Netwerk omgooien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Berichten
140
Onlangs al een thread gehad over het dicht slibben van de configuratiepagina van mijn router en de vraag welk kanaal ik het beste kan gebruiken om meerdere routers als WiFi access point te gebruiken. Al doende tot de conclusie gekomen dat het wellicht beter is om het hele netwerk nog een keer goed onder de loep te nemen! (Ook dankzij suggestie van iemand die vroeg waarom ik in vredesnaam allemaal van die oude switches als WiFi access point gebruik)

Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden even een plaatje van de oude situatie:
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-38V8LKLC.jpg
Hier geldt de volgende legenda:
-Groen: internet verbinding met oud modem zonder ingebouwde router noch switch
-Licht geel: router/switch die gebruikt wordt als router en switch en waar DHCP aan staat
-Fel geel: router/switch waarbij dhcp uit staat en die enkel gebruikt wordt als switch en WiFi access point
-Blauw: clients
-Tussen haakjes heb ik de snelheid van de diverse netwerkonderdelen en clients genoemd
-Dikke blauwe lijnen onderscheiden de verdiepingen
Het geheel is dus verdeeld over drie verdiepingen en alle pijlen stellen UTP kabels voor. Alle mobieltjes, tablets en laptops in huis die via WiFi verbinden heb ik in dit plaatje niet meegenomen.

Als nieuwe situatie heb ik me het volgende voorgesteld:
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-J3SGCNDT.jpg
Legenda is gelijk.
Opmerkingen hierbij:
-Ik heb een nieuw modem van Ziggo en wil eigenlijk hier van de router en switch mogelijkheden gebruiken. Daarom heb ik het licht gele vlak nu ook onderdeel van het groene vlak gemaakt.
-De Linksys router op de tweede verdieping wil ik enkel en alleen gebruiken als WiFi Access Point, omdat het WiFi van de begane grond daar te slecht bereik heeft en ik in verband met mijn werk daar gewoon goed bereik moet hebben.

Nu heb ik hierbij nog de volgende vragen:
-Ik heb nu een SSID en wachtwoord dat ik al enkele jaren heb. Kan ik nu het beste dit ook gaan gebruiken op het nieuwe netwerk, zodat de clients alleen maar naar een nieuw IP adres hoeven? Of kan ik beter gaan voor het nieuwe (wat al ingesteld is op de Ziggo router)?
-Ik krijg dan een mix van een Cisco modem/router/switch met een Linksys switch erachter en nog een Belkin switch erachter om de boel door te routeren; werkt dat een beetje lekker? Ik zou verwachten dat die diverse merken door elkaar heen geen problemen geven.
-DHCP staat nu al aan op de Cisco; daar hoef ik dan verder toch niets aan te doen?
-Ik heb wel eens begrepen, dat een netwerk zo sterk is als de zwakste schakel; en dan bedoel ik: als er nog ergens een megabit apparaat in het netwerk zit zal het hele netwerk op megabit in plaats van gigabit draaien. Hierdoor zal geen enkel apparaat gebruik kunnen maken van gigabit. Is dat zo? Of gaat een deel dan gewoon op gigabit werken en blijft een ander deel gewoon op megabit werken? Ik snap uiteraard, dat wanneer er een verbinding tussen twee apparaten is en de één is megabit en de ander gigabit dat de maximale snelheid megabit is. Maar ik zal straks ook een situatie hebben, dat twee gigabit apparaten met elkaar communiceren over een gigabit switch terwijl er wel nog "ergens anders" in het netwerk een megabit apparaat aan die gigabit switch hangt; trekt dat megabit apparaat dan de hele snelheid omlaag?
-Als ik de Linksys router op de tweede verdieping enkel als WiFi Access Point wil gebruiken gaat dat nog problemen opleveren? Of is het echt beter om daar een officieel WiFi Access Point voor in te zetten?
-Zijn er nog andere zaken waarmee ik daarbij rekening moet houden die ik nu misschien over het hoofd zie?
 
Even als aanvulling en ter verduidelijking: op het moment heb ik dus de situatie uit plaatje 1 met als enige verschil dat ik wel het nieuwe Ziggo modem gebruik zonder daarvan de switch/router functionaliteit te gebruiken
 
Heb op andere fora goede ondersteuning bij deze vraag gekregen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan