Subnetwerk creëren met tweede router

Status
Niet open voor verdere reacties.

JelleSeubring

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
37
Hey HelpMij'ers,

Ik heb een ietswat abnormale vraag :)

Ik wil een tweede router plaatsen in een netwerk, maar de tweede router moet dienen als subnetwerk. Er mag/hoeft dus geen intern verkeer mogelijk te zijn tussen de netwerken, maar router 1 moet wel het internet doorgeven aan router 2. Router 2 moet gewoon DHCP uitvoeren e.d., en komt in een andere IP range.

Het lastige van de situatie is dat het flexibel moet zijn, het gaat namelijk om een locatiestudio van een radio-station. En de internetverbinding komt meestal bij een bedrijf of woning vandaan (via LAN). Router/modem 1 kunnen we dus niet bij.

Als ik het goed heb gelezen moet ik de kabel op de LAN poort van Router 1 aansluiten en de andere kant op de WAN poort van Router 2.

Klopt dit? Of heeft iemand nog andere ideeën?
 
Dat klopt, maar je moet dan wel zorgen dat het subnet anders is dan bij de meeste bedrijven, zoals 172.99.71.x bijvoorbeeld.
 
Je bedoelt dat ik gewoon moet zorgen dat de IP-range behoorlijk verschilt? Dus ipv 192.168.x.x (wat het meestal is) iets zoals jij aangeeft? :)
 
Yup, verder is alles dan goed, want als er overlappende ranges komen dan haal je het andere netwerk om zeep. Verder van router 1 LAN naar router 2 WAN.
 
volgens mij wil je in je mobiele studio gewoon een router. Alles in de studio hang je aan de lan poorten met hun eigen dhcp server.
de wan poort hang je aan een hele lange kabel die je in elke aansluiting die je wil kan steken.
Het werkwerk waar je aan hangt zal tegen je firewall in de router aan lopen en je studio delen niet kunnen zien.
Jij kan daarintegen wel elke computer in het host netwerk kunnen zien.
zelfs al zal jouw range precies gelijk lopen met het host netwerk dan is de kans nog klein dat je problemen krijgt.
je hebt namelijk 2 kanten van de nat translatie.
je moet je WAN kant op DHCP hebben staan en niet vanuit buiten proberen de studio te benaderen want dan wordt het lastig.
Ik zou wel een router kiezen die een stevige firewall heeft. Niet zozeer voor veiligheid, maar om er voor te zorgen dat DHCP pakketjes niet over de wanpoort naar buiten gaan en problemen veroordzaken.
Tevens wil je natuurlijk dat je stream niet te veel lag heeft dus moet er een stevige cpu in zitten.
blijf met je LAN range wil in de standaard. dus 192.168.x.x of 10.x.x.x en ga niet creatief eigen series verzinnen want dan kan je DNS/routing problemen krijgen
ik zeg zelf altijd. Ga niet aan het begin en niet aan het eind zitten. Niemand kiest een range in 80% van de beschikbare ruimte (behalve ik dan) 10.50.90.x klinkt leuk toch?
 
@SmartThinker, jij denkt slim ;) (flauwe grap…)

We willen in de studio inderdaad een router, mede omdat een van de apparaten (streamer) altijd een vast IP heeft (het apparaat laat gewoon niet anders toe).
Ik heb een Sweex 54G router die ik hiervoor wil gebruiken, mocht dat niet kunnen dan heb ik een Lynksys WRT54G liggen, maar die wil ik liever zelf bewaren :p
 
ik heb zelf ook een WRT54G en daar heb ik dd-wrt www.dd-wrt.com | Unleash Your Router op gezet. zodat ik meer kan tweaken.
ik heb nog nooit een apparaat meegemaakt mat alleen met een vast ip werkt. maar ok.
Ik hoop voor je dat hij zelf de stream naar buiten opzet en niet verwacht dat je een port forward moet doen vanaf de externe ip want dan heb je een probleem.
In het laatste geval heb je een VPN nodig en dat heeft iets meer voeten in aarde om de lag laag te houden.

ik zou de sweex er aan hangen met de linksys in mijn rugtas en wat bandbreedte testen doen.
tevens zou ik in een van mijn werkplekken een bandbreedte/heartbeat/lifeline inbouwen om de controle van de verbinding in de gaten te houden.
Afhankelijk zijn van externe partijen en er te laat achter komen dat de lijn prut is, is het ergste wat je kan overkomen.
 
Het is niet de eerste keer dat we locatieuitzendingen doen, maar de voorgaande keren ging er veel mis met het internet dat we het nu goed willen regelen.

Geloof me, ik heb ergere dingen meegemaakt dan een lijn die prut is ;)

Offtopic:
Afgelopen maandag stonden we op een pinkstermarkt, en er was uiteindelijk geen verbinding mogelijk, dus waren ze overgestapt op 3G (ik was niet bij, en toen ik het hoorde dacht ik ook :shockend: ) Maar die regenbuitjes :(


We streamen met een zogenoemde 'Barix' Instreamer100.gif
Die streamt naar een icecast-server in de studio, dus port forwarding is niet nodig.

Op wat voor manier bedoel je om de verbinding in de gaten te houden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan