tekst naar kolommen probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

japdonk

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2012
Berichten
77
Goedemiddag,

In een macro zet ik de tekst in kolom C om naar cellen.
Dit op basis van spaties:

Range("C:C").Select
Selection.TextToColumns Destination:=Range("C1"), DataType:=xlDelimited, _
TextQualifier:=xlDoubleQuote, ConsecutiveDelimiter:=True, Tab:=True, _
Semicolon:=False, Comma:=False, Space:=True, Other:=False, FieldInfo _
:=Array(Array(1, 1), Array(2, 1), Array(3, 1), Array(4, 1), Array(5, 1), Array(6, 1)), _
TrailingMinusNumbers:=True

Alles gaat goed, maar mijn probleem is dat als ik daarna iets plak met een andere macro dan gaat hij ook overal waar iets in staat met een spatie splitsen in meerdere cellen.

Is er een manier om dit op te lossen?
Misschien een andere manier om tekst op te splitsen.

Bedankt!
 
Wat je hebt is direct overgenomen van een opname en dat gaat niet altijd helemaal goed. Er blijft nu een Select actief en dat zit je denk ik in de weg. Probeer deze eens, ik denk dat dat voldoende is:

Code:
Range("C:C").TextToColumns _
    Destination:=Range("C1"), _
    DataType:=xlDelimited, _
    Space:=True
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Dit werkt ook, Ik mis alleen nog een stukje code zodat dubbele spaties als 1 worden gezien.
 
Blijkbaar als ik een 2e maal de macro laat lopen, dan pakt hij weer voor iedere spatie een kolom.
andere oplossing?
 
Ik weet niet wat je daar precies mee bedoeld, maar de actie Tekst naar kolommen doe je uiteraard maar 1 keer.
 
Ik zal even iets meer achtergrond informatie geven:

Ik kopieer gegevens vanuit ons systeem naar Excel, vervolgens worden d.m.v. een macro deze gegevens omgezet en wordt er extra informatie aan toegevoegd.
De gegevens die ik kopieer komen echter als tekst in een kolom terecht. Deze wil ik dus omzetten naar kolommen (tekst bestaat uit 6 waardes, dus zullen uiteindelijk 6 kolommen worden), voorbeeld:

CS 15 0 10 12 21
CS 0 0 10 11 13
CS 1110 0 0 10 16


Als ik het excel bestand open en de macro voor de eerste keer laat lopen (ik kopieer de gegevens in ons systeem en laat dan de macro lopen) dan gaat het goed. (netjes 6 kolommen achter elkaar)
echter als ik dit herhaal, (bijv. als mijn gegevens vernieuwd zijn) dan neemt hij weer voor iedere spatie een kolom.

Hoop dat dit meer duidelijkheid geeft.
 
Je kunt beter even een voorbeeld documentje plaatsen.
 
probleem is als ik tekst naar kolommen doe, dan kan ik daarna niet meer plakken zoals hij normaal deed. Als ik nu kopieer vanuit ons systeem zet hij alles in een cel, terwijl het in ons systeem in meerdere kolommen staat.

Ik heb het al voor elkaar gekregen om nu de gegevens te scheiden dmv alleen een / teken.
Is er misschien een andere manier om alles in 1 cel te scheiden in meerdere kolommen, met als scheiding de /??
 
In #2 heb ik gezegd dat er een Select actief blijft die in de weg zit. Dat heb ik de de code voor tekst naar kolommen voor je aangepast, maar de rest van de code doet meerdere keren een Select waardoor er nog steeds 1 actief blijft en je in de weg zit. Je dient de code zodanig aan te passen dat de Select helemaal niet nodig is, net zoals ik dat in de code coor tekst naar kolommen deed.

Wat je bedoeld met "ons systeem" kan ik uiteraard alleen maar naar gissen als je daar geen duidelijkheid over geeft.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan