Macbook Pro interne harde schijf niet gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yorin

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2008
Berichten
22
MackBook Pro start niet op - interne harde schijf niet gevonden

MacBook Pro 13 inch (mid-2012) 2.9 GHz Intel Core i7
8GB 1600 MHz DDR3
Macintosh HD, 1TB SATA-disk

OS X 10.9.4

Mijn MacBook start niet meer op - tijdens het opstarten krijg ik een grijs scherm met een knipperend vraagteken ?

Ik heb in eerste instantie geprobeerd een internet recovery uit te voeren van OS X maar dit kan ik niet uitvoeren omdat hij het doelvolume van de interne hard schijf niet meer vind, om diezelfde reden kan ik geen herstel uitvoeren met een back-up van Time Machine.

Daarna heb ik geprobeerd hem op te starten in Safe Mode door de Shift-toets ingedrukt te houden, maar ook dan start hij niet op.

Ik heb eveneens reeds de opstart partitie gecontroleerd in Single User Mode (cmd + S) en commando fsck -fy uitgevoerd, met als resultaat "The Volume Mac appears to be OK", maar nog steeds geen succes.

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Of weet iemand raad wat ik nog zou kunnen doen om hem terug aan de praat te krijgen?

Dank!
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je een aantal opties die op deze pagina staan nog niet geprobeerd. Wellicht bieden die uitkomst :)
 
Volgens mij heb je een aantal opties die op deze pagina staan nog niet geprobeerd. Wellicht bieden die uitkomst :)


1. Ik kan de opstartschijf "Macintosh HD" niet selecteren in systeemvoorkeuren, deze is helaas niet zichtbaar

2. Ook in de lijst met schijven in opstartbeheer staat "Macintosh HD" niet vermeld

3. Bij een recovery via schijfhulpprogramma, hetzelfde probleem. Ik zie enkel Disk0 Mac OS X Base System in de linkerkolom en wanneer ik deze selecteer kan ik die schijf niet controleren, noch herstellen in het tabblad Schijf-EHBO.

4. Alvorens ik de schijf zou wissen en OS X opnieuw installeren zou ik graag een back-up maken met Time Machine. maar ik vind nergens hoe je dit kan doen zonder dat je de computer kan opstarten? Is dat überhaupt mogelijk?
 
Als het goed is heb je wel een Recovery HD, voor zover ik weet wordt die standaard aangemaakt bij de installatie van Mac OS.

Meer informatie over OS X Recovery: http://www.apple.com/nl/osx/recovery/

Mocht er toch geen schijf gevonden kunnen worden is de kans reeel dat jouw harde schijf de geest heeft gegeven :(
 
na verschillende keren proberen startte hij wel normaal op, ik heb toen onmiddellijk geprobeerd een recovery te doen via Time Machine, maar hij liep toch weer vast en moest de computer geforceerd stoppen waarna hij opnieuw het grijze scherm vertoonde en ik hem weer niet aan de praat kreeg.

toch vreemd dat hij het die ene keer wel deed, alle programma's functioneerde maar zodra ik de externe harde schijf aansloot hij vast liep? is het dan niet eerder een slecht contact danwel de harde schijf die de geest zou hebben gegeven?

ondertussen ook contact gehad met Apple support en volgens hen dient er een herstelling te gebeuren. is er een manier om te achterhalen dat de harde schijf nog functioneert? ik vertrouw die herstellers namelijk voor geen haar en heb geen zin onnodige kosten te maken

thx
 
Laatst bewerkt:
Dan haal je de harde schijf er toch uit en verbind je met een pc..
Als je met een Linux live CD opstart (zonder Linux te installeren!) kun je wrs de data zo backuppen als ie het nog doet...
Gebruik daar even een andere externe schijf voor, niet de time machine.. je weet maar nooit of daar iets mee aan de hand is, das een latere zorg, eerst backuppen, het liefst op 2 aparte harde schijven....
 
Uhm, de harde schijf er uit halen, gaat me net iets te ver :( Daar heb ik echt te weinig kennis voor?!
In het slechtste geval, weet iemand hoeveel een nieuwe harde schijf van 1TB ongeveer kost?
 
HD kabel vervangen door Apple service - kostprijs 62,-EUR en hij doet het weer
 
Yorin, ik neem aan dat jouw laatste bericht de oplossing is? Want wij zitten hier met exact hetzelfde probleem. Backup laten maken bij Icentre, maar ze zijn 'vergeten' het probleem op te lossen. Bizar natuurlijk, maar goed ... we zitten er wel nu mee.

Nu ik jouw post zo heb doorgelezen is het probleem echt exact hetzelfde en ben echt benieuwd naar wat je precies als oplossing hebt gehanteerd.

Mike
 
hi Mike, klopt ik heb de HD kabel laten vervangen in een Apple service center en dit heeft het probleem volledig verholpen. Blijkbaar is dit een vaak voorkomend probleem, je kan er dus best veel info over vinden op het internet. Er staan ook verschillende video's op youtube hoe je de kabel zelf kan vervangen. Het kabeltje kan je eventueel kopen op ebay.
Een backup van je harde schijf was eigenlijk niet nodig als je exact hetzelfde probleem hebt, de harde schijf is namelijk nog volledig intact. Ik had geen backup laten maken en alle gegevens stonden er nog op na de herstelling. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie inderdaad veel filmpjes waarbij de kabel naar de Harde Schijf vervangen wordt. Bedankt voor de informatie! Ik ga het ook niet zelf doen, maar breng hem naar MyCom. Hopelijk valt het onder de garantie (anderhalf jaar oud..)!
 
Ik ken de wetgeving in Nederland niet, maar standaard krijg je van Apple 1 jaar fabrieksgarantie, dit kan echter door lokale wetgeving verplicht verlengd worden (in Belgie is dat 2 jaar)
 
EU wetgeving is nu overal 2 jaar...
Ik heb de macbook pro van mijn zoon na 1.5 j ingeleverd voor reparatie (zat maar 1 jaar op...) en ze met de laatste wetgeving gevraagd dit onder garantie regelen. Gelukt!
Bij afhalen werd het een "coulance geval" genoemd...
Onzin... de reparatie (nieuw moederbord) had bijna 900 euro gekost.... dat doe je niet zo af... het was gewoon EU garantie... en ze wisten wrs dat ze anders klem zaten...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan