Router configuratie slibt dicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Berichten
140
Zojuist een vraag gesteld over de kanalen van mijn drie wireless routers. Nu heb ik nog een ander gevalletje met de hoofd router.

Wanneer ik naar de configuratie pagina ga ziet dit er regelmatig als volgt uit:
Foto800-8XVM4DQ7.jpg
Zo ziet het er dan op alle computers uit waar ik naar de configuratiepagina ga.

Soms kan ik er nog even wat mee, maar in de regel is de boel niet te bedienen. Ik kan wel gewoon gebruik maken van de betreffende router. Hij heeft DHCP ingesteld en doet gewoon zijn werk, maar verder houdt het ook op.

Ik merk ook als deze situatie zich voordoet dat mijn DVB Link app op mijn Windows Phone het niet meer doet. Reset ik dan de router (stroom er af halen) dan is alles weer goed. Ook de DVB Link app doet het weer. En dat blijft dan een tijdje zo...zonder dat ik weet wat het veroorzaakt gaat de configuratiepagina weer langzaam maar zeker naar deze situatie.

Na een reset ziet het er weer netjes als volgt uit:
Foto800-VNKNCBGS.jpg

Wat kan dat zijn?
 
Verbind je draadloos wanneer je je router gaat configureren of bedraad ?
Kijk eens of er verschil is tussen draadloos en bedraad.

Groeten Marcel
 
Zowel draadloos als bedraad. En situatie 1 heb ik dus op alle apparaten (bedraad en draadloos verbonden) en na de reset heb ik op al die zelfde apparaten situatie 2.
 
Backup je router settings eens via Administration>>Config management.
Vervolgens via Administration>>Factory defaults de router resetten naar fabrieksinstellingen.
Backup weer terug zetten en kijken of ie het nu beter doet.

Groeten Marcel
 
Ga ik een keer proberen als ik het me kan veroorloven een tijd zonder internet te zitten :) (Vandaag ben ik bijvoorbeeld thuis aan het werken en dan is dat niet handig.)
Zoiets kan ik natuurlijk het beste doen door bekabeld met een laptop aan de router te hangen toch?

Moet ik even kijken dat ik hem weer goed terugkrijg zodat mijn tweede en derde router dat ding ook nog mooi oppikken als dé DHCP server.

Weet je toevallig uit je hoofd wat het standaard admin wachtwoord van zo'n router is?
 
idd bekabeld doen.

Default password=admin
username leeg laten
IP=192.168.1.1

Groeten Marcel
 
Thanks! Ik ga er eens naar kijken en kom er nog even op terug.

Groeten,
Rudi
 
Zo, ik heb gisteren een backup van de configuratie van de hoofd router (waarvan de configuratiepagina dicht slibt) gemaakt en screen shots van iedere pagina gemaakt. Er waren daarbij twee zaken die me opvielen:
-Er werd een MAC adres gekloond (dus doen alsof het een ander netwerkapparaat is om mijn kabelmodem te laten weten dat de juiste computer er aan hangt volgens mij)
-Er werden een stuk of 10 poorten geforward. Sommige zaken daarvan herkende ik niet, andere herkende ik van bijvoorbeeld RemotePotato en dat gebruik ik al jaren niet meer.

Daarna heb ik de router een harde reset gegeven en de boel opnieuw geconfigureerd. Alles werkt nu weer zoals het voorheen werkte alleen nu zonder MAC adres gekloond te hebben en zonder port forwarding. TV op mijn DVB Logic appje blijft werken, de configuratiepagina ziet er keer op keer op ieder apparaat jofel uit. Dus het ziet er naar uit, dat dit wel de oplossing voor het probleem is geweest!
Wel bijzonder trouwens, dat je de eerste keer moet inloggen zonder username met wachtwoord "admin" en zodra je een wachtwoord hebt ingevoerd moet je inloggen met "administrator" en het betreffende wachtwoord. Er staat nergens vermeld dat je die username moet gebruiken volgens mij.

Terwijl ik daar zo mee bezig was realiseerde ik me wat anders: voorheen had ik een kabelmodem van Ziggo zonder switch of router ingebouwd. (Toen had ik het probleem met de dicht slibbende configuratiepagina op de Linksys overigens ook al) En ik had een kabel van het modem naar deze Linksys router. Van daaruit ging het naar een gigabit switch en nog twee routers (die puur als switch en WiFi access point dienen). Dit maakt mijn netwerk eigenlijk tot een megabit netwerk.
Nu heb ik een nieuw modem met een ingebouwde gigabit switch met vier poorten, maar die gebruik ik nog steeds op dezelfde manier: één kabeltje naar Linksys router en van daaruit verder naar de rest van het netwerk. Dat modem gecombineerd met de gigabit switch die ik al had liggen maakt dat ik mijn mediacenter en tv (die beneden staan) in ieder geval op gigabit zou kunnen aansluiten. De router op de eerste verdieping kan op zich wel weg en de laptop die daar staat kan ik dan ook op gigabit aansluiten. Voor zolder zou ik dan een keer een nieuwe router moeten aanschaffen die ook gigabit is. Ik heb daar nog een paar vragen over:
-Het nieuwe modem is een Cisco epc3928; hoe kan ik van dat modem op de configuratiepagina aanloggen? Ik zal daar immers ook het IP adres van moeten weten zodat ik de router op zolder een opvolgend IP adres, zelfde SSID enz. kan geven zodat ik de huidige situatie kan nabouwen, maar dan op gigabit
-Ik krijg dan een mix van een Cisco modem/router/switch met een Linksys switch erachter en nog een Belkin switch erachter om de boel door te routeren; werkt dat een beetje lekker?
-Zou ik nog iets in het bijzonder moeten doen om DHCP aan te zetten op de Cisco? Dat apparaat zal immers alle routering moeten gaan doen.
-Ik heb wel eens begrepen, dat een netwerk zo sterk is als de zwakste schakel; en dan bedoel ik: als er nog ergens een megabit apparaat in het netwerk zit zal het hele netwerk op megabit in plaats van gigabit draaien. Hierdoor zal geen enkel apparaat gebruik kunnen maken van gigabit. Is dat zo? Ik heb voorlopig echt nog wel de nodige megabit apparaten bekabeld aangesloten! Of gaat een deel dan gewoon op gigabit werken en blijft een ander deel gewoon op megabit werken? Ik snap uiteraard, dat wanneer er een verbinding tussen twee apparaten is en de één is megabit en de ander gigabit dat de maximale snelheid megabit is. Maar ik zal straks ook een situatie hebben, dat twee gigabit apparaten met elkaar communiceren over een gigabit switch terwijl er wel nog "ergens anders" in het netwerk een megabit apparaat aan die gigabit switch hangt; trekt dat megabit apparaat dan de hele snelheid omlaag?
-Is het überhaupt zinvol om over te gaan op gigabit als er misschien nog vrij veel apparaten op megabit in het netwerk zitten?
-Zijn er nog andere zaken waarmee ik daarbij rekening moet houden die ik nu misschien over het hoofd zie?

Als ik voor dit laatste een nieuwe vraag moet openen hoor ik het ook graag!
 
De harde reset van de router heeft overigens niet geholpen. De configuratiepagina slibt nog steeds dicht. Des te meer reden om toch maar eens over te stappen op de nieuwe netwerk configuratie. En dan na een tijdje de router die ik als access point maar eens vervangen door een echt access point!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan