VBA in access

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zie niet wat dit met programmeren te maken heeft, want dit kun je heel simpel oplossen met een subformulier.
 
Makkelijkste van het makkelijkste: slepen. Maar je zult je gegevens wel eerst moeten uitfilteren. Overigens zou ik 2 subformulieren gebruiken: één voor het huidige jaar, en één voor het vorige jaar. Die zijn dan identiek qua filtering, met dit verschil dat die van vorig jaar natuurlijk het criterium Year(Date()) -1 krijgt, en die van het huidige jaar Year(Date()). Als alternatief kun je nog op één formulier werken met 2 keuzelijsten (zelfde filterprincipe), maar in een keuzelijst kun je uiteraard geen gegevens invoeren, in een formulier wel.
 
Da's geen probleem; je maakt dan 2 queries die als basis voor de formulieren dienen. Dat zou ik sowieso al gedaan hebben, omdat je in het ene formulier alleen de records van het huidige jaar wilt zien, en in het andere formulier die van het vorig jaar.
 
Ik snap niet wat je bedoelt. Een formulier kan verschillende 'smoelen' hebben: een enkelvoudig formulier (niet zinvol in dit geval), een doorlopend formulier en Gegevensblad weergave. Blijkbaar heb je voor de Gegevensblad weergave gekozen. Maak dus een doorlopend formulier aan, in de juiste opmaak.
 
Je denkt teveel in Excel; niet alleen termen ('cel' bestaat niet in Access) maar ook in procedures. Om met het eerste te beginnen: Access gebruikt Records (te vergelijken met een rij in Excel) en velden (zeg maar een kolom in Excel). Daarbij maak je in Access formulieren meestal op basis van een tabel, en dan zijn de velden dus automatisch gekoppeld aan de tekstvakken op het formulier. Daar hoef je niks voor te doen. Anders wordt het als je een niet-gebonden formulier maakt; dan moet je de koppelingen zelf leggen.
Een formulier laat dus per keer één compleet record zien op je formulier (of meerdere als je in een doorlopend formulier zit) maar er is er altijd maar één actief. Op dat formulier kun je een niet-gebonden tekstvak maken en dat simpel koppelen aan een veld uit dat record, maar dat is een beetje onzinnig om te doen lijkt mij. Ik vermoed dus dat je iets heel anders wilt doen dan
verwijzen naar een cel in een tabel? zodat je die kan kopieren naar een textveld in een formulier?
Al weet ik niet wat je wilt. Het helpt enorm als je een voorbeeldje kan posten, zodat we kunnen zien wat je aan het doen bent.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan