless
End Sub
Op Blad2 moet er tussen elke kolom gegevens een lege kolom zijn en de gegevens moeten per kolom aaneengesloten zijn, dus zonder lege rijen.
Ook staan de nieuwe nummers toch in kolom O (of niet?)
Ik heb het nu werkend op je nieuwe voorbeeldbestand. Je moet maar eens kijken hoe en wat.
Is het dit niet helemaal dan heb ik wel je origineel nodig, of toch minstens een exacte kopie met wat gegevens erin.
 

Bijlagen

  • Menicnl (Test).rar
    92,7 KB · Weergaven: 23
Hallo Rudi,

Het bestand "Menicnl(Test) is een kopie van het originele bestand dat ik begonnen ben op te bouwen. Ik wil, zodra dit bestand werkend is, hiermee verder gaan.
Ik heb het bestand uitgepakt maar zie geen Commandbutton?
Had je die wel in het in dit bestand gezet?

En ja, je hebt gelijk; de nieuwe nummers staan in kolom 'O'.

Groet, Bouke
 
Nogmaals Hoi Rudi,

Ik was iets te snel met reageren...Sorry.
De Commandbutton heb ik erin gezet en ik heb al een paar nummers toegevoegd en het werkt.
Ik kan idd nu scrollen tijdens de invoer; dat is super zo.
Wel is het nog zo dat de CommandButton bovenin de sheet blijft staan. Als ik dus Userform1 wegklik dan moet ik weer terug naaar boven in de sheet om het form weer te activeren.
En dan nog dit:
Als ik op "Opslaan" druk dan schiet de lijst helemaal tot onderaan het laatste item in de sheet en moet ik dus steeds terug scrollen tot daar waar ik bezig ben in mijn lijst. Ik voer de waarden nu dus in in kolom "O" en die is nog lang niet zover als de kolom met de reeds ingevoerde artikelen (kolom "A")

Ik ga ondertussen verder met proberen...

Groet, Bouke
 
Nog een laatste bevinding voor vanavond:

Als ik een nieuw partnummer opgeslagen heb dan blijkt mijn knop die de Userform1 moet activeren niet meer zichtbaar te zijn. In plaats van de knop is er een lijntje gekomen.
De knop is er nog wel maar onzichtbaar. Ik kan er nog steeds op klikken en Userform1 activeren maar de hoogte van de knop wordt steeds op 0 gezet.
Ik heb de waarde meerdere keren op 1,5 gezet en toen de file opgeslagen maar dat blijft hij doen.
Het is geen echte ramp omdat ik het weet maar als mijn collega er eens mee moet werken dan zal dat misschien wel reden tot paniek zijn ...:D

Lees graag weer van je Rudi.

Nogmaals hartelijk bedankt

Bouke
 
Ik was in de veronderstelling dat je enkel een formulier nodig had om nieuwe nummers in artikels in te voeren ??
Ik heb er een 2de bijgedaan om bestaande artikels te wijzigen.
 

Bijlagen

  • Menicnl.xlsm
    44,2 KB · Weergaven: 541
Hoi Rudi,

Dat is ook de bedoeling van de sheet: Het maken van nieuwe nummers bij een lijst van artikelen. Het wijzigen van nummers zal zeker wel eens voorkomen maar dat zal dan gebeuren in "AMF". Dat is een programma dat we op de zaak gebruiken voor het voorraadbeheer. Daarin is het aanmaken van zoveel artikelen echter niet te doen. Dan zou daar een speciaal onderdeel bij geprogrammeerd moeten worden dat (natuurlijk) en vermogen kost. Ook niet erg zinvol want dit aanmaken van zo'n groot aantal artikelen doen we maar 1 keer.

De programmeur van het bedrijf heeft mij gevraagd een zo'n compleet mogelijke lijst aan te leveren met onderdelen met ons nieuwe nummer.

Wat ik bedoelde met mijn laatste opmerking was dat elke keer als ik een nieuw gemaakt nummer opsla, dan schiet de sheet naar beneden tot onder de laatst ingevoerde rij waarin ik natuurlijk een grote lijst met artikelen heb staan waarbij ik een nieuw nummer wil aanmaken. Die lijst wil ik gewoon afwerken.
De nummers in kolom "B" zijn de originele nummers en in "O" komen dus de nieuwe nummers die ik erbij wil maken. In feite krijgt ieder artikel dus 2 nummers.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken zo niet dan hoor ik het graag, want volgens mij zijn we echt op de goed weg.

Wel een vraagje: Als ik de door jou gestuurde Excel open ie ik niet de Commandbuttons meteen in de sheet staan. Hoe komt dat? Wel kan ik via "Macro's" weer bij de forms komen.

Thx & groet, Bouke
 
Er zijn toch nog een heel aantal artikels zonder nieuw nummer. Die moeten dan toch ook aangepast worden of niet ?
Met het 2de form selecteer je in de 1ste CB een nummer van een bestaand artikel en dan ontwerp je hierbij het nieuwe nummer dat dan bijgeschreven wordt.
Zo niet heb je nu een 2de form in geval van ...
Met het 1ste form zou alles nu in orde moeten zijn (bij mij althans).
 

Bijlagen

  • Menicnl.xlsm
    45,9 KB · Weergaven: 251
Hoi Rudi,

Kijk dat had ik niet begrepen dat ik de 2e form zo gebruiken moest.
Ga het morgen proberen en dan hoor je van me.

Thx, Bouke
 
Eerst me ff schamen

Hallo Rudi ( en andere geïnteresseerden)

Eerst ff schamen... Ja, want ik had al veel eerder moeten reageren. Als excuus heb ik o.a. dat jouw gemaakte sheet me erg bezighoudt in de goede zin van het woord.
Ik ben dagelijks druk nummers in te voeren en die dan verder in het systeem te verwerken en het gaat prima. Heb inmiddels al zo'n 2000 artikelen genummerd met jouw sheet en in ons bedrijfssysteem verwerkt. Maak dagen van meer dan 12 uur maar met plezier.

Wat mij betreft mag deze topic dus gesloten worden; weer een wazig idee van een forumlid is uitgewerkt tot een bruikbare tool in excel!

Nogmaals bedankt :)

Groet Bouke
 
Laatst bewerkt:
Je topic moet je zelf sluiten. (op opgelost zetten)
 
Maak dagen van meer dan 12 uur maar met plezier.
Dat doe ik al meer dan 30 jaar, maar ik zeg altijd "What doesn't kill you makes you stronger":p

weer een wazig idee van een forumlid is uitgewerkt tot een bruikbare tool in excel!
Dat is nou het leuke aan dit forum met al zijn bereidwillige en geweldige helpers.:D

In ieder geval nog veel succ6 verder en tot wederhoren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan