Instellingen voor mijn netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aenigma

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2005
Berichten
60
Goedenmorgen,

Ik heb een netwerksetup die ik maar niet lekker draaiend krijg, waarschijnlijk omdat ik de kabels en instellingen ip/dhcp niet goed heb.
Het is altijd een rommeltje...zouden jullie mij willen helpen met je juiste instellingen zodat het voor eens en voor altijd goed is?

Modem/router KPN Experiabox
192.168.2.254
DHCP aan

vanuit hier twee kabels naar:
1. router Linksys 192.168.1.1
DHCP uit, maakt wireless network beneden
1 pc met kabel aangesloten op deze router

2. access point linksys 192.168.2.1
DHCP uit, maakt wireless network boven

Op dit moment werkt het wireless netwerk beneden niet en heeft ook de pc met kabel kuren.
In de setup hiervoor had ik op alle routers DHCP aan en werkte wireless goed, maar kreeg de bekabelde pc vaak 'pagina niet weergegeven' ...

Vragen:
- zijn de IP adressen juist?
- klopt het dat ik twee kabels vanuit de experiabox naar de twee linksys apparaten heb?
- waar moet DHCP aan en waar uit?

Het liefst zou ik op dezelfde manier zoals hierboven beschreven een instructie hebben met de juiste instellingen.
Hiervoor heel erg veel dank...!!!!!
 
Oplossing is eigenlijk heel simpel. Een netwerk voor thuis heeft maar 1 (zegge: ÉÉN ) router nodig. Alle andere routers zorgen alleen maar voor complexiteit en vertraging.

Wel nog een vraagje. Is het nog steeds zo dat de Experiabox slechts 1 vrij vast IP adres over heeft? Indien ja, kun je dan IP adressen aan MAC adressen koppelen?

Standaard opzet:
-Experiabox is router en DHCP mag hier aan
-Alle andere apparaten een vast IP geven buiten de DHCP reeks (zie wel de vraag hierboven)
-Apparaten instellen als Acces Point en niet als router. IP in dezelfde reeks als de Experiabox. DHCP op deze apparaten uit.

Deze setup werkt. Blijven er nog problemen over dan de IP instellingen per pc/device nalopen en kwaliteit bekabeling controleren.




@Beste MODs maak hier eens een sticky van.
 
Dank Roger, het is gelukt met je tips en een beetje hulp van internet.
Belangrijk om te vermelden nog, zeker als dit een sticky wordt:
- WAN-poorten NIET gebruiken (verbind lan poort van internetrouter met lan poort van andere routers)
- IP adres van de extra routers moet in de IP-range van de internetrouter liggen, DHCP alléén aan op de internetrouter en niet op de andere routers/access points.
IP range: als internetrouter bv heeft 192.168.1.1 met een range tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.100, bv access point het IP 192.168.1.50 geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan