Database aanmaken met welke open source?

Status
Niet open voor verdere reacties.

woeshie

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2014
Berichten
27
Ik heb de afgelopen dagen PHPmyadmin gebruikt. ik wilde de toegang beveiligen met een wachtwoord, maar nu kom ik zelf niet meer in mijn PHPmyadmin, omdat ik de config.inc.php file niet kan wijzigen op mijn MAC.
Mijn vraag is: wat kan ik gebruiken in plaats van PHPmyadmin. Wat het schijnt ook nog eens slecht te zijn. Ik ben een beginneling.:p
 
ligt eraan waarvoor je het wilt gebruiken.
Als je online iets wilt delen met meerdere mensen, kun je eens kijken naar docs.google.com
als je een prive database wilt kun eens een kijkje nemen naar Acces (wat naderhand ook is uit te breiden is voor meerdere gebruikers)
 
ik wil een inlogsysteem creeren. Het moet een site worden net als Funda.nl.
 
Beweringen als "het schijnt slecht te zijn" kunnen we hier niets mee.

Waarom kun je niet bij config.inc.php?
 
ik mag geen wijzigingen maken in het bestand. dan slaat hij het niet op.
 
Mijn ongevraagd advies in deze. Je wilt iets gaan beveiligen maar hebt zo te horen geen idee van zelfs maar de basisbeginselen van hoe een webserver werkt. Als je hier serieus mee verder wilt is het misschien een idee je hier eerst in te verdiepen.

Maar help ons eens om jou te helpen. Welke foutmelding krijg je? Welke software gebruik je om het bestand te wijzigen? Wat voor soort webserver gebruiken en welk type toegang heb je (cPanel, DirectAdmin, VPS, ....?)
 
Sorry maar jij oordeelt te snel. Ik stel een vraag en jij wilt het naadje van de kous weten. Ik gebruik een locale server met xampp ik heb mijn phpmyadmin account beveiligd. Daarna krijg je een #1045 als je weer wilt inloggen in phpmyadmin (dit is een wel bekende foutmelding). En dan moet je een wijziging aanbrengen in config.inc.php. Ik kan dit bestand alleen lezen dus niet aanpassen. Ik gebruik dreamweaver op een mac.
 
Ik oordeel inderdaad snel, komt door meer dan 30 jaar ervaring met computers en de bijbehorende gebruikers. En vertel me maar als ik er naast zat. Je hebt namelijk nog niet verteld welke foutmelding je krijgt als je vanaf de MAC het bestand wilt wijzigen. XAMPP ok, maar draait die op de MAC of op een aparte machine?
 
Xampp draait op mac, en foutmelding is: de toegang is geweigerd. Dit komt doordat de file vergrendeld is.
 
Als je XAMMP installeert hebt, (herinstalleer het als je dit niet hebt gedaan), start Apache en MySQL (let op: nog niks uit htdocs halen), open je browser en ga naar http://localhost/, kies je taal en klik op 'Security'. Als het goed is staat hier ergens een linkje waar je het wachtwoord van MySQL kan aanpassen. Zodra je dit hebt gedaan kan je htdocs leeg halen en je eigen script uploaden.
 
Het config.inc.php bestand kun je toch gewoon met TextEdit (of Tekstverwerker) wijzigen op je Mac?
 
@Dylanh, als ik localhost open, dan zijn dit mijn opties:
ndex of /

Name Last modified Size Description
xampp/ 2014-07-02 16:46 -
webalizer/ 2014-07-18 21:20 -
favicon.ico 2007-05-11 14:40 30K
mijn site/ 2013-04-25 14:44 -
bitnami.css 2013-04-29 09:27 2.1K
mijn eigen site/ 2014-08-04 23:23 -

@Tha devil het moet inderdaad aan te passen zijn. maar ik kan het niet zelf in de editor, want dan slaat hij het niet op. dus dan moet ik als admin iets doen, maar dat kan ik niet omdat ik het niet goed genoeg kan.

Ik kan toch ook een nieuwe database downloaden zoals Sequal pro? want phpmyadmin schijnt toch niks te zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je draait XAMPP op je lokale machine, ik vind het vreemd dat je dan geen rechten tot de bestanden hebt.

Een nieuwe database download je niet, die moet je aanmaken op je MySQL server :) Toegang tot je server kun je inderdaad via Sequel Pro regelen.
 
@Dylanh, als ik localhost open, dan zijn dit mijn opties:
ndex of /

Name Last modified Size Description
xampp/ 2014-07-02 16:46 -
webalizer/ 2014-07-18 21:20 -
favicon.ico 2007-05-11 14:40 30K
mijn site/ 2013-04-25 14:44 -
bitnami.css 2013-04-29 09:27 2.1K
mijn eigen site/ 2014-08-04 23:23 -

@Tha devil het moet inderdaad aan te passen zijn. maar ik kan het niet zelf in de editor, want dan slaat hij het niet op. dus dan moet ik als admin iets doen, maar dat kan ik niet omdat ik het niet goed genoeg kan.

Ik kan toch ook een nieuwe database downloaden zoals Sequal pro? want phpmyadmin schijnt toch niks te zijn.

Hoezo schijnt PHPmyadmin niks te zijn?

En ik zei dat je XAMMP opnieuw moest installeren omdat je de de files uit htdocs hebt gehaald, dit moet pas na dat je de dingen geconfigureerd hebt
 
Het is begrijpelijk dat er ook lokaal geen schrijfrechten zijn op dat soort bestanden.
Deze zijn waarschijnlijk gemaakt door "root" en zitten dus in de groep van root en kunnen alleen aangepast worden door root.

Om dit te controleren geeft u in de terminal het commando:

Code:
ls -al

Vervolgens kijkt u naar de gebruiker en de groep (2 namen, bij mijn machine bijv.
Code:
-rwxrw---- mastermindzh mastermindzh

Als door root staat kan deze alleen aangepast worden door root.
In de terminal doet u dan:

Code:
sudo nano /pad/naar/het/bestand

Na het bewerken kunt u opslaan met ctrl + O en afsluiten met ctrl + x


Ik ben het er overigens mee eens dat phpMyAdmin een niet AL te best track record heeft. Maar welk stuk software is nog nooit gekraakt?

Lees de volgende tutorial op mi-soft.nl eens door (is voor linux maar zou moeten werken op mac): http://mi-soft.nl/tutorials.php?page=linux/phpmyadmin

Begin dan bij het stukje: phpMyAdmin configureren


ps: misschien ook een idee om de server op te zetten in een virtual machine. Gebasseerd op linux. Aangezien 90% van alle webhosting met linux gebeurd. De tutorials daarvoor zijn te vinden op: http://mi-soft.nl/tutorials.php?page=linux
 
Laatst bewerkt:
Dank je @mastermindzh jij begrijpt het probleem volledig. Ik ga je adviezen zeker even bekijken. Ik heb overigens dit al geprobeerd: sudo nano /pad/naar/het/bestand maar dan krijg ik een aantal opties en ik weet dan niet wat ik moet doen.
 
nano werk op het eerste oog wat ingewikkeld, ik heb even wat rondgezocht en als het goed is kan het ook met de texteditor.
Het volgende commando zou dan moeten werken:

Code:
sudo Open /Applications/TextEdit.app <filename>
 
sequel pro gedownload, want phpmyadmin is bloedirritant. ik heb nu toegang tot mijn database via sequel pro.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan