Lampen en meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcbobo

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2008
Berichten
74
Ik werk bij een klein bedrijfje dat voornamelijk kleding verkoopt.
Hier moeten foto's van gemaakt worden.
Het gaat voornamelijk om jurken.
We hebben al een pas-pop, camera en statief, waar we het werk mee willen doen, maar ik wil nu dus wat goede lampen kopen die hier geschikt voor zijn.
Ik ben mezelf aan het inlezen op de technieken en ben langzaam aan, aan het leren, maar de juiste apparatuur zou daar bij helpen.

Wat voor soort lampen kunnen jullie aanraden? Softbox-lampen lijken me vrij essentieel, maar zelf geen ervaring mee met wat goed en/of nodig is.
Is er verder nog dingen waar ik moet opletten.

Zijn er misschien camera instellingen waar ik extra aandacht aan moet geven?

Alvast hartelijk bedankt.
 
softbox lampen gaan je wel wat tijd kosten om mee te werken. Ik fotografeer zelf ook en heb 2 plofboxen.
Je kunt je camera niet op automatisch zetten omdat tijdens het meten de plofboxen uit staan en als je afdrukt krijg je dan een overbelichting.
Als het om een vaste locatie gaat kan je ook kiezen voor flood licht. Dit zijn vaste lampen die altijd een zelfde licht geven. (hiervoor geen bouwlampen gebruiken)

Belichting is minder belangrijk bij een stilstaand object en een statief. Je kunt je sluitertijden veel langer houden en daarmee onderbelichting makkelijk oplossen.
Plofboxen kan een dure grap zijn en als er niks beweegt overbodig.

M.
 
Omdat softbox lampen zo moeilijk mee te werken zijn? Ik werk sowieso niet (meer) op automatisch, maar plofbox klinkt niet geheel handig, omdat ik dan niet goed de belichting kan aanpassen op hoe ik het resultaat wil hebben. Flood lichten lijken me dan de correcte keuze.

Ik werk inderdaad met een vrij lang sluitertijd, en heb al hele kleine flood lichten, die ik voor heel goedkoop had gevonden, een paar maanden terug.
Ik heb alleen een vrij groot schaduw probleem. Combinatie lang sluitertijd en grotere flood lampen = geen backdrop schaduw?|

Naar welke/wat voor soort flood lichten moet ik kijken. Minimaal 3 lampen? wat voor wattage?

Heel erg bedankt voor je hulp zover :)
 
veel schaduw krijg je door te velle lampen (veel contrast).
Dit los je vaak op door reflectie schermen en indirect licht.
Op de plofboxen zit vaak een wit vel wat het licht mooi verspreid. dat kan je natuurlijk ook voor je flood licht zetten.
Verlicht je object niet direct maar indirect.
Zet je hoofd licht hoog. Dit geeft een natuurlijk effect. (zonlicht komt van boven, voelt onbewust juist)
kijk dan naar schaduwen aan de onderkant en geef wat zwak grondlicht om die harde schaduwen in te vullen.
Ik zou dus kiezen voor 2 flood lights van boven af en 1 vanaf de grond.
Verder veel afstand ten opzichte van de achtergrond zodat je mooi diepte krijgt en geen schaduw op de achtergrond krijgt. (later met photoshop ook makkelijk losweken als nodig)

sluitertijd zal niks veranderen aan je schaduw, dat is 100% licht issue.
Hoofdlamp bepaald je contrast, bij-lampen bepalen je schaduw opvulling.

als je wil testen zou ik alle 3 de floodlights bij elkaar zetten en een foto maken. negeer de schaduw maar kijk naar de hardheid van je foto. neem nu lamp weg en neem opnieuw foto.
Kijk naar alle 3 de foto's en neem je favoriet. Nu je sluitertijd en hardheid vast staan kan je de rest gaan invullen met opvullicht/reflectie-schermen/indirect-licht

M.
 
Flitslampen werken in zo'n situatie ook heel goed, kunnen gecombineerd worden met een softbox en ik kan je vrij eenvoudig leren hoe je daar hele mooie productfoto's mee kunt maken (ik zit ook in Alphen). Toevallig heb ik binnenkort ook iemand die een kledingwebsite heeft en langskomt voor les. :)

Mocht je interesse hebben, moet je mij maar even een PBtje sturen of mailen naar info@komfotograferen.nl.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan