Firewall instellen met uitzonderen (Server 2003 en Windows XP)

Status
Niet open voor verdere reacties.

bosserss

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2013
Berichten
98
Hallo allemaal,

Aanstaande donderdag heb ik een her examen en 1 opdracht krijg ik niet voor elkaar. Wie kan me hierbij helpen.

Ik zal als eerst even de opdracht hier typen:
In deze opdracht ga je met advanced filesharing een aantal mappen op de server delen in het netwerk. Je gaat dit doen op de meest veilige manier door de niet benodigde services uit te zetten op Windows XP en Windows 2003, maar ook door de firewall op de juiste manier in te stellen. Voer hiertoe de volgende opdrachten uit:
1. Maak op de windows 2003 een logische partitie aan van D: /10 gb / FAT 32 (GEDAAN)
2. converteer deze partitie naar NTFS. (GEDAAN)
3. Maak op deze partitie twee mappen aan: administratie en Verkoop. (GEDAAN)
4. Zet een aantal documenten in deze mappen (om te testen) (GEDAAN)
5. Deel de map administratie (GEDAAN + JUISTE RECHTEN)
6. Deel de map verkoop (GEDAAN + JUISTE RECHTEN)
7. Stel de firewall (Windows XP en Windows 2003) zo in dat filesharing werkt door een uitzondering toe te voegen. (HELP!!)
8. Zet de services (workstation en/of server) die niet nodig zijn uit op Windows XP en Windows 2003. (HELP!!)

Nou stap 1 tot en met stap 6 zijn gedaan. Alleen stap 7 en 8 snap ik niet en als ik de firewall aanzet kan ik niet meer het gedeelde map openen op XP. Weet iemand hoe ik dit moet doen en hoe ik die uitzonderingen op de JUISTE manier kan instellen.
Graag hoor ik van jullie!! :)
 
Op XP:
a. Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl -> tabblad Uitzonderingen -> Vink aan: Bestands- en printerdeling
b. Start -> Uitvoeren -> services.msc -> Dubbelklik de Server service, zet 'm op opstarttype Uitgeschakeld en klik daarna op Stop. Klik op OK. Sluit services.msc

Op W2003:
a. Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl -> tabblad Uitzonderingen -> Vink aan: Bestands- en printerdeling

Ik ga er hierbij vanuit dat de server gewoon gedeelde mappen en gedeelde printers moet kunnen bereiken, dus dat daar de Workstation service niet uitgeschakeld moet worden. Anders op de W2003 server via services.msc de Workstation service op Uitgeschakeld zetten en die service daarna stoppen. Niet de Server service stoppen op de W2003, want daar deel je mappen op!

Kijk eens hoever je hiermee komt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,

Hardstikke bedankt! Ik weet al wat ik achter wegen had gelaten waardoor het niet lukte. Dat was dus de server services die nog aan stond. En nu kan ik ook niet de map in waarin ik niet in mocht. Dus dank je wel voor je hulp en het is gelukt!! :)

mvg,

Arianne
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan