• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde van stijgingspercentage berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timo500

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 jul 2014
Berichten
3
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsHoi allemaal,

Ik heb in excel verkoopcijfers van een product. In kolom A staan alle provincies, in kolom B de verkoopgetallen van product in 2011, in kolom c die van 2012, in kolom D die van 2013, in kolom E die van 2014.
In de laatste rij de totalen van dat jaar. Nu heb ik de procentuele afwijking berekend van 2011 naar 2012, 2012 naar 2013, 2013 naar 2014 op de totalen. Zo ook per provincie.
Nu wil ik graag de gemiddelde procentuele stijging berekenen van het totaal en per provincie. Ik had de 3 getallen (procentuele afwijking per jaar) bij elkaar opgeteld en gedeeld door 3. Echter wijkt het gemiddelde van het totaal af van die van het gemiddelde stijgingspercentage van provincies. Heeft iemand een idee hoe ik dit juist bereken in excel?
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel Sylvester!
Als ik met jou formule het gemiddelde bereken van de Totaal Nederland kom ik op 4,14%, als ik vervolgens het gemiddelde neem van de 12 provincies kom ik op 6,94%. Klopt het dat dit wiskundig niet op hetzelfde percentage uitkomt?
 
ik kom op andere waarden uit. zie voorbeeld.
ja, die 2 percentages zijn meestal verschillend .
want een negatief % over een klein getal heeft minder invloed dan een negatief percentage over een groot getal.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld%.xls
    30,5 KB · Weergaven: 322
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan