Problemen met installatie Debian

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Ik probeer vandaag Debian 7.5.0 te installeren en heb de iso gedownload en gebrand. Op de eerste pc lukt het allemaal prima in één keer, maar op mijn eigen pc loopt de install steeds fout zodra ik kom bij "Programmatuur selecteren en installeren"
Ik krijg dan na een paar seconden de melding dat de installatiestap is mislukt en dat ik het nogmaals kan proberen of overslaan.

Nogmaals proberen geeft dezelfde foutmelding en als ik oversla wordt de grafische omgeving niet geinstalleerd zodat ik uiteindelijk alleen vanuit de commandmode kan inloggen.

Is er iemand die weet hoe ik dit kan oplossen, of hoe ik vanuit de commandmode alsnog de grafische desktop geinstalleerd krijg? (Mijn kennis van Linux is nog redelijk beperkt)

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Het is toch alweer een tijdje geleden dat ik Debian installeerde, dus de installatieprocedure volgorde zit niet meer helemaal vers in mijn geheugen.

Op een gegeven moment moet je aangeven op welke partitie Debian moet komen te staan. Heb je daar de goede aangegeven?
Je zou de betreffende partitie via een andere weg kunnen verwijderen (een of andere boot cd) en dan bij een nieuwe installatie weer laten aanmaken.
Installeer je automatisch of handmatig?
Neem de andere eens.
succes ermee

Ik heb de juiste partitie aangegeven. Ik heb 2 aparte harddisks in de PC, 1 met Windows 7 en één waar tot vanmorgen Zorin (lightversion van Ubuntu) op stond. Ik heb de 2de schijf helemaal leeg gemaakt, alle partities verwijderd en geselecteerd tijdens de install.

Op zich loopt de install ook door tot aan het moment dat je kunt aanvinken welke software er geïnstalleerd moet worden (ssh client, printserver etc)
Er is dan een optie om alleen de standaardsoftware te installeren en dat weigert hij.

Wat ook vreemd is is dat ik via apt-get ook niet alsnog een desktop kan installeren.
apt-get install xfce4 xfce4-goodies lightdm zou (volgens internet) lightdm moeten installeren, maar daar geeft hij aan dat hij de paketten xcfe4 en lightdm niet kan vinden.
Ook sla ik KDE probeer te installeren dan geeft hij aan dat hij het pakket niet kan vinden, zelfs als ik eerst apt-get update doe.
De internetverbinding is verder in orde want apt-get update en aptitude update worden beide normaal uitgevoerd en de packages worden geladen. vanavond als test of de cd in orde is, nogmaals op de eerste pc alles verwijderd en opnieuw geinstalleerd en dat gaat vlekkeloos.

Maar op een of andere manier lijkt het of hij packages te kort komt maar die ook niet op internet kan vinden.

Dan heb ik nog slechts een idee.
Ik heb gehoord dat ber een site is waar je kunt opzoeken of er problemen zijn met jou laptop type en Debian.
Zelf heb ik er nooit gebruik van hoeven te maken.

Misschien kun je een iets oudere versie (en dan upgraden) of een beta versie proberen te installeren ?
Meer hulp kan ik je helaas niet bieden.

Laatst bewerkt:
Evengoed bedankt voor het meedenken. :thumb:

Ik ben er, na vele nieuwe pogingen en een nacht doorhalen, uit. Voor anderen die in de toekomst tegen dit probleem aanlopen hieronder even wat er aan de hand is/lijkt te zijn:

Er zijn verschillende ISO images die je kunt downloaden. Een versie die op CD past en die een gedeeltelijke NET install doet en een full ISO die op een DVD moet.
Van die versies kun je dan ook nog kiezen uit een intel, sparc, AMD etc versie en dan weer 32 of 64 bit. Als je zoals ik veel verschillende computers hebt staan, niet handig.
Er is ook een zgn 'all-arch' ISO. Deze kan op alle systemen gebruikt worden en kan ook nog eens zowel 32 bit als 64 bit installaties doen. Een ideale image dus.
Verder is er ook nog een FULL all-arch ISO van 3.5 GB die op een DVD gebrand wordt. Handig voor pc's met een dvd speler maar minder voor de oudere systemen/servers.

Omdat ik Debian op 2 computers wilde installeren, waarvan één een iets oudere server was (Dell Poweredge 1850)) die alleen een CD-rom had en geen DVD, had ik de all-arch CD image gedownload en op CD gebrand. Deze versie haalt een groot deel van de benodigde bestanden van de server.

Het lijkt er echter op dat niet alle benodigde packages op de server staan die in de resources.list genoemd zijn. Tijdens het kiezen en installeren van programma's probeert hij vervolgens de grafische omgeving te installeren die (kennelijk) niet op de server aanwezig is, en geeft vervolgens een fout. Ook andere desktops zoals KDE en lightdm installeren niet omdat hij de packages niet kan vinden.

Ik heb, omdat deze pc die de meeste problemen gaf, wél over een dvd-rom beschikt, vannacht alsnog de full ISO gedownload. Deze installeert wel, maar ook niet als ik tijdens installatie voor een spiegelserver kies (in mijn geval de universiteit van Utrecht). Ook dan loopt de installatie vast bij het updaten van de packages.

Uiteindelijk nogmaals alle Linuxpartities verwijderd en weer helemaal opnieuw begonnen, deze keer zonder spiegelserver in te stellen en deze keer liep de installatie door en werd alles netjes vanaf de dvd geïnstalleerd.
Debian start nu wel op, maar geeft nu alleen nog aan dat hij Gnome niet kan starten vanwege een grafische incompatibiliteit. Dus mogelijk moet ik op zoek naar goede drivers voor mijn Radeon 4600

Mijn idee is dat, juist omdat het een all-architecture cd ISO is van iets van 400 MB, die je dus op elk systeem zou moeten kunnen gebruiken, er alleen een basis installatie op cd staat en 90% tijdens installatie vanaf de servers wordt gedownload. En als die servers dan niet alle packages bevatten die er voor een bepaalde installatie nodig zijn, gaat het mis.

Dus het lijkt nu verder redelijk te werken, al krijg ik zelf nu last van errors vanwege slaapgebrek. :d

Laatst bewerkt:
Aha, problemen met de spiegelserver.
Komt bekend voor.
Ik heb toen een andere genomen, buiten nederland en toen ging het goed.

Ik ben een absolute beginneling met Linux dus moet nog veel leren.
(laatste keer dat ik, buiten mijn Zorin experiment iets met Linux geprobeerd heb, was nog met Redhat 5.0, toen men nog met paard en wagen reed :shocked: :D)

En ik wil er , ondanks alles waar ik tegenaan loop, toch mee doorgaan. Voorheen speelde ik veel games zodat Linux niet echt een optie was, maar tegenwoordig heb ik een aparte game-pc en kom ik erachter dat ik buiten internet, mail, office en een enkele keer een cd branden, niet veel doe op de andere pc, dus dan komt Linux in beeld. Zeker omdat die ook sneller lijkt te draaien dan win 7.
Maar ik merk dat het heel lastig is om helemaal opnieuw te beginnen met een OS als je jaren DOS en Windows gewend bent. Maar het is wel leuk om te zien dat mijn oude Pentium 4 HT nog meer power bezit dan ik gedacht had en dat hij voorlopig niet afgeschreven is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan