FAT probleem harde schijf Windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
Ik ben er eindelijk achter dat de FAT van de harde schijf in een oude Toshiba PC met W98 beschadigd of verwijderd is. Het zou ook kunnen dat dit komt omdat ik misschien toen Acronis heb gebruikt om de schijf in C en D te partitioneren.

De bestanden staan op de schijf en via recovery programmaatjes kan ik ze zien. Alleen de PC start neit meer op, ook niet met de hersteldiskette.

Bestaat er een mogelijkheid om de FAT te herstellen via mijn Windows 7 PC? Ik bedoel om hiermee een tool of bestand te downloaden waarmee ik de W98 weer aan de praat krijg?
 
Gaat het je alleen om de bestanden of wil je Windows 98 weer aan de praat krijgen?
 
Ik ga er dan vanuit dat het een HD betreft met een IDE aansluiting. Als je eigen moederbord nog over een IDE aansluiting beschikt kun je die schijf daar zo op aansluiten. Daarnaast kan het via een USB <-> IDE connector zoals deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/989949/SATA-IDE-naar-USB-converter


Dat is niet mijn probleem. Als ik de oude Toshiba PC opstart vindt hij geen FAT. Dan wil hij de schijf formatteren, wat ik niet wil i.v.m. de bestanden. Ook de opstartdisk met de installatieschijf (origineel) baten niet. Hij vindt geen toegang. Wat volgens mij de oplossing is om de FAT te herstellen, dan zou e.e.a. weer moeten werken en kan ik de bestanden kopieren. Maar hoe?
 
als je bijvoorbeeld een sector 0 beschadiging hebt, zul je het toch via een andere PC moeten doen. In dat geval is FAT niet meer normaal te herstellen. Gelukkig zullen je files veelal nog wel gewoon terug te halen zijn via een andere computer.
 
Op dit moment heb ik de oude schijf in mijn W7 pc gemonteerd. Met
getdataback simple heb ik de bestanden in kunnen zien. Daar het een trial versie is kun je ze niet saven. De uitgever vraagt een bedrag dat twee keer zo hoog is als een data recovery via een PC shop. Dit is al gebeurd, maar deze mensen konden de data niet bereiken. Met Getdataback lukt dat dus wel.

Ik ben best bereid te betalen (heb ik al gedaan zonder resultaat) maar dan moet ik ook de bestanden terug krijgen. Heb al allerlei "gratis" software geproberd maar dat werkt niet.

Ook als ik in deze pc de schijf probeer te openen wil de pc deze formatteren. Ergens zit ik dus in een cirkeltje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan