IF THEN OPLOSSING met meerdere uitkomsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doohan

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2012
Berichten
374
Geachte heren,

Ik stuit tegen een probleem waar ik totaal geen oplossing voor heb. Ik heb in cel C3 t/m C18 getallen staan. Varierend 0 tot (niet oneidig maar zeer groot). In A3 t/m A18 staat text. Wat ik zou willen is dat in kolom C word gekeken welke cellen er tussen het getal 35 en 50 voorkomen. Als deze gevonden zijn, zou de tekst die in kolom A staat bijvoorbeeld in cel k3 geprojecteert moeten worden.

Dus als C5 tussen 35 en 50 is projecteer A5 dan in K3.

Nu komt het, in mijn situatie komt het voor dat de ene keer er 3 cellen aan de voorwaarde 35<kolomC>50 voldoen en de andere keer 2.
Dus de ene keer word K3 en K4 gevuld(2 uitkomsten) andere keer word K3,K4 en K5 gevuld (3 uitkomsten).

Ik heb goede hoop dat dit goed komt.

bij voorbaat dank,
gr.Martin
 
Als ik je goed begrijp kan dat met een simpele functie in K3:
=ALS(OF(C3>35;C3<50);A3;"")
 
Laatst bewerkt:
je begrijpt het goed edmoor maar excel laat maar 7X de als functie toe en mijn kolom met getallen loopt van c3 tot c18
 
Hoe bedoel je? Je kunt de hem toch gewoon doortrekken van C3 naar C18?
 
sorry de e dus niet op cel a7 is nl meer als 50
 
Laatst bewerkt:
Je wilt de uitkomst dus in kolom K in een andere cel tonen dan de cel die je controleert? Dat is wat anders dan in je initiële vraag staat.
 
in kolom c worden iedere keer andere waarden uitgerekend in kolom a staan staandaard teksten dus als in kolom c een cel staat die tussen de 35 en 50 is moet hij de waarde van kolom a in k weergeven. Maar de moeilijkheid ligt in het feit dat er in kolom c ook wel eens 3 cellen aan de voorwaarde tussen 35 en 50 voldoen dus die zou die ook moet laten zinen in bijv. k4. en k5.

Het is soms wel eens lastig om echt duidelijk te zijn maar we komen er wel
 
Een goed resultaat wordt vaak sneller bereikt meet een voorbeeld documentje.
 
Beste Edmoor.

Mijn vraagstelling ging om het principe dus ik had wat andere celnamen en kolommen genoemd dan waar het echt om ging.
in de bijlage heb ik even het bestand uitgekleed tot onder de toegestane grootte.

Als je nu een ander getal intikt in mijn sheet op cel c12 dan zul je zien dat de waarde in kolom G gaan veranderen. Als daar waarden verschijnen tussen de 35 en 50 dan zou de waarde uit kolom b in de nu nog rode vlakke te worden in gevuld . Dus zou in het voorbeeld toegestuurd er eigenlijk DN350 op c15 moeten komen te staan en cel E15 zou DN300 moeten komen te staan en op G15 de volgende die aan de voorwaarde voldoet mits aanwezigBekijk bijlage exhaust.xlsm
 
Uit je voorbeeld komen nu 2 waarden die aan de voorwaarden voldoen en zouden dus de cellen C15 en E15 worden gevuld. Je hebt 3 rode vlakken. Betekend dit dat je dit van maximaal 3 regels wilt weten? Dus dat daarna alleen G15 nog gevuld moet worden, mocht er een derde regel zijn die aan de voorwaarde voldoet?
 
Ok. Kijk dan eens naar dit, zonder VBA maar met een functie in kolom A en functies in C14, E14 en G14 en uiteraard in de rode cellen. Kijk maar eens naar de functies die er in staan. Volgens mij is het dan zo wat je bedoeld en kolom A en de cellen C14, E14 en G14 kun je verbergen.

Bekijk bijlage Doohan.xlsm
 
Laatst bewerkt:
je begrijpt het goed edmoor maar excel laat maar 7X de als functie toe en mijn kolom met getallen loopt van c3 tot c18


Even een weetje.
Bovenstaand geldt voor Excel 2003.

Zo te zien bezit je Excel 2007 of een hoger jaartal (.xlsm).
In Excel 2007 kan je max. 64 keer de ALS functie nesten.
Als je met gedefinieerde namen werkt zou dat aantal in kwadraat kunnen.

Maar goed, ik zal het zo nooit gaan gebruiken, en wijk dan uit naar andere functies.
 
ik krijg de melding
Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de webmaster als u een geldige koppeling hebt gevolgd.
dus als je het even opnieuw wil proberen. Dan probeer ik hem vanavond even. Alvast bedankt.
 
@HSV;

Klopt. Maar dat aantal is zoals ik het nu heb gedaan totaal niet aan de orde.
Wel een handig weetje :thumb:
 
Was ook niet voor jou bedoeld Ed. :d
Je bestandje kon ik niet inzien (zoals Doohan al vermelde).
 
Ik heb de bijlage in een nieuw bericht toegevoegd en in het bestaande bericht aangepast. Nu zou het wel moeten lukken en mag je op mijn oplossing schieten ;)
 
Niets mis mee Ed. :thumb:
Komt mooi uit dat de getallen aflopend zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan