Netwerk uitbreiden: UPC EPC3925 bridgen met een Cisco E2000

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djenius

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2013
Berichten
27
Hallo allemaal,

Ik ben aan het proberen om mijn E2000 gebridged te krijgen met mijn EPC3925. Ik zou het graag zo willen dat de EPC3925 wifi kan blijven doen, en dat de E2000 gewoon als extra router op een andere verdieping werkt. Op het configuratiescherm van de EPC staat een uitklapmenu waarin staat dat er een Router Mode is en een bridge only optie. Als ik bridge only aan zet dan zet de router de wifi uit. Is hier een mogelijkheid om omheen te komen?

Alle hulp wordt gewaardeerd. Dus bedankt alvast.

Groetjes,

Dennis
 
Hallo,

Als ik het goed begrijp heb je een modem/router van UPC, de EPC, en wil je de E2000 als extra router gebruiken. Je zult hiervoor een kabel van een lan poort van de EPC naar een lan (dus niet wan) poort van de E2000 moeten laten gaan. Op de E2000 zul je vervolgens de instellingen moeten veranderen in bridge en de DHCP-server uit moeten zetten. Aan de instellingen van de EPC hoef je eigenlijk niets te veranderen.

Groeten.
 
Dat in bridging mode op de EPC de wifi uit gaat is logisch: Dan zouden alle draadloos verbonden apparaten van Ziggo een eigen publiek ip-adres krijgen (maar Ziggo stelt maar 1 publiek ip-adres beschikbaar) en bovendien zouden draadloos verbonden apparaten direct volledig aanvalbaar zijn vanaf Internet.

Gegeven wat je vraagt (net zoals de vorige helper al suggerereert): Niet gaan sleutelen aan de EPC maar alleen aan je E2000.

Algemene instructie hoe een router om te bouwen naar puur accesspoint/switch i.c.m. een router(-modem) van de provider, even aan jouw apparaten aangepast:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de E2000 zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de EPC3925. En daarna de E2000 via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de EPC3925 verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de EPC3925 moet je even achterhalen (mogelijk weet je dit overigens al) via een pc die je bedraad aansluit op de EPC3925, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de EPC3925 aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de E2000 router:
Je kunt daarna je E2000 router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (EPC3925). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de E2000 van de EPC3925.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de E2000.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de E2000, via
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de E2000.
5. Zet DHCP serving uit op de E2000.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de E2000 uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de E2000 een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de EPC3925, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de EPC3925. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de EPC3925 als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de EPC3925 al als LAN ip-adres gebruikt: Er mogen geen dubbele (toegekende) ip-adressen in je netwerk zitten.
Als je twijfelt, dan is .253 doorgaans een goede keuze.
De pc zal hierna de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de E2000.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de E2000 bedraad met een LAN poort van de EPC3925.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de EPC3925 ipv. de E2000.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de E2000 nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de E2000].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de E2000 zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de EPC3925.
Je hebt dus de E2000 als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hi Tijs,

Super bedankt voor de reactie en welwillendheid om mij te helpen. Ik vraag mij echter af hoe ik in de router de settings van het IP aan moet passen.

Ik moet een IP-internet adres invoeren... Wat meot hier staan?

Alvast bedankt

Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
WELKE router heb je het nu over? Die EPC3925 of de E2000?
En heb je ondertussen die EPC3925 alweer terug routermodem gemaakt?

De router die ik bedoel in de instructie is de E2000 (waar dus een router vóór moet staan die niet in bridging modus staat én de DHCP server functionaliteit aan heeft staan, dus die EPC moet al zo zijn afgesteld!). In de E2000 moet je het LAN ip-adres aanpassen, zodanig dat die valt in de reeks die de EPC3925 als LAN ip-reeks gebruikt [en als ip-adressen uitdeelt via zijn DHCP server functionaliteit.]

Als je verder van de E2000 bent afgebleven, dan krijg je (indien bedraad of draadloos ermee verbonden) van de E2000 een 192.168.1.x ip-adres, en heeft de E2000 zelf dan het 192.168.1.1 ip-adres.
Dat zul je dan dus moeten invullen in je browser, zodra je met die E2000 verbonden bent, dus http://192.168.1.1
Staat ook gewoon in de handleiding, direct aan het begin van hoofdstuk 2.
Het het instellen van het LAN ip-adres van de E2000 in de reeks van de EPC3925 en het afzetten van DHCP server doe je met de instructies op pagina 6 (vanaf Netwerkinstellingen, resp. de paragrafen "IP-adres router" en "Instellingen DHCP-server"). Vlgs. mij kun je beide zaken in 1 keer instellen, want staan (zover ik weet/zie) op dezelfde pagina in de configuratie van de E2000.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@Djenius: Nogal zwak dat je nog geen terugmelding hebt gegeven over wat je met de hulp/instructies hebt gedaan en wat de resultaten ervan zijn geweest.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan