query werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Goliath88

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2013
Berichten
43
Hallo.

Ik ben momenteel iets aan het bouwen met php&mysql, echter loop ik even een beetje vast.

Wanneer er iets in de database komt moet er meteen iets verwijderd worden.
Volgens internet kom ik het volgende tegen.

mysqli_query($connectdb, "INSERT INTO tabel1 (`gegevens`, `gegevens`) VALUE ('". $gegevens ."'','". $gegevens ."'); DELETE FROM tabel2 WHERE gegevens='"$gegevens"'");

als ik wat test en gebruik ze appart werkt het wel maar op deze manier werkt het niet... staan vele sites met dit voorbeeld maar geen manier om het werkend te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat het maar even duidelijk is :)
 
Plaats je code even tussen code tags, dan is het wat overzichtelijker ;).
Wil je als ik het goed begrijp als er in de ene table iets bijkomt in de 2e table dat eruit halen?

Als je iets in de zelfde table wilt veranderen kan je beter het UPDATE statement gebruiken, maar goed.
Wat is je foutmelding van sql?
 
1. Je hebt in je query VALUE staan. Moet dit niet iets van VALUES zijn? :thumb:

2. De nieuwe values zijn met verkeerde quotes.
[SQL]('". $gegevens ."'','". $gegevens ."')[/SQL]
Maak daarvan:
[SQL]('". $gegevens ."','". $gegevens ."')[/SQL]

3. Ook staat er in de 2e delete query geen .'tjes tussen je quotes en variable:
PHP:
DELETE FROM tabel2 WHERE gegevens='"$gegevens"'
Maak daarvan :
PHP:
DELETE FROM tabel2 WHERE gegevens='".$gegevens."'


Succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
whaha, had het over getypt, niet kopieren plakken, dus vandaar :p in de bron staat t gelukkig wel goed. Verder geen succes gehad, dus heb de codes onder elkaar gezet, werkt ook wel maar had het liever in 1 lijn :)
 
Misschien handig om dat nu de huidige code te kopiëren en te plaatsen ;)
 
de ondertussen verandere zaken zouden onderstaande moeten zijn
PHP:
mysqli_query($connectdb, "INSERT INTO tabel1 (`gegevens`, `gegevens`) VALUE ('". $gegevens ."'','". $gegevens ."'); DELETE FROM tabel2 WHERE gegevens='"$gegevens"'");
mysqli_query($connectdb, "INSERT INTO tabel1 (`gegevens`, `gegevens`) VALUE ('". $gegevens ."','". $gegevens ."'); DELETE FROM tabel2 WHERE gegevens='".$gegevens."'");

maar nu lijkt het me sterk dat
tabel1 (`gegevens`, `gegevens`)
twee keer gegevens bevat (ik heb het niet getest maar ik vermoed dat het niet kan twee kolomen met zelfde naam)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan