onder klokken = overklokken? welk moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

spikey1973

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jul 2014
Berichten
2
Hallo,

ik weet ik ben misschien op een verkeerd forum maar ik wil m'n moederbord onderklokken en zwaar ook. dat ding gaat straks echt lui ergens liggen niks te doen.
/
punt is er is de laatste jaren zoveer veranderd is qua bios / euh... nog iets en dus de beschikbaarheid van de instellingen van cpu en geheugen aanschrijvingen dat ik even t bos door de bomen niet meer zie en heb even kort jullie hulp nodig.

ik heb nodig een (liefst tweedehands, iig goed koop) setje moederbord, cpu (i3,i5,i7) en ddr2/3 geheugen, maar weet dus niet waar ik moet beginnen met zoeken.

dus eigenlijk is mijn vraag, welke moederborden kun je netjes (lees zoveel mogelijk in te stellen) overklokken / welke hebben jullie succesvol overgeklokt.

zodat ik gericht kan gaan zoeken op marktplaats / 2e hands / of hebben jullie iets liggen?

groeten

Matthieu
 
Laatst bewerkt:
Extreem verwarrend bericht. Onderklokken (langzamer laten lopen) kun je altijd. Overclocken kun je alleen met het juiste moederbord EN CPU. intel CPU's zijn standaard beveiligd tegen overclocken, tenzij je specifieke processoren koopt.
 
@Wampier. Moet je BIOS niet op z'n minst instellingen hebben om dit te kunnen. Kan mij zo niet herinneren dat ik veel moederborden zie waar ik de snelheid kan aanpassen (naar boven of beneden).
 
In principe kun je bij de meeste moederborden de multiplier aanpassen naar beneden, maar niet naar boven. Of de optie bruikbaar of zichtbaar is, is deels ook afhankelijk van de fabrikant. De functionaliteit is beschikbaar in elke chipset, omdat de "turbomodus" en energiebesparende modi afhankelijk zijn van die onderclock mogelijkheid
 
@ wampier: eh das dus juist t punt. de beschikbaarheid. ik wil dat dus graag weten. dat t technisch moelijk is dat begrijp ik, Blijkbaar heb ik dat het enige moederbord waar je dus NIET de multiplier naar beneden kan zetten en voor mijn toepassing is dat essentieel. Ik weet dat dit geen standaard vraag is, maar vandaar dat ik deze stel, anders zou ik die zelf wel oplossen. heb gewoon jullie ervaring nodig. en dacht mensen op een overklok forum weten me wel een paar merken en types te melden.

@rogerS: ja dat er veel zijn waar t mee kan dat snap ik maar ik heb zelf dus een ASrock p4 dual, 915GL moederbord een relatief goed oem moederbord dacht ik zo maar daar kan ik dus niet de veranderingen op uitvoeren die ik moet doen. vandaar dat ik vraag naar een specifiek antwoord, en niet 'zovele'

benodigde instellingen / wijzigen.
1) memory protect
2) on chip buffer size
3) cpu clock ratio
4) qpi clock ratio
5) BCLK
6) system memory multiplier
7) internal graphics clock
8) CPU and CPI voltage, and massive specific amount more
9) cas latency
10) spd multiplier
11) DRAM timing

dus idd ik ga niet veel (lees niks) standaard laten. dus al je enig idee hebt van een board waar je daadwerkelijk veel aan kan aanpassen. laat het me graag weten. maar graag specifieke antwoorden.
de vraag is serieus en de toepassing is specifiek.

groeten matthieu
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan